Buna ziua, si in primul rand sarbatori fericite :D
am si eu mai multe probleme cu un administrator, prima data m-am trezit cu o pers in plus la intretinere, am fost sa discut cu dansul deoarece stiam f bine ca pers respectiva locuise la mine numai 8 zile si nu 15 cum prevede legea, mi-a explicat ca trebuia sa anunt persoana respectiva etc., ma rog am cedat si am platit, a-2-a oara desi am declarat ma trezesc iar cu o persoana in plus, imi spune ca s-a facut o greseala ca o sa treca luna viitoare cu o persoana in minus etc, asa a si fost insa luna urmatoare desi la numar persoane era trecut cu o pers in minus, respectiv 0, valoare intretinerii nu scazuse deloc fata de valoare care o plateam in mod normal, in plus la rubrica chetuieli/numar persoana apaream cu o suma de 40 RON. Nu am vrut sa imi bat capul cu domnul administrator si am trecut cu vederea si am platit, peste cateva luni am plecat din apartamentul cu pricina si l-am anuntat pe domnul administrator ca urma sa nu mai lucuiasca nimeni etc. a spus ok si cand s-a afiseaza intretinerea surprizaaa :O 1 persoana X-(. m-am dus sa discut cu dansul, mi-a spus ca figuraza consum de apa 1-2 metri cubi si ca asta inseamna ca cineva a stat acolo si ca sa ii spun eu de unde vine consumul de apa... nu am vrut sa imi bat capul este genul de om cu mult prea putina scoala si nu ai nici o sansa sa te intelegi... in fine am trecut iar cu vederea. acum problema este ca pe luna Noiembrie am 0 persoane si cost intretinere 230Ron, la un apartament de 2 camere cu suprafata de 44 metri2, care este dotat doar cu apometre... sincer cred ca este muuult prea mult avand in vedere ca locuiesc cu prietena mea la o statie distana si am platit in luna noiembrie 260Ron (apartament tot 2 camere suprafata aproximativ identica, singura diferenta este ca avem repartitoare pentru caldura). Daca ma puteti ajuta sa imi spuneti daca aceasta suma de 230RON este una corecta v-as fi recunoscator. :">:)
Ca exemplu personal, satul de ignoranta si aroganta celor care s-au cocotat in fruntea AP, am convocat proprietarii de la mine din bloc si cu totii am infintat o noua asociatie, in care actul de administrare este transparent, doar administratorul este remunerat, ceilalti nu... In 6 luni de zile am efectuat lucrari de reparatii si modernizare in valoare de 50.000 ron, ceea ce nu a vazut toata asociatia veche in cei 10 ani de existenta a ei.
Inchei prin a spune ca, daca TU, o singura persoana, vrei sa schimbi ceva, in bine, ceilalti ti se vor alatura.
Acum multumesc, este o schimbare de ton si atitudine care ma bucura. Ideea este buna cu adevarat si recunosc ca nu m-am gandit la asa ceva. Totusi asociatia cuprinde doar 27 apartamente, dintre care 5 sau 6 sustin administratorul (1 realizeaza lucrari de sudura folosind curentul scarii, altul "face reparatii" fara sa justifice sumele etc), 4 sunt familii de pensionari peste 70 ani, iar ceilalti, oricat am incercat sa-i motivez sa actioneze alaturi de mine, au spus ca s-au saturat...sau se gandesc la mutarea la casa pentru a scapa de vecinatati atat de consumatoare de nervi si bani. Ma gandesc, acum, la imposibilitatea de a imparti consumurile astfel incat furnizorii sa trimita facturi pentru 2 asociatii existente pe aceeasi scara...
Nu este usor. Va trebui mai intii sa le demonstrezi celorlalti ca pot avea incredere in tine. Cum am procedat eu, timp de vreo citeva luni de zile:
Am afisat, in permanenta, la avizier, la usa de la intrare, informatii de interes pentru toti locatarii scarii. Extrase din L 230, din HG 1588, cu drepturi, obligatii... Le-am pus bileltele in usa anuntandu-i sa participe la AG... pe scurt, i-am tinut tot timpul la curent cu ce se intimpla si ce trebuie sa faca sa fie bine intregii scari si locatarilor.
Ajuta-i pe cei mai in virsta, ei se tem de aproape orice. Explica-le ce reprezinta rubricile din lista de intretinere, iar daca ti se pare ca au mult de plata, ajuta-i sa conteste lista de plata...
Comunica cu oamenii... intreaba-i ce schimbari simt ei sa aduca pentru imbunatatirea climatului in scara sau bloc, mici investitii, reparatii... sporirea sentimentului de siguranta in scara blocului pe timpul noptii, prin incuierea usii cu cheia... economisirea energiei electrice prin automatizarea iluminatului samd...
Si asa mai departe. E greu sa fi un bun samaritean si dezinteresat in acelasi timp. Explica-le ca ceea ce se intimpla la asociatie nu este bine. Arata-le ca exista posibiitatea de a adopta un management corect, deschis, participativ, la un nivel mult mai redus (al scarii sau al unui bloc cu 2-3 scari).
Dupa toate astea ii vei avea pe aproape toti alaturi de tine. Va fi greu, insa si satisfactia va fi pe masura.
Iti multumesc Gaskoe pentru acest raspuns impresionant, care depaseste deja sfaturile legate de lege. Din nefericire am pus in practica tot ce ma sfatuiesti, dar nu am obtinut rezultatul scontat.
Un exemplu: service interfon - comform legii se calculeaza in functie de cota parte indiviza. Administratorul imparte suma la cele 27 de apartamente, sub pretext ca asa i-a spus furnizorul de servicii sa faca. I-am aratat legea, i-am spus ca un furnizor nu poate stabili modul de calcul in contabilitatea clientului dar si dupa 2 ani, in liste este acelasi mod de calcul. Toti proprietarii cu care am vorbit imi dau dreptate dar aici se opreste totul. Primaria fiind sesizata, nu a catadicsit decat sa intrebe, nu sa verifice, crezand administratorul pe cuvant. Desi le-am demonstrat cu legea in mana ca exista o multime de nereguli in administrarea asociatiei, nefiind investita cu autoritate, parca vorbesc singura. Mai este si inertia. Mai este si teama de a nu se certa cu vecinii ( tocmai cu cei care lucreaza folosind curentul comun etc) dar si impresia ca cerandu-si aceste drepturi, par mai saraci decat ceilalti. Acestea sunt atitudinile si comportamentele pe care nu am reusit sa le schimb pentru a putea elimina administratorul. Din acest motiv am cautat ajutor la primarie, unde cele 3 angajate fie nu sunt suficient de motivate sa caute solutii reale, fie sunt coplesite de numarul mare de scrisori, fie nu au habar ...Acum la ce alta autoritate sa mai apelez?
Cititi mai intii L 230 si HG 1588, sa vedeti ce drepturi si obligatii aveti in calitate de proprietar, ce atributii au presedintele, adminul, comitetul executiv etc....
Administratorul este angajat al asociatiei. Cereti presedintelui in scris demiterea acestuia. Daca presedintele refuza sa va primeasca cererea, cereti acest lucru comitetului executiv. Toate acestea le faceti in scris, in mai multe exemplare (unul pentru asociatie, celelalte pt dvs.). Cel mai bine si mai sigur, trimiteti cererea prin posta cu confirmare de primire.
Insistati la primarie.
Intocmiti un memoriu, nu foarte stufos, in care sa prezentati nereguli majore din cadrul asociatiei. De exemplu:
refuzul presedintelui de a raspunde sesizarii dvs in termen legal, refuzul de a va pune la dispozitie documentele asociatiei, neconvocarea adunarii generale, neadoptarea bugetului de venituri si cheltuieli in cadrul AG (de aici si imposibilitatea acordarii de salarii, premieri, cheltuieli etc), lipsa actului de administrare, cheltuieli pe lista de intretinere nejustificate, verificarea atestatului administrator ori reevaluarea / retragerea acestuia, dupa caz, expertiza financiar contabila etc.
Cereti sanctionarea contraventionala a adminului si presedintelui pentru neindeplinirea atributiilor.
Adresati acest memoriu direct primarului, este obligat sa va raspunda in termen de 30 de zile. Daca vreti un astfel de memoriu, va pot trimite memoriul pe care l-am adresat recent primarului pentru probleme de asociatie.