Nu exista in legea romana nicio astfel de prevedere , cum de altfel arata si distinsa d-na avocat Mihai .
Pentru a nu exista discutii cu privire la continutul prevederii invocate de dl.avocat C.Lascoschi , redau mai jos un fragment dintr-un comentariu al judecatorului C.Danilet,
4.3. Cu privire la durata msurii preventive a obligrii de a nu prsi localitatea de domiciliu, n spe msura a fost luat pentru 5 zile conform art. 145 Cod procedur penal, text care nu prevede n mod expres vreo durat a msurii obligrii de a nu prsi localitatea.
n literatura de specialitate s-a afirmat c, odat dispus de ctre instan, msura limitativ de drepturi a obligrii de a nu prsi localitatea dureaz pn la sfritul judecii. S-a argumentat c, ntruct legea (art. 145 alin. 2 C.pr.pen.) nu precizeaz durata obligrii de a nu prsi localitatea dect pentru faza de urmrire penal, se deduce c, n faza de judecat, aceast msur poate fi luat pn la soluionarea cauzei, fiind deci nelimitat n timp.
Exist ns i opinia potrivit creia instana nu este obligat s determine cu anticipaie durata msurii, putnd fixa prin ncheiere i o limitare n timp. n acest sens, s-a afirmat c, durata msurii nefiind limitat, instana poate fixa un termen, pe care dac e cazul l poate chiar prelungi sau scurta.
Dei o mprtim pe cea de-a doua, constatm c nici una din cele dou opinii exprimate nu este puternic argumentat. ncercnd noi o astfel de fundamentare, am identificat trei argumente n favoarea celei susinute de noi:
a) Primul ar fi acela c tcerea legii - care prevede doar maximul duratei cnd msura este dispus de procuror - nu poate fi interpretat de practician astfel nct s creeze o situaie mai grea pentru inculpatul trimis n judecat n raport cu cel aflat n faza de urmrire penal. Astfel, din dispoziiile art. 145 alin. 1 C.pr.pen. rezult c procurorul, respectiv instana poate lua aceast msur. Nefiind obligat n acest sens, nseamn c organul judiciar este cel care va aprecia n funcie de mprejurrile de fapt i de drept, n fiecare caz n parte. Tocmai aceast putere de apreciere a oportunitii lurii msurii preventive la un moment dat l ndrituiete ca, n cazul n care opteaz totui pentru luarea ei, s dispun asupra ntinderii n timp a restrngerii libertii inculpatului: pe o durat care s nu depeasc 30 zile - n cazul n care msura este luat de ctre procuror (art. 145 alin.2 C.pr.pen.); respectiv pe toat durata judecii sau pe durata unui termen fix - n cazul n care msura este luat de ctre instana sesizat cu soluionarea fondului, cum este situaia n spea analizat.
b) Un al doilea argument rezult din interpretarea gramatical a dispoziiilor art. 140 alin. 1 C.pr.pen. Astfel, potrivit acestora, msurile preventive nceteaz de drept la expirarea termenelor prevzute de lege sau (s.n.-C.V.D.) stabilite de organele judiciare (lit.a), respectiv n caz de scoatere de sub urmrire, de ncetare a urmririi penale sau de ncetare a procesului penal ori de achitare (lit. b). Modul n care legiuitorul a utilizat conjuncia cu funcie disjunctiv ”sau”, ne face s nelegem c cele dou posibiliti se exclud reciproc, n sensul c: fie durata este prevzut de lege, fie durata este stabilit de organul judiciar. Cum legea nu prevede obligaia instanei de a dispune luarea msurii obligrii de a nu prsi localitatea pe o anumit durat, eventual indicnd o limitare a maximului ei, nseamn c e obligatoriu ca nsi instana de judecat s prevad un atare termen, n ncheiere. Acesta va fi unul determinat prin indicaii cronometrice (de exemplu, timp de 15 zile sau timp de dou luni) ori prin anumite formule (de exemplu, pn la sfritul judecii n prim instan sau pn la soluionarea definitiv a cauzei).
In rest , cred ca este vorba despre simple opinii ma mult sau mai putin justificate.
Poate dl.avocat ne justifica pe textul de lege opinia sa