Buna ziua.
1.In august, anul trecut, ne-au fost furate contoarele de caldura aflate in subsolul scarii noastre. Cand a inceput sa se furnizeze caldura ne-a fost calculata factura de la radet estimativ, prin comparatie, cu lunile si anii precedenti. Cand ne-am dat seama ca intr-un fel suntem pacaliti, am luat decizia de a nu mai trimite citirile la firma care ne-a montat repartitoarele si 8 din 10 proprietari am semnat ca vrem sa se calculeze caldura la pausal. Si asa a fost, numai ca respectivele calcule au fost facute de aceeasi firma si noi am fost obligati sa achitam 100 in plus la factura pentru acest calcul. Am vorbit cu administratorul si l-am intrebat de ce nu a facut el calculul, deoarece pentru noi, acei 100 de lei in plus la factura sunt nejustificabili. Raspunsul a fost " asa se face, chiar daca renuntati la citirea repartitoarelor.". E corect ca noi sa nu ne mai dorim colaborarea cu acea firma dar in acelasi timp sa platim catre ei calculul?
2. O alta problema este cea legata de calculul penalitatilor. Sa va explic. La noi, intretinerea se afiseaza intre data de 4 si 8 a unei luni. Ultima zi de plata este fixata la 10 zile de la afisare. Incepand cu ultima zi de plata, administratorul incepe sa calculeze penalitatile(0,2%). Citind pe acest forum, am inteles ca penalitatile incep sa se calculeze dupa aproximativ 45 de zile de la afisare. Din cauza unor probleme financiare, eu am avut dificultati in plata intretinerii pana in toamna, anul trecut. Cand am descoperit felul in care calculeaza administratorul penalitatilor, am cerut copii ale ultimilor 2 ani pentru a revedea si eu acele sume, care la momentul respectiv au fost enorme. Le-am platit, dar acum vreau sa vad daca au fost calculate corect. Ce pot face daca gasesc aceeasi modalitate de calcul pe care am observat-o acum la un vecin? Precizez ca numai din plata pe care am facut-o eu, si au mai fost si alti locatari in situatia mea, administratia a incasat 2000 penalizari, la noi nu exista fondul de penalitati, nu exista cenzor de 3 ani, iar ultima Adunare Generala a avut loc acum 5 ani.
Nu mai am nimic a va spune in plus decat sa va arat reglementarea legala din HG 1588/2007 cu normele de aplicare a legii 230/2007:
Art. 12. - Proprietarii membri ai asociatiei, pe langa drepturile si indatoririle prevazute in statutul asociatiei de proprietari, au si urmatoarele drepturi si obligatii:
A. Drepturi:
............
d) sa primeasca explicatii cu privire la calculul cotei de contributie la cheltuielile asociatiei de proprietari si, eventual, sa o conteste la presedintele asociatiei de proprietari, in termen de 10 zile de la afisarea listei de plata. Presedintele asociatiei de proprietari este obligat sa raspunda la contestatie in termen de 7 zile;
Puteti sa nu ma credeti pe mine, credeti ce va convine, eu doar v-am indrumat unde sa va uitati si sa va documentati.
Ref. Repartitoare de costuri:
- as. prop. trebuie sa tina o stransa legatura cu firma care va face repartizarea costurilor la incalzire prin repartitoare de costuri. Cum trebuia sa procedeze asociatia? Simplu, la blocul/scara dvs., in situatia pe care asociatia o transmite firmei, dadea consum zero, astfel incat firma nu putea sa faca niciun calcul de repartizare a costurilor daca blocul/scara nu are consum. Ca acest lucru se putea comunica firmei de catre admin, este altceva.
Pe de alta parte, nu se pot face doua feluri de repartizari in aceeasi luna - unul la pausal si un altul dupa repartitoare; este o greseala grava a conducerii as. prop. care a admis o astfel de repartizare, dar si a administratorului care ar fi trebuit sa atraga atentia presedintelui (cel putin) ca se procedeaza gresit.
In fine, o ultima observatie: firma care va face repartizarea costurilor cu incalzirea nu are nicio problema cu faptul ca la blocul/scara dvs. facturarea s-a facut prin gigacalorimetru sau la pausal; pe firma o intereseaza informatiile cu privire la cantitatea de energie termica consumata, respectiv suma corespunzatoare si desigur, unitatile "consumate" pe fiecare apartament.
Inchei prin a va spune ca, din punctul meu de vedere ati luat o hotarare gresita prin aceea ca nu ati raportat consumurile de energie termica prin repartitoare, astfel ca acelor ap. cu 4 camere li s-ar fi repartizat sume mai mari, adica conform cu realitatea conmsumului...
Ref. penalizari:
- observ pareri cel putin ciudate, mai mult, amestecate cu procedura pe care o aplica firmele furnizoare; la noi, la as. proprietari, ne orientam dupa prevederile legislatiei specifice, da? si daca avem legislatie de ce nu o intelegem si mai ales de ce as. prop. nu este in stare sa va explice concret, cum s-a procedat - in cazul dvs., precum si cazurile celorlalti vecini?
Este cazul sa prezint din legislatie, adica din Legea nr. 230/2007:
ART. 49
(1) Asociaţia de proprietari poate stabili un sistem propriu de penalizări pentru orice sumă cu titlu de restanţă, afişată pe lista de plată. Penalizările nu vor fi mai mari de 0,2% pentru fiecare zi de întârziere şi se vor aplica numai după o perioadă de 30 de zile care depăşeşte termenul stabilit pentru plată, fără ca suma penalizărilor să poată depăşi suma la care s-au aplicat.
(2) Termenul de plată a cotelor de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari, afişate pe lista lunară de plată, este de maximum 20 de zile calendaristice.
(3) Sumele rezultate din aplicarea penalităţilor de întârziere vor face obiectul fondului de penalităţi al asociaţiei de proprietari şi se vor utiliza numai pentru plata penalizărilor impuse asociaţiei de proprietari de către terţi şi pentru cheltuieli cu reparaţiile asupra proprietăţii comune sau alte cheltuieli de natură administrativă.
Distingem in paragraful (2) explicarea notiunii termenului de plata; se explica ca acest termen de plata este de maxim 20 de zile, adica poate fi un interval cuprins intre 1 zi si maxim 20 de zile si trebuie trecut pe lista de plata.
Ce implicatie are acest termen de plata asupra calcului penalizarilor?
Conform prev. HG nr. 1588, art. 17 - (1) Comitetul executiv al asociaţiei de proprietari are următoarele atribuţii:
............................ j) stabileşte sistemul propriu de penalizări al asociaţiei de proprietari pentru restanţele afişate pe lista de plată ce privesc cheltuielile asociaţiei de proprietari, conform prevederilor legale;
...........................
Ei, in acest caz, pe lista de plata ar trebui sa fie afisate distinct urmatoarele:
- data afisarii listei de plata;
- data termenului de plata;
- data scadentei;
Chiar in aceste conditii, calcularea penalitatilor nu este un lucru prea usor pentru cineva neobisnuit cu astfel de calcule.
Cum este in asociatia noastra:
S-a intocmit de catre com. executiv un Sistem propriu de penalizări al asociaţiei de proprietari pentru restanţele afişate pe lista de plată ce privesc cheltuielile asociaţiei de proprietari, conform prevederilor legale.
Un mic rezumat:
....................
- Procentul de penalizare aplicat / zi întârziere este de 0,2% şi este hotărât şi aprobat în Adunarea Generală a proprietarilor;
- Data termenului de plata este data afişării listei de plată - dată consemnată distinct pe lista de plată + 1 zi;
- Data scadentă a listei lunare de plată se stabileşte la 30 de zile calendaristice de la data termenului de plată;
- Numărul de zile după care penalizarea va atinge 100% din valoarea datoriei şi calculul penalizării se va opri: 500 zile, însă conducerea asociaţiei va lua toate masurile care se impun pentru a nu se ajunge la această situaţie;
- Tipurile de datorii pentru care se calculează penalităţi: cheltuieli de întreţinere aşa cum sunt definite cheltuielile asociaţiei de proprietari conform prevederilor Legii nr. 230/2007, art. 47-48;
- Depăşirea datei scadente conduce la perceperea penalităţilor, începând cu prima zi după scadenţă, până la data achitării integrale a debitului listei de plată;
- Valoarea penalizării nu poate depăşi valoarea restanţei asupra căreia a fost aplicată penalizarea;
- Nu se aplică penalizare la penalizare;
.................
Pana mai "ieri" calculul acestor penalizari se facea manual, pe un tabel in .xsl si nici vorba sa-l facem in fiecare luna, desi unii dintre colegii de forum ne-au prezentat metodele lor in a "tine" la zi aceste calcule. Acum, dupa achizitionarea unui program specializat de gestiune pentru as. proprietari (are reclama chiar aici pe forum, cu variante Demo), pentru noi, calculul acestor penalizari nu mai este o problema.
Personal am fost "deranjat" de faptul ca cineva s-a legat de faptul ca aceste calcule se fac retroactiv si ca de fapt nu este legal, dar este legal ca dvs. si ma rog toti cei carora li se calculeaza penalizari sa-si achite retroactiv ceea ce au consumat in urma cu 1-2-3-4 ani sau chiar mai mult?
Este superadevarat ca sunt situatii si situatii, cele mai des intalnite de mine: stii d-ta cate banci am eu? Pai nu stiu si nici nu ma intereseaza, fiecare trebuie sa-si dozeze efortul in asa fel incat sa mai si traiasca. Culmea este ca spritzul nu-i lipseste never, telefoane mobile peste telefoane mobile, daca se poate cate doua de fiecare, inclusiv chinderii din clasa I, apoi, achita la zi energia electrica si gazul, abonament cablu, internetul. Cheltuielie as. prop. - cand o da Domnu', sau poate se prescriu, ca se mai poarta din cand in cand, indeosebi la alegeri parlamentare...
Domnule Adam Grecu, eu am ridicat problema penalizarilor retroactive(asta ca sa stiti cine va "deranjat"). Parerile nostre personale despre cum ar trebui sa fie o lege, astfel incat sa fim noi, toti, cei care la un moment dat nu ne-am platit pentru o perioada intretinerea, biciuiti sau omorati cu pietre in piata publica, nu au importanta. Aici era o discutie despre o lege deja existenta si interpretarea ei. Faptul ca eu am avut la un moment dat niste probleme, pe care intre timp le-am rezolvat, nu schimba cu nimic legea si deciziile ei.
Am ridicat niste probleme punctuale. Daca cititi ceea ce s-a scris veti intelege de ce sunt intrigata. Unii dintre dumneavostra spun ca penalitatile se platesc incepand cu ultima zi de plata daca trec 30 de zile si nu s-a platit suma aferenta lunii respective, altii ca dupa cele 30 de zile de la ultima zi de plata, dumneavoastra ati descris un sistem personal de calcul, eu ce sa mai inteleg? Pot sa inteleg ca unde e lege este si tocmeala si ca fiecare asociatie de proprietari isi aroga dreptul de a face legea in functie de intelegerea fiecaruia sau necesitati.
Eu, ca o idioata care nu si-a platit la timp cotele la intretinere, accept sa fiu penalizata si sa platesc o suma colosala pentru asta. Ar trebui poate, in viziunea unora, sa nu ma intereseze cum platesc si cat platesc, doar sa platesc si sa tac din gura pentru ca eu am fost idioata ca si-a facut-o cu mana ei. Imi cer scuze, dar nu consider ca este corect. Corect este sa-mi platesc datoriile aferente, legale, iar daca consider ca ceva nu este in ordine, sa pun intrebari si sa mi se raspunda. Aici cer doar sfaturi(cum am spus, nu ma pricep), nu dau in cap nimanui.
Pai din moment ce fiecare asociatie isi poate impune propriul sistem de penalizari, suplimentar fata de penalizarile primite de la furnizori, eu nu inteleg ce nu intelegeti sau nu vreti sa intelegeti.
Vreti calcule exacte retroactiv, solicitati si platiti o expertiza contabila. Banuiesc ca administratorul blocului dvs nu va avea nimic impotriva daca totul este corect calculat.
De curiozitate, de cate ori ati ramas restanta mai multe luni la plata telefonului sau a energiei electrice?
Pana aici este bine.
Faptul ca nu intelegeti este problema dvs. Eu v-am citat articole din lege care se refera exact la ceea ce dvs. ati intrebat.
Ziceti dvs.ca: ...dumneavoastra ati descris un sistem personal de calcul, eu ce sa mai inteleg? Pot sa inteleg ca unde e lege este si tocmeala si ca fiecare asociatie de proprietari isi aroga dreptul de a face legea in functie de intelegerea fiecaruia sau necesitati.
Accentuez ca nu este un sistem personal de calcul. Este un document de lucru al unei asociatii pe care eu o administrez si da, sunt, din intamplare, membru al acestei asociatii.
Am explicat pe larg si chiar mi s-a parut ca am scris cam mult, dar am procedat asa ca sa intelegeti ca, intr-adevar legea spune - si uitati-va din nou la citate, cine si ce tre' sa faca - in limitele legii si am sa repet pana o sa intelegeti cum sta treaba cu aceste notiuni. Noi toti de aici incercam, in limita timpului nostru, sa dam niste raspunsuri practice, asa cum multe asociatii procedeaza. Ca la alte asociatii nu se procedeaza asa cum trebuie, este o alta poveste, dar numai dvs. - membrii as. prop. - puteti indrepta lucrurile, prin alegerea unor oamei care chiar vor sa faca ceva util si corect. Daca o sa va puneti la punct cu legislatia, v-as recomanda sa faceti diligentile necesare pentru a candida ca membru al as. prop. de unde puteti mai usor sa aveti acces la date si informatii.
In alta ordine de idei, tot intrebati unde sunt banii?
Pai unde sa fie? Daca in blocul/scara/asociatia dvs. sunt 10-20-30 de mari debitori si ziceti ca ati vazut facctura de la RADET si ca asociatia nu are penalizari, nu va spune nimic? Oamenii au fost nevoiti sa achite facturile, in mare parte cu contributia celor buni-platnici, precum si cu o parte din sumele incasate din penalizari. Sunt sigur ca aceasta a fost procedura. Ca este sau nu corect, tot dvs.( dvs. personal + ceilalti membri ai as. prop) trebuie sa va raspundeti. Adica sa ai acces la niste bani si sa-i pastrezi intr-un cont, dar sa vina furnizorul sa va opreasca utilitatile - gasiti ca este o chestiune mai practica sau cum de fapt, banuiesc ca s-a procedat la dvs. in asociatie?
Ca nu ati avut o AG de 5-10-20 de ani? Tot dvs. sunteti vinovati - de data aceasta , cu totii! Adica sa vina, onor domnii de la primarie sa va invite la AG sau dvs. sa-i invitati pe dansii, sa afle ce si cum sunt platite facturile si ce probleme avet?
Daca mai recititi unele postari de-ale mele, o sa aflati ca noi tinem AG in fiecare an in urmatoarele conditii:
- nr. membri: 504;
- prezenti la AG (ultima): 30;
- suspendare si reconvocare;
- prezenti la AG finala: 22;
Frumos, nu? Desigur, chiar am prezentat, discutat si aprobat o multime de lucruri - de altfel obligatorii de dus la indeplinire si pentru cei absenti! Sfat:
Alegeti dintre membri un comitet de initiativa sa faca o convocare a AG extraordinara cu cel putin 20% dintre membrii as. locatari. Invitati toti membrii com. ex. si eventual un inspector de la Primaria locala, un politist de la sectia de politie de care apartineti (invitatii simple, inregistrate).
Discutati toate problemele, eventual faceti schimbari.
Succes!