florinsavu a scris:
In momentul acesta nu-i inteleg pe cei care tin contabilitatea la o firma unde au contractul de munca (ca activitate de baza) si mai tin si alte contabilitati cu CIM cu timp partial - de ce nu se declara si ei persoane fizice autorizate si sa faca in continuare acelasi lucru. Au ceva de pierdut ?
Plus ca nu ii inteleg pe acesti contabili ce au cu CECCAR-ul ? Nu am auzit pana in prezent vreun avocat sa injure baroul, nu am intalnit cazuri in care vreun notar sa-si defaimeze asociatia profesionala, dar este plin forumul de postari impotriva asociatiei economistilor contabili.
1) Pentru ca CIM cu timp partial este perfect legal si o modalitate de prestare munca pe care n-o poate desfiinta nimeni, niciodata. Si, nu in ultimul rand, e o optiune personala. Noi nu ne intrebam de ce unii prefera PFA sau SRL, SNC, SA, sau mai stiu eu ce. Preocuparea inversa, legata de CIM-urile partiale, care incearca sa se desfiinteze acum ("misiune" imposibila!... pentru ca e ilegala si imorala), ridica mari semne de intrebare. Pentru ca automat "angajatorii" din CIM-urile partiale ar devenii "clientii" celorlati. Cam miroase a furt premeditat. E drept, cu abureala multaaa, ceva mai sofisticat;
2. CECCAR-ul nu este baroul avocatilor, nici asociatia profesionala a notarilor. E perfect descris (el, CECCAR-ul) aici. Se pare ca e nevoie sa reiau.
[ link extern ]
"Aprecieri asupra condiţiei de funcţionare a Corpului experţilor contabili şi contabili autorizaţi".
Constituţia României garantează dreptul la libera asociere a persoanelor. Legislaţia privind asociaţiile şi fundaţiile prevede condiţiile în care se constituie şi apoi funcţionează în baza unei hotărâri judecătoreşti asociaţiile profesionale.
Prin Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994, la propunerea Guvernului, s-a înfiinţat "Corpul experţilor contabili şi contabililor autorizaţi". Ulterior această ordonanţă de guvern a fost aprobată prin Legea nr. 42/1995 şi modificată de 11 ori în 10 ani.
Esenţa problemei supusă dezbaterii este următoarea: În România, prin voinţa Guvernului, din 1994 s-a iniţiat o ordonanţă care a stabilit constituirea unei "persoane juridice de utilitate publică şi autonomă" pentru ca apoi majoritatea parlamentară care atunci susţinea Guvernul să aprobe ordonanţa prin Legea nr. 42/1995.
Sesizăm următoarele anomalii, disfuncţii şi aberaţii:
"Corpul" s-a constituit prin lege şi nu prin liberul consimţământ al cetăţenilor care se asociază;
această persoană juridică numită "Corp" este o entitate juridică nedeterminată în ştiinţa dreptului;
"Corpul experţilor contabili şi contabililor autorizaţi" are atribuţii care îl fac să se substituie autorităţilor statului în privinţa acordării de certificate pentru a exercita profesia (art. 19 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994);
"Corpul" are personalitate juridică la nivel central, dar la nivel local, filialele judeţene încasează mari sume de bni de la cei care, în judeţe, activează obligat în cadrul corpului;
deşi funcţionează ca şi asociaţie profesională "care de fapt nu s-a constituit în condiţiile legii asociaţiilor şi fundaţiilor", "Corpul" este controlat de politic, în speţă de reprezentanţii Ministerului de Justiţie şi de cei ai Ministerului de Finanţe care îi avizează regulamentul de funcţionare?! (art. 28 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994);
conform art. 148-150 din Regulamentul de funcţionare, "Corpul" se comportă ca şi statul, pretinzând şi încasând taxe pe care şi le stabileşte singur, inclusiv cotizaţii asupra veniturilor anuale ale societăţilor comerciale şi asupra experţilor contabili care îşi desfăşoară activitatea individual (art. 148-150 din Regulamentul de funcţionare al CECCAR, Monitorul Oficial nr. 153 din 28 martie 2001);
prin introducerea în organele de conducere ale "corpului" a reprezentanţilor Ministerul Finanţelor se înfiinţează prin lege incompatibilităţi.
Experţii contabili sunt controlaţi profesional la nivelul agenţilor economici şi administrativ la nivelul corpului experţilor contabili, fapt inadmisibil conform sarcinilor ce revin Guvernului. În acelaşi timp, o structură privată devine subordonată Guvernului, deoarece Ministerul de Finanţe are drept de veto asupra hotărârilor emise de acest "Corp".
Se pun în mod firesc următoarele întrebări:
Cum poate Ministerul de Finanţe să aprecieze o evaziune fiscală la nivelul Corpului experţilor contabili dacă îl conduce, iar "Corpul" cum verifică societăţile comerciale şi experţii în respectarea legii, dacă le pretinde taxe din venituri numite cotizaţii asupra veniturilor.
Menţionăm că noţiunea de "cotizaţii asupra veniturilor" nu este reglementată de nici o lege. Cu alte cuvinte, "Corpul" este un fel de stat în stat.
Regulamentul "Corpului" publicat în Monitorul Oficial nr. 153/28.03.2001 a asimilat practic, fără lege, "Corpul" cu societăţile comerciale ale experţilor şi le pune pe acestea la plată.
Prin aceste prevederi legale, un economist, absolvent de institutut de învăţământ superior, pentru a exercita calitatea de expert contabil şi contabil autorizat este obligat să se înscrie pentru a face parte din Corpul de specialitate "înfiinţat prin ordonanţa de guvern". Acest economist plăteşte taxa de examen, plăteşte taxa de înregistrare în "Corp", adică unei "persoane juridice de utilitate publică şi autonomă", care dacă nu te acceptă să îi concurezi profesional membrii ei, nu poţi să devii expert contabil şi contabil autorizat. Pentru ca, totuşi, să pătrunzi în acest "Corp" începi să devii "mai flexibil", iar în unele cazuri chiar "corupt", dacă vrei să ai şanse. Atfel rişti ca domnii care sunt membri mai vechi ai "Corpului" să nu te accepte să devii de "ai lor" şi, de fapt, să te accepte să îi concurezi profesional.
De asemenea el, tânărul economist, entuziast absolvent de facultate, este obligat să plătească sume de bani către acest "Corp", pentru a-l examina şi apoi, dacă "e bun", pentru a-l înscrie "între ei".
De regulă, se demonstrează că el, tânărul economist, nu primeşte chitanţa pentru diferite plăţi către "Corp", dar aceşti bani se strâng anual, la nivelul ţării, în sume de ordinul miliardelor de lei (zeci, sute de miliarde, cine ştie, unde sunt evidenţiate şi cine le controlează?). Este greu de precizat mărimea acestor sume colectate de la cei care pentru a exercita activitatea de expert contabil sau contabil autorizat.
Aceştia plătesc individual milioane şi zeci de milioane de lei, după caz, iar aceste sume încasate nu sunt nici cotizaţii ale membrilor unei asociaţii, nu sunt nici venit al unei societăţi comerciale, "Corpul nefiind nici asociaţie şi nici societate comercială".
Economiştii în cauză, experţi contabili şi contabili autorizaţi, depun jurământ scris faţă de "o structură asociativă" înfiinţată la iniţiativa Guvernului prin lege, "persoana juridică de utilitate publică şi autonomă"?!, aflată sub controlul Ministerului de Finanţe, adică al politicului.
Conform Ordonanţei Guvernului nr. 65/1994, în urma controlului exercitat de Consiliul Superior al Corpului experţilor contabili şi rapoartelor întocmite de acesta, urmează ca Ministerul de Finanţe să dea curs sau nu (de cele mai multe ori chiar funcţie de subiectivismul simpatiei politice) pentru sancţionarea agentului economic controlat.
Aceşti experţi contabili ţin evidenţe contabile şi fac bilanţuri financiare, execută expertize contabile pentru justiţie în cauze civile şi penale, pentru PNA şi întocmesc acte pentru bani primiţi de la bugetul statului.
Apare inacceptabil ca o profesie de asemenea importantă ca aceea de expert contabil şi contabil autorizat să fie recunoscută de o "persoană juridică" a celor pe care urmează să îi "concurezi în profesie" şi nu de statul român, cât timp emiterea de acte doveditoare a calificărilor profesionale este un atribut exclusiv al statului, prin Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi, respectiv, Ministerul Muncii, solidarităţii sociale şi familiei.
Anacronismul prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 65/1994, prin care "Corpul" declarat ca fiind "persoană juridică de utilitate publică şi autonomă" este o entitate specială, face ca funcţionarea acestui "Corp" să transceandă prevederilor Constituţiei şi ale legislaţiei în vigoare.
Acest fapt demonstrează că, în România, în afară de persoane fizice, persoane juridice, instituţii de stat şi agenţi economice, mai avem un specimen juridic aparte, şi anume "Corpul experţilor contabili şi contabililor autorizaţi".
Statul, prin Ministerul Învăţământului, eliberează absolvenţilor de instituţii de învăţământ superior diplome pentru practica profesiilor, dar "Corpul", doar el, "persoana juridică de utilitate publică şi autonomă", art. 17 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994, îţi dă dreptul de a exercita o profesie pentru care ai dobândit diploma care atestă calificarea obţinută prin studii universitare.
Adică, statul dă diplome de studii superioare care conferă dreptul de a practica profesii, dar şi "Corpul", care "este stat în stat", dă dreptul de a exercita funcţii publice de specialitate, şi anume în acea specialitate care operează cu sume imense şi cu soarta agenţilor economici şi a persoanelor fizice şi juridice. "Curat murdar" este formularea care se potriveşte acestei situaţii.
Mai mult, dacă ajungi ca economist să lucrezi ca şi "expert contabil şi contabil autorizat", eşti obligat să te asociezi la acest "Corp", unic pe ţară, indiferent dacă eşti de acord sau nu cu modul cum funcţionează "Corpul" şi oricum nu ai alternative de asociere profesională în ţară pe acest domeniu de activitate.
Conform unei logici bazate pe ideea statului de drept şi interesului naţional, instituţiile statului ar trebui să fie cele care să dea dreptul de liberă practică unei profesii. Acest drept trebuie conferit prin acte eliberate de către stat în condiţiile legii şi nu să se acorde carnet de membru pentru a exercita o profesie, de către o "persoană juridică declarată de utilitate publică", în alte condiţii decât pentru celelalte persoane juridice.
Altfel spus, sunt în situaţia ca "utilitatea publică", a unei persoane juridice (asociaţie sau fundaţie), se declară după o procedură legală, legea privind asociaţiile şi fundaţiile, în timp ce în mod special şi separat prin Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994, art. 17, se declară "persoană juridică de utilitate publică şi autonomă" "Corpul experţilor contabili şi contabililor autorizaţi".
Experţii contabili şi contabilii autorizaţi ţin evidenţa contabilă a agenţilor economici şi tot ei au dreptul şi capacitatea de a prezenta în justiţie expertize pe baza cărora se judecă procese în care sunt implicate patrimonii şi sume uriaşe sau de care depind libertatea şi drepturile civile ale unor cetăţeni.
Miza este uriaşă!
Calitatea de expert se dovedeşte cu carnetul de membru al Corpului, structură de tip asociativ, fără ca acest "Corp" să fie asociaţie, în condiţiile legii.
Calitatea de expert contabil este probată cu un carnet al unei asociaţii înfiinţate prin lege ca şi Corp, dar această calitate nu este probată printr-o diplomă eliberată de către instituţiile statului.
Când pleacă din ţară, un expert contabil din România nu poate proba calitatea lui de expert printr-un document de stat.
În condiţiile de transcendenţă constituţională şi legislativă în care funcţionează, "Corpul" acesta colectează mari sume de bani pentru atribuirea calităţii de expert contabil, dar nu emite diplome de calificare şi nici acte cu valoare juridică.
Apar în mod firesc următoarele întrebări:
"Cum este posibil ca o calitate de membru al unei pseudoasociaţii profesionale să fie mai tare decât o diplomă universitară eliberată de stat prin Ministerul Învăţământului?
Cine sunt "profesorii" care pregătesc în câteva luni, pentru exercitarea profesiei de expert contabil şi contabil autorizat şi mai ales cum sunt ei selectaţi?
După care acte normative, cât şi cum sunt ei retribuiţi?
Prin ce act normativ au fost abilitaţi aceştia să pregătească pentru "eliberarea carnetului de membru al Corpului"?
De ce se substituie acest "Corp" instituţiilor statului?
De ce acest "Corp" ţine sub control cei mai pregătiţi economişti din întreaga ţară?
Care este scopul şi cui folosesc aceste anomalii legislative şi instituţionale?
Aberaţia se concretizează în aceea că acest "Corp, persoană juridică de utilitate publică şi autonomă", se substituie instituţiilor de învăţământ superior, solicită şi încasează sume de bani într-un cadru legal definit prin favorizare.
Mai mult, prin încălcare Legii nr. 31/1990, a societăţilor comerciale, aşa cum a fost modificată şi republicată, prin dispoziţiile acestui "Corp" nu pot exista societăţi cu obiectul de activitate - expertiza economică de contabilitate, de experţi aşa-zişi autorizaţi dacă nu sunt membri ai acestei persoane juridice "de utilitate publică şi autonomă" care în fapt este dependent de Guvern, prin Ministerul de Finanţe.
Notarii publici cer aprobarea acestui "Corp" pentru legalizarea actelor de înfiinţare a unei societăţi comerciale cu obiect de activitate expertiza contabilă, deşi legea nu prevede că trebuie îndeplinită o astfel de condiţie.
În mod firesc apare întrebarea: Ce spune într-o astfel de cauză Consiliul Legislativ, care este înfiinţat tocmai pentru a stabili armonizări legislative?
Rămâne ca Guvernul, prin Ministerul Justiţiei şi Ministerul de Finanţe, să vină în faţa Parlamentului cu o propunere care să corecteze anomaliile legislative prin care diferite "Corpuri" de experţi contabili şi contabili autorizaţi sau auditori sau arhitecţi şi-au creat prin lobby parlamentar statute profesionale "de stat în stat", prin care controlează, strangulează piaţa forţei de muncă superior calificată şi monopolizează funcţionarea unor profesii liberale prin legi care contravin principiilor constituţionale şi ale liberei concurenţe.
Costurile serviciilor unor astfel de specialişti din diferite "Corpuri" înrobesc financiar pe cetăţeanul obişnuit care abia câştigă bani cât să-şi întreţină familia.
Pentru pensionari a devenit un coşmar ca să comande o expertiză contabilă, un proiect de construcţie sau să angajeze un avocat sau un notar, datorită onorariilor care se practică.
Toate acestea se petrec doar pentru că piaţa forţei de muncă a acestor profesii nu este liberă.
În astfel de situaţii de "castă şi monopol profesional" instituit au de pierdut doar majoritatea cetăţenilor pe care noi, parlamentarii, în postura de aleşi ai cetăţenilor, avem obligaţia să îi reprezentăm şi să îi apărăm în şansele şi drepturile lor constituţionale.
De aceea, astfel de erori trebuiesc corectate!
Vă mulţumesc, domnule preşedinte şi vă rog să-mi permiteţi să depun la secretariat întreaga declaraţie, din care am citit doar pasaje, pentru a mă limita în timpul acordat.