Inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) n-au făcut și nici nu o să facă în 2022 controale pe conformarea marilor contribuabili la raportarea SAF-T, a declarat recent șeful instituției. Acesta a precizat că scopul este ca raportarea SAF-T, prin declarația 406, să devină complet funcțională, nu să fie un motiv pentru amendarea companiilor. Citește articolul
Pentru companii și PFA-uri, finalul anului 2022 înseamnă, ca de obicei, așteptarea ultimelor schimbări fiscale înainte de trecerea în noul exercițiu financiar. Astfel, pe lista ultimelor chestiuni ce trebuie stabilite până la finalul lunii decembrie regăsim câteva ajustări punctuale la OG 16/2022, unele modificări majore la controalele fiscale și nu numai. Citește articolul
Pentru că autoritățile vor să încurajeze tot mai mult conformarea voluntară, companiile vor avea în curând două momente diferite în care vor putea să oprească începerea efectivă a unei inspecții fiscale. Măsura este prinsă într-un proiect de OUG de modificare a Codului de procedură fiscală, mecanismul fiind explicat recent de către șeful Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Cheltuielile cu serviciile prestate de entități afiliate este unul dintre subiectele principale abordate în cadrul inspecțiilor fiscale. Încadrarea, recurentă, a acestui tip de cheltuieli în categoria cheltuielilor nedeductibile este, așadar, un subiect foarte des disputat în instanță de către contribuabili. Ne propunem să abordăm acest aspect printr-o serie de materiale care să conțină cadrul legislativ aplicabil, practica autorităților fiscale din România și să încheiem printr-un sumar al deciziilor obținute în instanță de către contribuabil pe această tematică. Citește articolul
Reprezentanții Ministerului Finanțelor (MF) au început un proces de consultare a pieței înainte de a face achiziția publică pentru viitorul sistem informatic, de tip Big Data, al Fiscului. Astfel, din caietul de sarcini publicat de MF aflăm că viitorul sistem informatic de date integrate (numit, pe scurt, SIDI) va putea să gestioneze volume imense de date și să facă analize în timp real pentru detectarea neconformării fiscale. Ba mai mult, sistemul va putea inclusiv să prezică dacă un contribuabil intenționează să fraudeze statul. Citește articolul
Legea ce prevede dotările minime necesare pentru a considera că o casă (sau un apartament) este locuibilă ca atare la momentul predării către cumpărător a fost oficializată și se va aplica din 20 noiembrie 2022. Caracterul locuibil este o condiție esențială ce permite aplicarea cotei reduse de TVA (5%) la achiziția de locuințe. Până acum, Codul fiscal și normele sale nu clarificau ce înseamnă că un imobil poate fi locuit ca atare, astfel că uneori Fiscul considera că s-a aplicat greșit cota de 5% și cerea plata diferenței de TVA până la 19%. Citește articolul
Specialiștii atenționează că verificările autorităților fiscale ar putea să se îndrepte, în perioada următoare, pe aplicarea noutăților de TVA introduse în 2020 la scutirile pentru livrări intracomunitare și exporturi de bunuri. În acest context, firmele care au aplicat scutiri de TVA sunt sfătuite să reverifice tratamentul fiscal folosit, ca să se asigure că n-au probleme în cazul unui control. Citește articolul
Tot mai multe companii se pot trezi cu solicitări de documente de la reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), fără să fie anunțate în prealabil despre desfășurarea unui control fiscal. Specialiștii avertizează că, în aceste cazuri, este vorba de obicei despre verificări documentare. Astfel, firmele trebuie să trateze solicitările cu maximă seriozitate, dacă nu vor să riște pierderea dreptului de a contesta eventualele decizii de impunere emise de ANAF în baza verificării documentare. Citește articolul
Conform prevederilor legale, selectarea contribuabililor ce urmează a fi supuși inspecției fiscale este efectuată de organul de inspecție fiscală competent, în funcție de nivelul riscului stabilit ca urmare a analizei de risc. Legislația nu prevede o definiție a gradului de risc, însă definește analiza de risc. Așadar, analiza de risc reprezintă activitatea efectuată de administrația fiscală, în funcție de procedurile și metodologia internă, în scopul de a identifica riscurile de nedeclarare a creanțelor fiscale, de a le evalua, precum și de a le gestiona. În practică, am identificat câțiva factori care pot influența gradul de risc și, așadar, includerea societății respective în planul de inspecție fiscală. Detaliem în cele ce urmează câțiva dintre acești factori. Citește articolul
Între Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și asociațiile reprezentantive ale companiilor din domeniul înfrumusețării urmează să se încheie un protocol de colaborare, a precizat vineri șeful instituției. De ce? Pentru a obține mai ușor informații despre cei care prestează asemenea servicii fără autorizare și fără a-și fiscaliza veniturile. Citește articolul