Din moment ce fiscalizarea bacșișului este obligatorie, mai nou, pentru restaurante și baruri, salariații care încasează direct acești bani, pentru a evita impozitarea, se expun anumitor riscuri deloc neglijabile, sunt de părere specialiștii. Angajații pot avea probleme atât în relația cu autoritățile, cât și în relația cu angajatorul. Citește articolul
În conformitate cu prevederile articolului 7 din Codul de procedură fiscală, procedurile de administrare fiscală se realizează în funcție de clasa/subclasa de risc fiscal în care sunt încadrați contribuabilii ca urmare a analizei de risc efectuate de organul fiscal. Citește articolul
Din ianuarie 2023, restaurantele și barurile sunt obligate să treacă bacșișurile pe bonul fiscal, să le impoziteze și apoi să distribuie sumele nete către salariați. În acest context, localurile care ignoră aceste prevederi riscă să atragă atenția inspectorilor din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
O măsură de debirocratizare oficializată recent prin lege poate să aducă mai degrabă probleme firmelor, consideră specialiștii consultați de redacția noastră. Este vorba de reducerea perioadei de arhivare pentru registrele obligatorii de contabilitate și documentele justificative în baza cărora se fac înregistrările în contabilitate. Deși actele contabile pot fi arhivate de-acum numai cinci ani, firmele ar trebui să analizeze cu atenție, de la caz la caz, dacă nu cumva ar trebui să le păstreze peste acest termen. Citește articolul
În perioada 2023 - 2025, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) intenționează să-și extindă semnificativ sursele de informare cu privire la veniturile independente obținute de persoanele fizice, pentru a crește numărul celor ce declară și achită impozitul pe venit. Printre alte măsuri, ANAF spune că își va extinde analizele inclusiv la veniturile membrilor de familie ai contribuabilului vizat și că toate tranzacțiile derulate de acesta vor fi folosite pentru a face estimări în baza stilului de viață. Citește articolul
În viitor, inspecțiile fiscale aleatorii și verificările aleatorii ale situației fiscale personale vor fi limitate drastic, astfel încât Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) să-și deruleze majoritatea controalelor în baza analizei de risc. Orice depășire a limitei va aduce sancționarea disciplinară a inspectorilor vinovați. Măsura este trecută într-o ordonanță recent oficializată, dar se va aplica efectiv abia din 2026. Citește articolul
După ce autoritățile fiscale au sesizat anumite probleme la comunicarea cu firmele exclusiv prin Spațiul Privat Virtual (SPV), Guvernul a introdus prin OUG noi modalități de transmitere a cererilor și documentelor, însă numai atunci când vine vorba de controale fiscale sau contestații fiscale. Astfel, firmele și PFA-urile pot comunica cu autoritățile, în acele situații, atât prin SPV, cât și prin poșta electronică, poșta clasică sau depunerea la registratură. Citește articolul
Regulile pentru emiterea deciziilor provizorii de impunere și transformarea lor în titluri executorii au fost modificate recent prin ordonanță de urgență și sunt valabile inclusiv pentru inspecțiile fiscale aflate deja în derulare. Citește articolul
Autoritățile au stabilit recent că, în cazul inspecțiilor fiscale, registrul unic de control se completează numai dacă verificările se derulează în spațiile de lucru ale companiilor. Din moment ce, mai nou, inspecțiile se vor derula în principal la sediile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), asta înseamnă că registrul nu se mai completează în aceste cazuri. Citește articolul
Sistemul de clasificare a contribuabililor în funcție de riscul fiscal urmează să fie operaționalizat, teoretic, în ianuarie 2026. De la acel moment, orice firmă va putea să obțină (deși nu întotdeauna), la cerere, încadarea sa de risc, așa cum reiese dintr-o ordonanță oficializată recent. Citește articolul