Potrivit Legii telemuncii, contractele telesalariaților trebuie să prevadă perioada și/sau zilele în care aceștia își desfășoară activitatea la biroul angajatorului, dacă e cazul. În cazul în care nu există atare prevedere, angajatorul nu poate obliga telesalariatul să vină la birou în anumite zile și, cu atât mai puțin, nu poate să facă diferențe între angajații care frecventează mai mult activitatea la sediu și cei care preferă să lucreze de acasă ori din alte locuri. Lipsa predictibilității și clarității termenilor contractuali poate duce la interpretări diferite ale angajaților în privința obligațiilor ce le revin, iar dezavantajele apar pentru ambele părți. Citește articolul
Telemunca este încadrarea pe care angajatorii trebuie să o dea în contractul de muncă cu salariatul atunci când sunt incidente două condiții: una ce ține de obiectul de activitate al angajatului și alta ce ține de locul prestării muncii. Simpla specificare că angajatul lucrează de acasă sau de unde vrea el nu e suficientă pentru a bifa condițiile legale, dacă, într-adevăr, angajatul chiar lucrează în regim de telemuncă. Deși, așa cum puncta un specialist, la un moment dat, într-un webinar organizat de avocatnet.ro, e dificil să le explicăm străinilor că „work from home” nu este un concept chiar atât de flexibil în România precum este în alte state, rigorile legii, așa cum se prezintă la acest moment, ne impun să facem încadrările corecte.
Citește articolulLucratul de acasă a devenit pentru mulți salariați noul normal pe fondul restricțiilor impuse de pandemia de coronavirus. Telemunca le-a permis multora dintre aceștia să revină în orașele natale sau chiar să se relocheze în alte zone, îndepărtate de poluare sau aglomerație. Unii chiar iau în considerare mutarea în altă țară sau au făcut-o deja. Totuși, această mutare în altă țară sau chiar călătoriile în alte țări, în timp ce prestează activitatea ca și până acum, nu ar trebui să se facă fără a fi anunțat și angajatorul din România. Citește articolul
Deși pandemia a obligat și angajatorii, și salariații să se adapteze la noul normal adus de munca de acasă sau telemuncă, se pare că dorința de a nu mai petrece timp pe drum înspre/dinspre birou a început să prindă "aripi" în rândul celor mai mulți angajați. Potrivit unui sondaj, 75% dintre salariați declară că următorul job va fi luat în calcul doar dacă oferă posibilitatea derulării muncii de acasă. Citește articolul
Folosirea unui sistem hibrid de muncă - când de acasă, când de la birou - presupune obligatoriu o anumită predictibilitate pentru angajat. Chiar dacă angajatorilor nu li s-a impus prin Codul muncii să includă în contracte programul de lucru, asta nu înseamnă că el poate fi modificat după bunul plac și fără informarea prealabilă. În funcție de modul cum au implementat până acum munca de acasă, firmele procedează diferit de acum dacă vor să treacă la un program hibrid: programul îl pot stabili prin contracte, acte adiționale sau prin regulament intern. Citește articolul