Codul fiscal a fost modificat spre finalul lunii iulie 2017, odată cu intrarea în vigoare a unui act normativ care stabilește că, de duminică începând, acele firme cărora le-a fost anulat codul de TVA din motive precum nedepunerea de deconturi, depunerea de deconturi pe zero, asociați/administratori cu infracțiuni în cazierul fiscal să fie reînregistrate din oficiu în scopuri de TVA, atât timp cât își remediază situația care a condus la apariția riscului fiscal. În plus, în cuprinsul Codului fiscal nu se mai regăsește acum sintagma "nu justifică intenția și capacitatea de a desfășura activitate economică". Citește articolul
Firmele înregistrate în scopuri de TVA sunt cele obligate să aibă, odată cu aplicarea sistemului plății defalcate a TVA, cel puțin un cont special pentru TVA, separat de contul curent. Totuși, și companiile neplătitoare de TVA vor fi afectate de aplicarea noului mecanism, în condițiile în care vor fi nevoite să facă două plăți: una în contul curent al furnizorului, iar una în contul de TVA al acestuia. Iar lucrurile s-ar putea complica atunci când beneficiarul este din afara țării, de exemplu. Citește articolul
Operațiunile în care plata achiziției se face prin virament bancar, iar plata primită în urma vânzării ulterioare se face prin numerar și/sau card bancar este o altă categorie de situații susceptibile să apară în practică odată cu implementarea sistemului split TVA (a doua pe care o prezentăm). Pentru a veni în ajutorul companiilor, astăzi explicăm în detaliu cum se vor desfășura aceste operațiuni în lumina sistemului split TVA și ce complicații ar putea apărea. Citește articolul
Operațiunile în care plata achiziției unui bun și vânzarea ulterioară a acestuia se desfășoară prin virament bancar este una dintre cele trei categorii de situații susceptibile să apară în practică odată cu implementarea sistemului split TVA. Din acest motiv, astăzi explicăm pe larg cum se vor desfășura achizițiile și vânzările ulterioare prin virament bancar. Citește articolul
Implementarea măsurilor prevăzute de mecanismul plății defalcate a TVA-ului nu va produce aceleași efecte asupra tuturor activităților economice. Indiferent dacă prestatorul este sau nu înregistrat în scopuri de TVA, Codul Fiscal prevede o serie de operațiuni scutite de plata acestei taxe, ceea ce înseamnă că, în cazul acestora, implementarea split TVA începând cu anul viitor nu va determina birocrația și creșterea costurilor de care vor avea parte restul persoanelor fizice impozabile înregistrate în scopuri de TVA. Citește articolul
Introducerea sistemului de plată defalcată a TVA (cunoscut mai bine ca split TVA) a creat confuzii în ceea ce privește termenul obișnuit la care firmele sunt obligate să achite această taxă către stat. Mai exact, anumiți contribuabili au considerat că apariția split TVA și păstrarea termenului obișnuit pentru plata TVA la stat sunt două lucruri care se bat cap în cap. Totuși, lucrurile nu stau deloc așa. Citește articolul
Conform Codului fiscal există o serie de cheltuieli deductibile din punct de vedere al impozitului pe profit. Cheltuielile de protocol reprezintă cheltuieli deductibile fiscal, însă acestea au o deductibilitate limitată la calculul profitului impozabil. În plus, în ceea ce privește tratamentul TVA aferentă acestor cheltuieli, există, de asemenea, anumite reguli care trebuie respectate. Citește articolul
La vânzarea imobilelor (clădire/ teren/ clădire și teren aferent), se recomandă o analiză în detaliu a prevederilor legale aplicabile, astfel încât să fie aplicat tratamentul de taxă pe valoarea adăugată (TVA) corect și, totodată, să fie deținute documentele ce vor fi solicitate în cadrul unui control fiscal pentru justificarea tratamentului de TVA. Citește articolul
În desfășurarea activității economice, indiferent de domeniul de activitate, societățile au nevoie de o serie de echipamente pentru îndeplinirea obiectivelor. De la echipamente de birotică până la echipamente industriale de producție, societățile pot opta, fie pentru achiziționarea acestora, fie pentru închiriere. Citește articolul
Deși pe termen scurt statutul de neplătitor de TVA pare avantajos pentru că permite firmelor să își deconteze cheltuiala cu această taxă prin intermediul programului (lucru care nu e valabil și pentru plătitorii de TVA), în perspectivă, lipsa codului de TVA s-ar putea dovedi problematică pentru o afacere. Antreprenorii ar trebui, deci, să analizeze mai multe criterii înainte de a opta pentru una dintre cele două variante: de la valoarea investiției inițiale până la specificul activității pe care urmează să o desfășoare sau structura partenerilor de afaceri. Citește articolul