Operațiunile în care plata achiziției unui bun și vânzarea ulterioară a acestuia se desfășoară prin virament bancar este una dintre cele trei categorii de situații susceptibile să apară în practică odată cu implementarea sistemului split TVA. Din acest motiv, astăzi explicăm pe larg cum se vor desfășura achizițiile și vânzările ulterioare prin virament bancar. Citește articolul
Implementarea măsurilor prevăzute de mecanismul plății defalcate a TVA-ului nu va produce aceleași efecte asupra tuturor activităților economice. Indiferent dacă prestatorul este sau nu înregistrat în scopuri de TVA, Codul Fiscal prevede o serie de operațiuni scutite de plata acestei taxe, ceea ce înseamnă că, în cazul acestora, implementarea split TVA începând cu anul viitor nu va determina birocrația și creșterea costurilor de care vor avea parte restul persoanelor fizice impozabile înregistrate în scopuri de TVA. Citește articolul
Introducerea sistemului de plată defalcată a TVA (cunoscut mai bine ca split TVA) a creat confuzii în ceea ce privește termenul obișnuit la care firmele sunt obligate să achite această taxă către stat. Mai exact, anumiți contribuabili au considerat că apariția split TVA și păstrarea termenului obișnuit pentru plata TVA la stat sunt două lucruri care se bat cap în cap. Totuși, lucrurile nu stau deloc așa. Citește articolul
Conform Codului fiscal există o serie de cheltuieli deductibile din punct de vedere al impozitului pe profit. Cheltuielile de protocol reprezintă cheltuieli deductibile fiscal, însă acestea au o deductibilitate limitată la calculul profitului impozabil. În plus, în ceea ce privește tratamentul TVA aferentă acestor cheltuieli, există, de asemenea, anumite reguli care trebuie respectate. Citește articolul
La vânzarea imobilelor (clădire/ teren/ clădire și teren aferent), se recomandă o analiză în detaliu a prevederilor legale aplicabile, astfel încât să fie aplicat tratamentul de taxă pe valoarea adăugată (TVA) corect și, totodată, să fie deținute documentele ce vor fi solicitate în cadrul unui control fiscal pentru justificarea tratamentului de TVA. Citește articolul
În desfășurarea activității economice, indiferent de domeniul de activitate, societățile au nevoie de o serie de echipamente pentru îndeplinirea obiectivelor. De la echipamente de birotică până la echipamente industriale de producție, societățile pot opta, fie pentru achiziționarea acestora, fie pentru închiriere. Citește articolul
Deși pe termen scurt statutul de neplătitor de TVA pare avantajos pentru că permite firmelor să își deconteze cheltuiala cu această taxă prin intermediul programului (lucru care nu e valabil și pentru plătitorii de TVA), în perspectivă, lipsa codului de TVA s-ar putea dovedi problematică pentru o afacere. Antreprenorii ar trebui, deci, să analizeze mai multe criterii înainte de a opta pentru una dintre cele două variante: de la valoarea investiției inițiale până la specificul activității pe care urmează să o desfășoare sau structura partenerilor de afaceri. Citește articolul
Taxa pe valoarea adăugată (TVA) pentru prestarea mai multor servicii publice urma să fie redusă, potrivit unui proiect de act normativ aprobat în toamnă de senatori. Totuși, deputații au adoptat recent documentul într-o formă modificată aproape complet, din care lipsesc inclusiv prevederile care stabileau că pentru electricitate, gaze, căldură, canalizare și salubrizare urma să se aplice o cotă redusă de TVA de 9%. De altfel, documentul a fost promulgat recent de președintele țării și vineri a apărut în Monitorul Oficial, astfel că facturile pe care le plătesc în prezent românii nu se vor reduce, cel puțin pentru moment. Citește articolul
În urma numeroaselor modificări recente la Codul fiscal, normele acestuia au fost schimbate astfel încât să detalieze noutățile apărute în legislație, potrivit unui act normativ publicat astăzi în Monitorul Oficial. Concret, au apărut modificări în ceea ce privește impozitul pe profit, impozitul „micro”, impozitul pe venit, contribuțiile sociale obligatorii și taxa pe valoarea adăugată (TVA). Citește articolul
Eliminarea formularului 088, folosit până acum pentru evaluarea intenției și a capacității de a desfășura afaceri ce implică taxa pe valoarea adăugată (TVA), a fost oficializată astăzi, odată cu intrarea în vigoare a unui act normativ în acest sens. Prin urmare, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a lansat o nouă procedură de înregistrare în scopuri de TVA, cuprinsă într-un document apărut chiar azi în Monitorul Oficial. Specialiștii atrag, însă, atenția că ă noile prevederi sunt practic identice cu cele anterioare, astfel că, în afară de eliminarea punctuală a declaraţiei cu pricina, nu s-a schimbat nimic legat de condiţiile necesare pentru obţinerea codului de TVA. Citește articolul