O decizie recentă a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) oferă firmelor care nu și-au dedus TVA pentru tranzacțiile cu parteneri inactivi fiscal, pentru simplul motiv că Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) le-a refuzat acest drept, posibilitatea de a recupera sumele plătite la stat, din 2007 începând. Din acest motiv, specialiștii în fiscalitate se așteaptă la un val de procese împotriva Fiscului, instituția urmând să suporte consecințe financiare majore. Citește articolul
Plafonul de la care firmele sunt obligate să se înregistreze în scopuri de taxă pe valoarea adăugată (TVA) va crește, începând cu anul viitor, de la 220.000 de lei la 300.000 de lei, după ce România a primit deja acordul autorităților europene de a efectua această modificare pentru perioada 2018-2020. Prevederea face parte dintr-un proiect de act normativ care-și așteaptă votul decisiv la Parlament, astfel că modificarea va fi implementată, mai mult ca sigur, începând cu data de 1 ianuarie 2018. În acest context, îți punem gratuit la dispoziție un calculator cu care poți afla imediat dacă ești obligat să devii plătitor de TVA. Citește articolul
Consiliul Uniunii Europene a aprobat recent o nouă derogare României, astfel că, între 2018 și 2020, plafonul până la care firmele vor fi scutite de obligația de a se înregistra în scopuri de TVA va fi de 300.000 de lei, majorat de la 220.000 de lei. În lipsa aprobării instituției europene, de la 1 ianuarie 2018 s-ar fi revenit la plafonul anterior de 118.000 de lei. Citește articolul
Regulile europene actuale în materie de taxă pe valoarea adăugată (TVA) ar putea suferi modificări majore în viitorul apropiat, conform unor propuneri oficiale de reformare anunțate miercuri de Comisia Europeană (CE). Mai exact, autoritățile europene intenționează taxarea comerțului transfrontalier între firmele din UE, simplificarea obligațiilor privind TVA și facturarea la comerțul transfrontalier, încasarea TVA-ului final în statul membru al consumatorului și introducerea statutului general valabil de persoană impozabilă certificată. Citește articolul
Aplicarea noului mecanism al plății defalcate a taxei pe valoarea adăugată (split TVA) nu va influența în vreun fel procedura de rambursare a TVA. Cu alte cuvinte, nu se modifică nimic, așa cum a confirmat, la solicitarea redacției noastre, un specialist în fiscalitate. Citește articolul
Procedura de obținere a codului de TVA se face, de câteva zile, conform unor noi reguli. Astfel, Fiscul nu mai poate refuza acum înregistrarea firmelor care nu justifică intenția și capacitatea de a desfășura afaceri, ci doar acelora care prezintă risc fiscal. În acest sens, în Monitorul Oficial de astăzi a fost publicat un act normativ al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), care stabilește practic criteriile în funcție de care se va da cod de TVA, respectiv se va anula în cazul firmelor cu risc fiscal ridicat. Citește articolul
România va avea singurul sistem split TVA cu aplicabilitate generală, reiese dintr-o analiză Nexia CRG România, în condițiile în care puținele state membre UE care cochetează cu plata defalcată TVA vizează doar anumite categorii de contribuabili. În afară de România, doar patru state vor split TVA, iar celelalte membre UE nu iau în calcul sistemul sau n-au auzit de el. Citește articolul
Codul fiscal a fost modificat spre finalul lunii iulie 2017, odată cu intrarea în vigoare a unui act normativ care stabilește că, de duminică începând, acele firme cărora le-a fost anulat codul de TVA din motive precum nedepunerea de deconturi, depunerea de deconturi pe zero, asociați/administratori cu infracțiuni în cazierul fiscal să fie reînregistrate din oficiu în scopuri de TVA, atât timp cât își remediază situația care a condus la apariția riscului fiscal. În plus, în cuprinsul Codului fiscal nu se mai regăsește acum sintagma "nu justifică intenția și capacitatea de a desfășura activitate economică". Citește articolul
Firmele înregistrate în scopuri de TVA sunt cele obligate să aibă, odată cu aplicarea sistemului plății defalcate a TVA, cel puțin un cont special pentru TVA, separat de contul curent. Totuși, și companiile neplătitoare de TVA vor fi afectate de aplicarea noului mecanism, în condițiile în care vor fi nevoite să facă două plăți: una în contul curent al furnizorului, iar una în contul de TVA al acestuia. Iar lucrurile s-ar putea complica atunci când beneficiarul este din afara țării, de exemplu. Citește articolul
Operațiunile în care plata achiziției se face prin virament bancar, iar plata primită în urma vânzării ulterioare se face prin numerar și/sau card bancar este o altă categorie de situații susceptibile să apară în practică odată cu implementarea sistemului split TVA (a doua pe care o prezentăm). Pentru a veni în ajutorul companiilor, astăzi explicăm în detaliu cum se vor desfășura aceste operațiuni în lumina sistemului split TVA și ce complicații ar putea apărea. Citește articolul