Atunci când recurg la interesul lor legitim, ca temei pentru prelucrarea datelor personale (în baza Regulamentului general privind protecția datelor - GDPR), firmele sunt constrânse de limitele acestei justificări. Dincolo de primul element evident al existenței interesului legitim, companiile mai trebuie să se asigure că prelucrarea este necesară în vederea atingerii interesului legitim. De asemenea, ele trebuie să ia în considerare și interesele persoanelor vizate de prelucrare. Cu alte cuvinte, firmele trebuie să facă o analiză de proporționalitate între interesul lor și cel al persoanelor cărora le sunt utilizate datele. De aceea, o evaluare clară a interesului legitim ar putea ajuta foarte mult companiile să răspundă la întrebarea: poate fi prelucrarea de date justificată, în acest context? Citește articolul
Am instalat o camera video în casa mea - sunt obligat să respect prevederile Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR)? Dar dacă am instalat camera astfel încât să filmeze ce se întâmplă în fața ușii și în jurul casei, inclusiv ceea ce se petrece pe stradă? Acestea sunt întrebări pe care oricine în situația respectivă și le-ar putea pune. Și răspunsul, deși, ca regulă, Regulamentul nu se aplică, trebuie nuanțat. GDPR-ul nu va fi întotdeauna inaplicabil. Citește articolul
Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR) stabilește cadrul general aplicabil prelucrării de date personale. Firmele, ca regulă, nu pot prelucra date personale decât dacă respectă unul din temeiurile prevăzute de Regulament. Interesul legitim este un astfel de temei, care le permite persoanelor juridice care prelucrează date să justifice utilizarea datelor în cauză prin referire la ceea ce are importanță pentru ele. Totuși, trebuie înțeles că există anumite categorii de date personale care nu pot fi prelucrate în baza interesului legitim: e vorba de datele sensibile, iar un astfel de tip de date se referă la datele medicale ale unor persoane. Citește articolul
Având în vedere volumul foarte ridicat de date personale cu care lucrează, profesioniștii (în principiu, firmele) din industria hotelieră sunt în mod particular vizați de Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR). În acest context, este important pentru ele să înțeleagă că astfel de prelucrări de date, dacă sunt făcute fără existența vreun temei (dintre cele prevăzute de Regulament), sunt interzise. Unul din temeiurile în cauză este cel al interesului legitim. Acesta este cu atât mai relevant în industria hotelieră, întrucât îi permite unei firme din acest domeniu să își justifice prelucrarea în baza a ceea ce urmărește acea firmă. Citește articolul
O bună parte din activitatea firmelor și a profesioniștilor se bazează pe relațiile din cadrul mediului profesional și pe comunicațiile inițiate/făcute în baza unor astfel de relații. Cu alte cuvinte, vorbim de relațiile „business to business” (B2B). De exemplu, doi profesioniști sau doi reprezentanți ai firmelor care s-au cunoscut la o conferință inițiază un schimb de mail-uri, în vederea stabilirii unui parteneriat sau a unei relații de intermediere. Totuși, chiar și aici sunt implicate date personale și Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR) trebuie respectat. În acest context, facem referire la prelucrarea de date personale în contextul relațiilor B2B, în baza interesului legitim al firmelor/profesioniștilor de a-și dezvolta afacerea. Citește articolul
Firmele care prelucrează date personale trebuie să se conformeze prevederilor Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR). Esența acestor obligații este că orice prelucrare (adică orice activitate care vizează datele unei persoane) poate să se facă doar în anumite condiții predeterminate, nefiind permisă prelucrarea altcumva. Printre aceste condiții, se numără și cea privind temeiul prelucrării. Adică o firmă poate să prelucreze datele unei persoane doar dacă are un temei - limitativ prevăzut în GDPR. Două astfel de temeiuri pe care le-ar putea folosi, în mod constant o firmă în derularea activității ei, sunt cel al interesului legitim și cel al consimțământului persoanei vizate de prelucrare. Este foarte important, totuși, pentru o firmă să știe când poate folosi temeiurile în cauză. Citește articolul
Persoanele fizice care prelucrează date personale pot fi sancționate în baza Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR), ce prevede amenzi de ordinul milioanelor de euro pentru încălcările prevederilor sale. Sancțiunile din sfera GDPR pot fi aplicate persoanelor fizice numai dacă prelucrarea datelor se realizează în afara unei activități exclusiv personale sau domestice. Citește articolul
Autoritățile din domeniul protecției datelor personale au aplicat recent a patra amendă din România pentru nerespectarea Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR). Sancțiunea de 2.500 de euro a fost dată unei firme care n-a informat în prealabil că va folosi camere video de supraveghere. Totodată, aceasta a publicat la avizierul propriu CNP-urile salariaților. Citește articolul
De când a intrat în vigoare Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR), firmele sunt mult mai precaute în ceea ce privește prelucrarea datelor personale. Unul din lucrurile la care se uită, în acest context, este temeiul pentru prelucrarea unor date. Fiind cel mai la îndemână pentru protejarea intereselor firmelor, temeiul interesului legitim reprezintă o astfel de justificare care permite prelucrarea de date. Ce se întâmplă, însă, când la mijloc nu mai e vorba de date „obișnuite”, ci de date sensibile? Adică date precum cele referitoare la sănătatea unei persoane sau la orientarea ei sexuală. Mai poate o persoană juridică să prelucreze astfel de date, în baza interesului ei legitim? Răspunsul depinde de mai mulți factori, precum caracterul ei (profit sau non-profit) sau relația dintre persoana juridică ce face prelucrarea și persoana ale cărei date sunt vizate. Citește articolul
O firmă se descurcă atât de bine pe cât sunt de dorite produsele sau serviciile acesteia. Astfel, este în interesul acesteia de a-și îmbunătăți constant produsul sau serviciul oferit. Pe de o parte, pentru a-și menține clienți pe care deja îi are și, pe de alta, pentru a obține clienți noi. Trăim într-o perioadă în care o firmă are mai multe informații decât niciodată pe care le poate folosi în astfel de scopuri. Un exemplu relevant este prelucrarea de date personale ale clienților, pentru a înțelege ce preferințe au aceștia și a modela produsul sau serviciul oferit în cosecință. Însă cum, în România, prelucrarea de date personale se poate face doar în acord cu Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR), firmele sunt nevoite să respecte prevederile acestuia. Astfel, este important pentru o firmă să știe cum poate prelucra date în scopul de a oferi produse sau servicii cât mai bune și mai de calitate clienților. Citește articolul