avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 829 soluții astăzi
Acasă Subiect: persoane juridice
Subiect: persoane juridice
ACCES PREMIUM

11 lucruri de reținut, de la 1 iulie, despre folosirea e-Factura

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 Iulie 2024 | 4 | 20760 | Timp de citire: 3 min.

Data de 1 iulie 2024 marchează o etapă importantă în digitalizarea relației cu Fiscul și, totodată, în relația B2B, așa cum s-a stabilit prin Legea 296/2023. De la acest moment, e-Factura devine unicul canal de transmitere a facturilor între operatorii economici, astfel că documentele se trimit și se primesc numai prin Spațiul Privat Virtual. În plus, Guvernul a decis recent să extindă e-Factura la relația B2C. În acest context, iată câteva dintre cele mai importante aspecte pe care ar trebui să le rețină contribuabilii. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Oficial

UPDATE e-Factura se aplică opțional, de la 1 iulie, pentru relația B2C, iar apoi obligatoriu de la 1 ianuarie. Apar și unele clarificări utile

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Iunie 2024 | 4 | 22357 | Timp de citire: 3 min.

Obligativitatea de folosire a sistemului e-Factura este extinsă și pentru relația business to consumer (B2C), printr-o ordonanță publicată vineri în Monitorul Oficial. Astfel, folosirea sistemului pentru facturile emise persoanelor fizice obișnuite devine opțională de la 1 iulie 2024 și apoi obligatorie de la 1 ianuarie 2025. Totodată, autoritățile includ mai multe clarificări utile în legislația facturării electronice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder În 2024, impozitele pe afaceri trebuie declarate și plătite până la 25 iunie

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
24 Iunie 2024 | 0 | 15004 | Timp de citire: 2 min.

2024 este al treilea an în care avem un termen temporar unic pentru definitivarea și plata impozitelor pe afaceri pentru anul anterior, conform legislației în vigoare. Cele două obligații trebuie rezolvate de firme până la 25 iunie 2024 - pentru impozitul anual pe profit și pentru impozitul micro pe trimestrul 4. Regula nu se aplică, însă, pentru toate companiile. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Verificare documentară: Și AFM poate derula controale de la distanță, dar numai pentru obligațiile de mediu. Documentele necesare, oficializate recent

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
19 Iunie 2024 | 0 | 2617 | Timp de citire: 2 min.

Din moment ce obligațiile la Fondul pentru mediu sunt asimilate, conform legislației, cu obligațiile fiscale, Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) aplică regulile Codului de procedură fiscală atunci când vine vorba despre controale (și nu numai). În acest sens, zilele trecute s-a stabilit ce documente folosește AFM în cadrul verificării documentare, un tip de control ce se derulează exclusiv de la distanță. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Proiect de ordin

Firmele și PFA-urile care au spații în clădirile cu risc seismic ridicat vor putea cere ajutor financiar pentru consolidare și eficientizare energetică

avocatnet.ro în Finanțări
7 Iunie 2024 | 0 | 916 | Timp de citire: 2 min.

Dacă dețin spații în clădirile cu risc seismic ridicat, ce sunt incluse în Programul național de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat, firmele și PFA-urile vor putea cere un ajutor nerambursabil de până la 300.000 euro, conform unui proiect de ordin lansat recent în dezbatere publică. Sprijinul va putea fi folosit pentru consolidarea seismică și creșterea eficienței energetice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Recomandări de avut în vedere la alegerea codurilor CAEN pentru derularea activităților economice

Alexandru Boiciuc în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
6 Iunie 2024 | 0 | 1984 | Timp de citire: 2 min.

În contextul în care din 2025 se aplică a treia revizuire a Clasificării activităților din economia națională (CAEN), specialiștii de la Baciu Partners au venit cu câteva recomandări utile atât pentru cei care urmează să-și schimbe obiectul de activitate, cât și pentru cei care urmează să pună pe picioare afaceri noi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu Despre noile atribuții ale MF privind infracțiunile fiscale și combaterea schimbărilor climatice prin taxare, care ar putea aduce modificări importante pentru firme

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
4 Iunie 2024 | 1 | 1041 | Timp de citire: 6 min.

În primăvară, Ministerul Finanțelor (MF) a căpătat câteva atribuții noi care pot veni la pachet, în timp, cu schimbări importante pentru contribuabilii din România, opinează specialiștii de la KPMG. Concret, MF începe o colaborare cu Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) în domeniul infracțiunilor fiscale și este responsabil, în esență, cu gestionarea taxării pentru planul UE de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră și de ajungere la neutralitatea climatică. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Reținerea la sursă a impozitului pe chirii: MF răspunde la problemele semnalate de CCF

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
29 Mai 2024 | 2 | 17110 | Timp de citire: 4 min.

Camera Consultanților Fiscali (CCF) a semnalat recent că există mai multe probleme cu noile reguli ce stabilesc că, din 2024, impozitul pe chirii trebuie reținut la sursă și achitat la stat de către firme și PFA-uri, dacă acestea au închiriat imobile de la persoane fizice. Acum, Ministerul Finanțelor (MF) a venit cu răspunsuri care nu sunt tocmai lămuritoare. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

Am înființat o firmă sau o PFA, dar n-am înregistrat-o fiscal. Ce risc?

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
14 Mai 2024 | 0 | 2771 | Timp de citire: 3 min.

Persoanele juridice, persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II) și întreprinderile familiale (IF) care nu se achită de obligația înregistrării fiscale riscă amendarea, conform Codului de procedură fiscală. Venim cu această clarificare plecând de la o speță prezentată recent de un cititor pe forumul avocatnet.ro, în care se întreba despre riscurile neînregistrării fiscale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Plafonul pentru ajutoarele de minimis acordate aceleiași întreprinderi, într-o perioadă de trei ani, s-a majorat de la 200.000 la 300.000 euro

avocatnet.ro în Finanțări
13 Mai 2024 | 0 | 1132 | Timp de citire: 2 min.

Atunci când vorbim de acordarea unui ajutor de minimis, una dintre condițiile pe care trebuie să le îndeplinească întreprinderea care-l solicită este să nu depășească, în ultimii trei ani, plafonul cumulat stabilit de autoritățile europene. Până în 2023, valoarea totală ce putea fi acordată aceleiași întreprinderi, în ultimii trei ani, era de 200.000 euro. Însă plafonul s-a majorat, din 2024, la 300.000 euro, măsură care a început să fie reflectată, mai nou, inclusiv în programele de finanțare din România. Citește articolul