Mai multe schimbări importante referitoare la identificarea și declararea beneficiarilor reali ai firmelor urmează să fie implementate de la jumătatea anului 2027, conform unui regulament european ce se va aplica direct inclusiv în România. Din acest motiv, specialiștii de la Baciu Partners ne-au explicat care sunt principalele chestiuni de reținut și provocările la care ar trebui să se aștepte mediul de afaceri. Citește articolul
Impozitul minim pe profit la nivel global, de 15%, se aplică începând cu anul acesta și în România, ca urmare a transpunerii în legislația locală a Directivei europene 2.523/2022, privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaționale și a grupurilor naționale de mari dimensiuni, prin Legea 431/2023. Inițiativa are la bază pilonul doi (Pillar Two) din reforma fiscală internațională coordonată de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Citește articolul
Deoarece în practică există contribuabili care înțeleg greșit efectele anulării din oficiu a codului de TVA, specialiștii au scos în evidență anumite aspecte esențiale de reținut. Pe scurt, ideea este că, în cazul anulării din oficiu, contribuabilii rămân în continuare cu unele obligații ce țin de TVA. Citește articolul
În ultimii ani, parcurile industriale au devenit pentru comunitățile locale unul dintre cele mai eficiente instrumente de dezvoltare economică și socială. La data prezentului articol, în România existau peste 100 de parcuri industriale, dintre care mai bine de un sfert sunt deținute de unități administrativ-teritoriale, iar numărul lor continuă să crească. De altfel, numai în prima jumătate acestui an, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a emis șapte titluri de parc industrial, dintre care două pentru parcuri industriale deținute de unități administrativ-teritoriale. Citește articolul
În mod normal, auditul intern este o funcție implementată de companiile care au o obligație legală în acest sens. Totuși, specialiștii spun că auditul intern este util inclusiv în cazul firmelor care vor să-l implementeze opțional. În linii mari, această funcție poate ajuta la o organizare mai bună a activităților, la eficientizarea proceselor sau chiar în cazul atragerii de noi investitori. Citește articolul
În procedura insolvenței, atunci când onorariul administratorului judiciar este achitat din averea societății debitoare, acesta nu este stabilit la întâmplare, apreciază judecătorii Curții Constituționale a României (CCR). Practic, prevederile ce permit creditorilor să decidă desemnarea administratorului judiciar și onorariul acestuia sunt în acord cu Constituția României. Citește articolul
O procedură nouă pentru redirecționarea impozitului pe profit pentru sponsorizări a fost oficializată recent de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Aceasta se aplică numai plătitorilor de impozit pe profit, nu și plătitorilor de impozit micro (care nu mai au această facilitate) și prevede un termen mult mai strâns pentru formularul 177. Citește articolul
Regulile ce permit protejarea secretelor comerciale ale persoanelor juridice au fost modificate în ceea ce privește derularea proceselor și măsurile provizorii dispuse de instanțe, conform unei legi noi. Citește articolul
Companiile care află că devin obligate să aibă funcția de audit intern, potrivit legislației în vigoare, trebuie să demareze anumite proceduri în acest sens pentru a se conforma la cerințele legale. Citește articolul
Modelul declarației privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare, care mai este cunoscut și drept „taxa pe lux”, și instrucțiunile sale au fost oficializate recent de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Noul formular 216 se va depune anul acesta (dar și în anii următori) în septembrie și în decembrie. Citește articolul