ÎNCHIDEREA DE AN
1. Plafon micro-profit. Trebuie verificat ce microîntreprinderi depășesc plafonul de venituri de un milion/500.000 de euro (articolul 47 din Codul fiscal). Atingerea plafonului implică trecerea la impozit pe profit. Totodată, scăderea sub plafon implică trecerea la impozit micro. Momentan, însă, atenție, pentru că aplicabilitatea noului plafon de la micro încă este „în aer” - acesta vizează, în prezent, veniturile din 2022, dar o lege de modificare aflată la promulgare prevede că acesta va viza veniturile din 2023.
2. Scutire TVA. Trebuie verificat plafonul de scutire de TVA de 88.500 de euro, adică 300.000 de lei (articolul 310 din Codul fiscal). Dacă cifra de afaceri este inferioară plafonului, contribuabilul e scutit de TVA, iar dacă este superioară - trebuie să achite TVA.
3. Perioadă TVA. Mai trebuie verificat și dacă este necesară schimbarea perioadei fiscale la TVA - de la lună la trimestru sau invers ori rămânerea pe perioada actuală. Plafonul de verificat este de 100.000 euro (articolul 322, alineatul 2 din Codul fiscal).
4. TVA la încasare. Se verifică plafonul pentru TVA la încasare - acesta a fost dublat în 2021 la 4.500.000 de lei. Notificarea (formularul 097) pentru intrarea sau ieșirea din sistemul de TVA la încasare se poate depune și în timpul anului, nu doar la începutul său.
5. Pro rata TVA. Pro rata definitivă se determină anual. Aceasta se determină procentual și se rotunjește până la cifra unităților imediat următoare. Pro rata aplicabilă provizoriu pentru un an este pro rata definitivă determinată pentru anul precedent sau pro rata estimată pe baza operațiunilor prevăzute a fi realizate în anul calendaristic curent. Până la 25 ianuarie, pro rata provizorie care va fi aplicată în anul nou trebuie comunicată Fiscului (articolul 300, alineatele 8 și 9 din Codul fiscal).
6. Scăderea valorii caselor de marcat. Contribuabilii trebuie să scadă, dacă e cazul, din impozitul din afacere valoarea aparatelor de marcat cu jurnal electronic cumpărate și puse în funcțiune (Legea 153/2020).
7. Registrul de evidență fiscală. Trebuie completat registrul de evidență fiscală de către plătitorii de impozit pe profit și/sau impozit specific (Codul fiscal, Legea 170/2016). Atenție: Impozitul specific nu mai poate fi aplicat începând din 2023.
8. Impozitul pe profitul anului anterior. La început de an trebuie calculat impozitul pe profit anual și trebuie depusă declarația 101 până la 25 iunie (termen temporar).
9. Creanțe în valută. Evaluarea la bilanț a creanțelor și a datoriilor exprimate în valută și a celor cu decontare în lei în funcție de cursul unei valute se face la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Națională a României (Ordinul Finanțelor 1.802/2014).
10. Imobilizări corporale. Reevaluarea imobilizărilor corporale, dacă se aplică tratamentul alternativ (Ordinul 1.802/2014): „Prin derogare de la evaluarea pe baza principiului costului de achiziție sau al costului de producție, entitățile pot proceda la reevaluarea imobilizărilor corporale existente la sfârșitul exercițiului financiar, astfel încât acestea să fie prezentate în contabilitate la valoarea justă, cu reflectarea rezultatelor acestei reevaluări în situațiile financiare întocmite pentru acel exercițiu.”
11. Registrul inventar. Trebuie completat registrul inventar (Ordinul 2.634/2015): „Registrul-inventar se completează pe baza inventarierii faptice a fiecărui cont de activ și de pasiv. Elementele de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii înscrise în Registrul- inventar au la bază listele de inventariere sau alte documente care justifică natura acestor elemente existente la sfârșitul exercițiului financiar.”
12. Înregistrarea tuturor veniturilor și cheltuielilor aferente anului. „Trebuie să se țină cont de veniturile și cheltuielile aferente exercițiului financiar, indiferent de data încasării veniturilor sau data plății cheltuielilor. Astfel, se vor evidenția în conturile de venituri și creanțele pentru care nu a fost întocmită încă factura (contul 418 Clienți - facturi de întocmit), respectiv în conturile de cheltuieli sau bunuri, datoriile pentru care nu s-a primit încă factura (contul 408 Furnizori - facturi nesosite). În toate cazurile, înregistrarea în aceste conturi se efectuează pe baza documentelor care atestă livrarea bunurilor, respectiv prestarea serviciilor (de exemplu, avize de însoțire a mărfii, situații de lucrări etc.)." Principiul contabilității de angajamente (Ordinul 1.802/2014).
13. Evenimente ulterioare. Verificarea evenimentelor ulterioare datei bilanțului (Ordinul 1.802/2014): a) cele care fac dovada condițiilor care au existat la data bilanțului (aceste evenimente ulterioare datei bilanțului conduc la ajustarea situațiilor financiare anuale) și b) cele care oferă indicații despre condiții apărute ulterior datei bilanțului. Aceste evenimente ulterioare datei bilanțului nu conduc la ajustarea situațiilor financiare anuale.
14. Evaluarea clădirilor. Trebuie făcută evaluarea clădirilor pentru impozitele locale printr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat (articolul 460 din Codul Fiscal). Atenție: Noul sistem de impozitare a clădirilor (care elimină rapoartele de evaluare) încă este „setat” pentru 2023, dar o lege aflată la promulgare îl va amâna pentru 2025.
15. Dividende neridicate. Trebuie calculat, declarat și plătit, până la 25 ianuarie, impozitul pe dividendele (inclusiv interimare) distribuite, dar neridicate în anul anterior (articolele 43, 97 și/sau 224 din Codul fiscal).
16. Perioada fiscală pentru declarația 112. Trecerea la perioada fiscală lunară sau trimestrială pentru declarația 112 (articolele 80 și 147 din Codul fiscal). Se folosește declarația 700.
17. Concedii neefectuate. Trebuie înregistrate provizioane pentru zilele de concediu de odihnă neefectuate aferente anului vechi (Ordinul 1.802/2014).
18. Programare concedii. Trebuie făcută programarea concediilor pentru anul nou, pe finalul anului vechi (Codul muncii).
19. De efectuat inventarierea anuală. Aceasta se face o dată pe an, preferabil pe final de an.
Cam acestea ar fi principalele chestiuni, însă expertul contabil Ioan Butariu a subliniat că mai sunt și alte operațiuni demne de amintit:
- depunerea declarației 205 (articolul 132 din Codul fiscal);
- depunerea declarației 207 (articolul 231, alineatul 1 din Codul fiscal);
- depunerea declarației 400 (declarație informativă privind veniturile din economii obținute din România de persoanele fizice rezidente în state membre ale UE);
- depunerea declaraţiei informative 402 (privind veniturile de natură salarială sau asimilate salariilor, inclusiv remuneraţiile administratorilor şi ale altor persoane asimilate acestora, rezidenţi ai altor state membre ale Uniunii Europene, realizate în România);
- depunerea declarației 107 privind beneficiarii sponsorizărilor de către microîntreprinderi (25 iunie) și plătitorii de impozit pe profit (25 martie);
- de trecut sold 542 în 461/4282: „Sumele reprezentând avansuri de trezorerie, acordate potrivit legii și nedecontate până la data bilanțului, se evidențiază în contul de debitori diverși (461 Debitori diverși) sau creanțe în legătură cu personalul (4282 Alte creanțe în legătură cu personalul), în funcție de natura creanței.” (Ordinul 1.802/2014);
- de adăugat la elemente impozabile rezervele din reevaluarea mijloacelor fixe pentru plătitori de impozit pe profit (articolul 26 din Codul fiscal);
- de constituit rezerva legală (Legea 31/1990);
- de constituit ajustările pentru pierdere de valoare la clienți, stocuri, creanțe (Ordinul 1.802/2014);
- verificarea depășirii pragurilor valorice Intrastat (avem noutăți din 2023);
- de văzut dacă există sume reprezentând TVA mai mici de 50 euro în anul vechi de recuperat din alte state membre UE (normele articolului 302, alineatul 2 din Codul fiscal - punctul 73, alineatul 14).
DESCHIDEREA DE AN
Referitor la deschiderea noului exercițiu financiar, Ioan Butariu a indicat următoarele operațiuni relevante:
- închiderea contului 121 prin 117 la începutul anului;
- închiderea contului 129 prin 121 pentru rezerva legală constituită în anul vechi;
- se verifică dacă, în situația în care cheltuielile de constituire nu au fost integral amortizate, nu se face nicio distribuire din profituri, cu excepția cazului în care suma rezervelor disponibile pentru distribuire și a profitului reportat este cel puțin egală cu cea a cheltuielilor neamortizate (Ordinul 1.802/2014);
- se verifică principiul intangibilității: bilanțul de deschidere pentru fiecare exercițiu financiar trebuie să corespundă cu bilanțul de închidere al exercițiului financiar precedent (Ordinul 1.802/2014).