Anul trecut a adus mai multe modificări importante la relația pe care firmele, PFA-urile și ONG-urile o au cu statul. Mă refer, în esență, la mai multe simplificări, dar și la unele schimbări în bine ale serviciilor oferite de autoritățile fiscale.
1. Simplificări generaleÎn primul rând, avem noutăți importante ce țin de
activitatea companiilor din România, aduse în două tranșe - prin
Legea 102/2020 și apoi prin
Legea 223/2020. Printre altele, vorbim de schimbări precum eliminarea interdicției persoanelor fizice și juridice de a fi asociați unici la mai multe SRL-uri, dispariția capitalului social minim de 200 de lei, transmiterea mai ușoară a părților sociale către terți, posibilitatea ca la același sediu să funcționeze mai multe companii decât numărul de camere existent și
eliminarea anunțării obligatorii a depunerii situațiilor financiare anuale.
În al doilea rând, avem simplificări pe partea de
raportări către stat. Astfel, prin
Legea 238/2020 s-a stabilit că numai firmele care au o cifră de afaceri de peste un milion de euro mai trebuie să transmită raportări contabile semestriale, iar prin
Legea 276/2020 s-a stabilit că ONG-urile trebuie să depună declarația privind beneficiarii reali în mai puține situații decât se prevăzuse inițial.
În al treilea rând, avem simplificări special „croite” pentru
comercianți.
OUG 210/2020 a eliminat mai multe obligații pe care le aveau comercianții atunci când fac vânzările de soldare în cele două perioade din an stabilite de autorități, iar
Legea 222/2020 a dus la dispariția declarării adaosurilor comerciale și de comision.
În al patrulea rând, firmele, PFA-urile și ONG-urile pot transmite statului inclusiv documente electronice semnate cu semnătură electronică avansată. Practic, în baza
OUG 38/2020, s-a stabilit că
semnătura avansată are, în relația cu statul, valoare de semnătură de mână.
2. Relația cu autoritățile fiscaleÎn această zonă, avem în primul rând noutăți ce țin de funcționarea
Spațiului Privat Virtual (SPV). În esență, vorbim de
posibilitatea de a plăti prin SPV taxe și impozite, inclusiv pentru
alte persoane decât titularul contului. Apoi, se pot face programări online pentru
validarea contului din SPV, iar recent s-a stabilit că
se pot trimite mai multe documente prin această aplicație online.
În al doilea rând, referitor la
plăți, trebuie subliniat că
noi tipuri de creanțe fiscale pot fi plătite online cu cardul bancar, firmele pot face
plăți online din conturile de la trezorerie, iar plata prin ghiseul.ro este și pentru
impozitul și contribuțiile sociale datorate la zi de persoanele fizice.
În al treilea rând, pe partea de
relaționare în persoană, noutăți importante pentru 2021 sunt că aplicația de programări online poate fi folosită pentru
a stabili întâlniri la sediile Fiscului și că, undeva pe la jumătatea anului curent,
contestațiile fiscale vor fi soluționate de unitățile Ministerului Finanțelor.
3. Relația cu oficiile Registrului ComerțuluiÎn acest caz, avem două mari schimbări. Una ține de înregistrarea afacerilor pe care le au firmele și PFA-urile în Registrul Comerțului și implică
reducerea numărului de documente necesare și ușurarea relaționării online. A doua ține de relaționarea generală online între firme și PFA-uri și oficii în contextul epidemiei de coronavirus -
activitatea se derulează în principal online și prin corespondență până la mijlocul lunii august 2021.