ACCES PREMIUM
De ce premium?
Ce mențiuni trebuie să aibă un CIM în care semnarea documentelor de muncă se face exclusiv electronic
În contextul în care telemunca și munca la domiciliu sunt din ce în ce mai răspândite la nivel național, nevoia de a semna electronic documentele de muncă este resimțită de tot mai mulți angajatori, dar și salariați. Ușurința de a semna documente în format digital ajută cele două părți - și pe angajator, și pe salariat - să își înceapă mai repede colaborarea, față de metoda clasică de a semna olograf ce presupunea trimiterea documentelor prin poștă sau curier. Totuși, pentru ca o relație de muncă să aibă loc exclusiv digital există o serie de aspecte care trebuie neapărat bifate.
Articolul continuă mai jos
Pandemia de coronavirus a dus la creșterea numărului de contracte de telemuncă de la circa 50.000, în martie 2020, până la
peste 400.000 la nivelul țării, în primăvara acestui an, potrivit afirmațiilor reprezentanțiilor Inspecției Muncii făcute la UNELM Fest 2021.
În acest condiții, în cadrul aceluiași eveniment, a fost abordat și subiectul semnării unui contract individual de muncă (CIM) prim semnătură electronică de către ambele părți și relația de muncă digitală.
Din iulie 2021, Codul muncii prevede că
„[p]ărțile pot opta să utilizeze la încheierea, modificarea, suspendarea sau, după caz, la încetarea contractului individual de muncă semnătura electronică avansată sau semnătura electronică calificată”. Totodată, pe parcursul derulării CIM, părțile vor putea folosi semnătura electronică simplă pentru actele de o importanță mai mică.
“O dată ce au fost agreate toate clauzele, angajatorul și salariatul pot opta să utilizeze la încheierea, modificarea, suspendarea sau la încetarea contractului individual de muncă, împreună cu toate anexele (fișa postului, acordul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal) semnătura electronică. Această semnătură poate fi folosită și la orice act adițional la contractul de muncă sau orice documente transmise de angajator către lucrător pentru a obține consimțământul sau pentru a-și îndeplini obligația de comunicare”, a explicat, în cadrul UNELM Fest 2021,
avocata Laura Georgescu, care este și
expert în legislația muncii.
Aceasta a mai subliniat că, atunci când se semnează un CIM digital, din document
nu trebuie să lipsească datele de contact atât ale angajatorului, cât și ale salariatului, cum ar fi adresele de email și un număr de telefon, pentru ca cele două părți să poată comunica mai ușor. “
Adresa de email a salariatului este bine să fie trecută cea personală, deoarece în cazul unei decizii de concediere, în urma căreia salariatului nu mai are acces la email-ul de serviciu, angajatorul trebuie să aibă posibilitatea să trimită la o adresă de email astfel de documente”, a mai arătat avocata.
De reținut că,
dacă semnează un CIM digital, angajatorul va prelucra ca și date cu caracter personal adresele de email sau numerele de telefon personale ale salariaților.
“Regulile de semnare și comunicare ale angajatorului cu lucrătorii (inclusiv a tuturor actelor emise) trebuie să se regăsească în regulamentul intern sau chiar în contractul individual de muncă. Este obligatoriu ca, înainte să semneze un contract de muncă, salariatul să știe cum se comunică și cum se semnează documentele de muncă pentru ca acesta să își dea acordul, sau nu, pe acești termeni”, a atras atenția avocata Laura Georgescu.
Aceasta a mai subliniat faptul că, încă de la început, trebuie menționat în contractul de muncă cum se va face
semnarea electronică a documentelor de muncă, deoarece, în situația în care un salariat se răzgândește și nu mai vrea să folosească semnătura electronică, angajatorul să poată fi acoperit în acțiunile sale de sancționare.
“Dacă vorbim de un salariat care refuză, pe parcursul derulării contractului, să mai folosească semnătura electronică, acest lucru ar trebui să fie posibil doar dacă agreează și angajatorul. Dacă nu respectă prevederile din contractul de muncă, salariatul poate fi sancționat pentru că nu a respectat procedura privind semnătura electronică asumată prin contractul de muncă și care ar trebui să se regăsească și în Regulamentul intern”, a mai menționat Laura Georgescu.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (1)