ACCES PREMIUM
De ce premium?
Adeverința medicală este suficientă pentru a motiva absența de la muncă a salariatului bolnav care nu are stagiul minim de asigurare
Concediul medical pentru incapacitatea temporară de muncă se acordă salariaților care au cel puțin 6 luni lucrate în ultimele 12 luni de către medicul curant, pe baza unei adeverințe de salariat din care să reiască acest stagiul de asigurare necesar. Însă, în cazul în care salariatul nu îndeplinește această condiție și medicul nu îi poate emite un certificat de concediu medical, o adeverință medicală este suficientă pentru a se înregistra la angajator perioada de incapacitate temporară de muncă.
Articolul continuă mai jos
Prevederile se regăsesc în Ordinul comun al Ministerului Sănătății și al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) nr. 15/2018/1.311/2017 pentru aprobarea normelor de aplicare ale OUG 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate. Informația vine din partea CNAS, care a răspuns unei solicitări transmise de redacția noastră.
„Pentru cazurile în care nu este îndeplinită condiţia privind stagiul de asigurare, persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. A şi B din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare, beneficiază de o adeverinţă medicală eliberată de către medicul curant, în vederea justificării absenţei de la locul de muncă. Modelul adeverinţei este stabilit de către medicii curanţi, dar acesta trebuie să conţină şi informaţiile minimale privind perioada necesară recomandată de repaus, codul de diagnostic, precum şi parafa”, scrie la art. 34, alin (4) din ordinul comun.
Citește și: Care este motivul prezentării adeverinţei de salariat pentru emiterea certificatului de concediu medical?Important! Obligația de a avea stagiul minim de șase luni
nu este valabil pentru concediile medicale emise pentru urgențele medico-chirurgicale, a unor tipuri de arsuri, inclusiv perioada de recuperare, pentru tuberculoză, bolilor infectocontagioase de tip A - pentru care se poate institui carantina sau izolarea, neoplaziilor sau SIDA.
Adeverința medicală primită de salariat pentru perioada de incapacitate de muncă va fi predată angajatorului, care va motiva, pe baza ei, absența de la locul de muncă a salariatului. Această justificare a absențelor este necesară deoarece
lipsa nemotivată reprezintă un motiv de sancționare disciplinară.
Dacă dorește, angajatorul poate acorda salariatul o indemnizație pentru incapacitatea temporară de muncă, însă plata ei nu va putea fi decontată, mai departe, casei de sănătate de care aparține.
„În situația în care salariatul nu a atins stagiul minim de cotizare, ne aflăm tot în situația unei suspendări a contractului individual de muncă, însă fără dreptul salariatului de a beneficia de indemnizația pentru incapacitate temporară de muncă. Totuși, angajatorul poate achita indemnizația, dar nu va solicita decontarea, nefiind însă obligat în acest sens. Procedura este identică cu cea a suspendării pentru incapacitate temporară de muncă, nefiind necesară transmiterea în Revisal”, a explicat,
cu altă ocazie,
Dan Năstase, consilier juridic specializat în relații de muncă.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)