Prevederile legislației naționale privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) au fost modificate în ultima vreme, cele mai importante noutăți apărute în legătură cu asigurarea auto obligatorie fiind posibilitatea de a completa constatarea amiabilă de accident și în format electronic, nu numai în formă tipărită, și eliminarea posibilității de a încheia o poliță RCA valabilă doar pe teritoriul țării noastre. Citește articolul
Codul rutier în vigoare urmează să fie modificat de la începutul lunii viitoare, potrivit unei legi oficializate marți, în sensul reducerii vârstei de la care cei interesați să devină șoferi profesioniști, adică de camion sau autobuz, vor putea da examenul pentru obținerea permisului de conducere. Totuși, nu toți cei care vor să devină șoferi profesioniști vor putea da examenul mai devreme, ci numai cei ce urmează un curs destinat obținerii unui certificat de calificare profesională inițială. Citește articolul
Codul rutier a fost modificat recent, astfel încât și polițiștii locali să poată aplica un nou tip amendă în legătură cu legislația rutieră, mai exact, în cazul în care proprietarii de mașini nu oferă detalii în legătură cu șoferii acestora, atunci când le împrumută. Totuși, modificările recente nu înseamnă că polițiștii vor putea aplica amenzi șoferilor pentru toate abaterile de la legislația rutieră, ci doar în cazul celor din domeniul circulației pe drumurile publice, ce sunt stabilite de legea poliției locale, printre care cele legate de oprirea, staționarea sau parcarea neregulamentară a mașinilor. Citește articolul
În cazul în care împrumută mașina, proprietarii vor trebui să transmită informații despre identitatea șoferului nu doar la solicitarea poliției rutiere, așa cum e în prezent, ci și a poliției locale, potrivit unei legi ce se va aplica de la sfârșitul acestei săptămâni. Aceeași regulă se va aplica și în cazul mașinilor înmatriculate pe numele firmelor. Totodată, polițiștii locali vor putea aplica și amenzi de până la 2.900 de lei, în cazul persoanelor fizice, și de până la 14.500 de lei, în cazul persoanelor juridice, dacă nu primesc răspuns la astfel de solicitări. Măsura e destinată identificării mai facile și amendării celor ce obișnuiesc să oprească sau să parcheze mașina neregulamentar. Citește articolul
După cum s-a stabilit în iunie, cei ce nu au apucat să ceară restituirea fostelor taxe auto pot, cel puțin teoretic, să-și recupereze banii pe cale administrativă. Solicitările de restituire vor putea fi depuse până în 2027. Printr-un ordin publicat recent în Monitorul oficial, Ministerul Mediului mai face un pas în direcția operaționalizării mecanismului și stabilește modelul cererii de restituire a fostelor taxe auto. Totuși, pentru că încă nu au apărut normele metodologice de aplicare a mecanismului, în momentul de față, cererile nu se pot depune. Citește articolul
În mod normal, dacă ne uităm în lege, punctul-amendă fiind direct legat de valoarea salariului minim pe economie, ar fi trebuit să crească în fiecare an din 2017 și până acum - adică, anual, să avem amenzi rutiere din ce în ce mai mari. Dar ultima oară când a crescut punctul-amendă a fost în 2017. Din 2018 și până anul acesta punctul-amendă a fost plafonat la 145 de lei, adică 10% din cât era salariul minim în 2017. Doar că deja ajungem în situația în care, în spiritul acestei plafonări care s-a perpetuat an după an, punctul-amendă să fie undeva aproape de 5% din salariul minim în 2023. Citește articolul
Cele două programe prin care se pot cere bani de la stat pentru cumpărarea de mașini noi, respectiv Rabla Clasic, prin care pot fi înlocuite mașinile vechi cu unele noi, mai puțin poluante, și Rabla Plus, prin care se pot cumpăra mașini electrice sau hibride, au o nouă sesiune de înscrieri, ce a debutat la final de septembrie și care nu se va încheia mâine, așa cum era programat inițial, ci la finalul lunii ianuarie 2023, după cum a anunțat miercuri Administrația Fondului pentru Mediu (AFM). Pentru acest an, regulile celor două programe Rabla au suferit o serie de modificări importante, printre care și posibilitatea de a casa două mașini, dar și obligația de a casa o mașină și în cazul programului Rabla Plus. Cu excepția sumelor ce pot fi cerute prin intermediul fiecăruia dintre cele două programe Rabla, procedurile ce trebuie urmate de o persoană fizică pentru a primi bani de la stat pentru a-și înlocui mașina, atât în cazul Rabla Clasic, cât și în cel al programului Rabla Plus, sunt aproape identice. Citește articolul
Dacă staționează neregulamentar, pe lângă mașinile parcate pe partea carosabilă, și cele parcate pe trotuarele din marile orașe vor putea fi ridicate, potrivit unei legi care vizează modificarea Codului rutier și care a fost publicată recent în Monitorul oficial. Schimbarea va intra în vigoare de duminică, 20 noiembrie. Citește articolul
Potrivit unor modificări ce au fost aduse recent Codului rutier, de duminică, mașinile ce staționează neregulamentar pe trotuare vor putea fi ridicate de autorități. Decizia privind ridicarea acestora va putea fi luată de polițiști fie în urma unei constatări directe a încălcării legislației rutiere, fie în urma unei sesizări. După cum stabilește legea, de ridicarea și depozitarea mașinilor se ocupă administrațiile publice locale sau administratorul drumului public. Pe de altă parte, proprietarii mașinilor sunt cei care trebuie să achite contravaloarea cheltuielilor pentru ridicarea, transportul și depozitarea unui vehicul staționat neregulamentar. Citește articolul
Șoferii ce lucrează pentru aplicații de ridesharing, de exemplu, Uber sau Bolt, ar fi putut primi dreptul de a circula pe benzile speciale destinate transportului în comun, cu condiția să nu perturbe circulația acestora, dar proiectul de lege ce conținea măsura a fost respins definitiv miercuri la Camera Deputaților. Citește articolul