La numai o noapte distanță de publicarea în Monitorul Oficial a deciziei Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ), care a stabilit că trebuie dovedită incapacitatea de a conduce a șoferilor bănuiți de a fi consumat anumite substanțe, câțiva parlamentari au și depus o contra-propunere legislativă pe această temă. Documentul propune de la doi la șapte ani de închisoare pentru șoferii în cauză, o pedeapsă chiar mai drastică decât până acum două zile. În cele ce urmează, vom pune în oglindă argumentele celor două tabere despărțite de recenta decizie a instanței Supreme. Citește articolul
Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a decis recent că, pentru a putea fi reținută infracțiunea de conducere sub influența substanțelor psihoactive, trebuie demonstrată nu doar prezența substanței în organism, ci și afectarea concretă a capacității de conducere. Decizia nuanțează interpretarea legală care se dădea până acum unei asemenea situații, clarificând faptul că poate exista o contradicție între analizele toxicologice inițiale și examenul clinic. Această interpretare a trezit, însă, controverse - pe care vom încerca să le lămurim astăzi cu ajutorul a doi specialiști: Gabriel Ștefan Gorun, medic primar medicină legală, doctor în științe medicale, și Vlad Zaha, criminolog specializat în politicile publice din domeniul drogurilor și în criminologie publică intervenționistă. Citește articolul
Șoferii din statele cu care România are parteneriate strategice, cei din statele membre ale Organizației Tratatului Atlanticului de Nord (NATO) și ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), precum și diplomații acreditați în țara noastră nu vor mai avea nevoie de permis de conducere internațional pentru a călători pe teritoriul României, conform unei ordonanțe recent publicate în Monitorul Oficial. Totuși, aceștia vor putea circula în țara noastră cu o anumită condiție și pe o perioadă determinată de timp. Citește articolul
Decizia Înaltei Curti de Casație și Justiție (ÎCCJ) – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept în materie penală privind infracțiunea de conducere sub influența substanțelor psihoactive a fost oficializată marți, la o zi după pronunțare. Instanța supremă a motivat că este esențial ca, pentru a fi reținută infracțiunea de conducere sub influența substanțelor psihoactive, să se demonstreze nu doar prezența substanței în organism, ci și aptitudinea acesteia de a afecta capacitatea de conducere a autovehiculului, în acord cu definiția din limbajul comun a ”influenței” și cu datele științifice privind efectele substanțelor psihoactive detectate. Citește articolul
Registrul Auto Român (RAR) avertizează cetățenii asupra unei înșelătorii prin care escrocii folosesc elemente vizuale similare celor oficiale pentru a vinde certificate RAR Auto-Pass la prețuri mai mari decât cele stabilite. Citește articolul
Tinerii interesați să conduca un vehicul nu trebuie sa astepte pâna la împlinirea vârstei de 18 ani. Codul rutier permite atingerea acestui vis cu doi ani mai devreme, în anumite condiții. Citește articolul
Anul 2024 nu a ocolit șoferii atunci când vine vorba despre noutăți legate de obligațiile pe care le au, fie prin modificarea celor deja existente, fie prin introducerea unora noi. Între aceste schimbări, cele referitoare la asigurări sunt printre cele mai repede resimțite de către conducătorii auto. Citește articolul
Calcularea tarifelor de referință a fost revizuită în vara anului trecut, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) introducând noi criterii de evaluare a sumelor pe care proprietății de autovehicule trebuie să le plătească. Prin urmare, în prezent se iau în considerare două elemente principale: puterea motorului (care înlocuiește fostul criteriu al capacității cilindrice) și zona geografică unde este înregistrat autovehiculul. În urma acestei modificări, proprietarii de mașini din zona București/ Ilfov se confruntă cu tarife semnificativ mai ridicate comparativ cu celelalte regiuni ale țării, diferențele ajungând în unele situații să depășească 1.000 de lei. Despre acest subiect discutăm astăzi cu un specialist în domeniu, Paraschiv Constantin, președintele FINPROTECT. Citește articolul
Punctul-amendă, în funcție de care se calculează amenzile rutiere, s-a majorat de la 1 ianuarie, odată cu creșterea salariului minim la 4.050 de lei. Mai exact, deoarece reprezintă valoric 5% din salariul minim brut pe țară, punctul-amendă are acum valoarea de 202,5 lei. Astfel, de exemplu, în cazul în care intră în intersecție pe culoarea galbenă a semaforului, șoferii riscă amenzi de peste 600 de lei, iar în cazul în care trec pe roșu, amenzi de puțin peste 1.000 de lei (în acest caz se și suspendă dreptul de a conduce). Citește articolul
Registrul Auto Român (RAR) a emis un comunicat prin care dezminte o serie de informații false apărute recent în spațiul public. Conform acestor ”știri”, legislația ar fi fost modificată astfel încât inspecția tehnică periodică (ITP) pentru anumite categorii de mașini să se efectueze la intervale diferite, iar reparațiile vehiculelor mai vechi de 15 ani ar fi interzise. RAR atrage atenția că aceste afirmații sunt complet neadevărate. În acest context, va prezentăm în cele ce urmează o serie de informații referitoare la acest subiect. Citește articolul