De la inceput tin sa recunosc ca ideea nu-mi apartine, dar mi s-a parut interesanta si am vrut sa o supun dezbaterii in acest forum.
Salariul complet a aparut sub forma de articol de presa aici:
[ link extern ]
si este folosit ca termen aici:
[ link extern ] /
Salariul complet reprezinta totalitatea cheltuielilor cu factorul munca pe care le face o firma. Participantii la actul productiv sunt firma, salariatul si statul.
Privind din punctul de vedere al firmei, pentru obtinerea unui produs/serviciu aceasta plateste o suma (salariul complet) care se imparte intre salariat si stat. In prezent, conform legislatiei actuale, in Romania proportiile sunt (cu aproximatie, pentru simplificare) de 55% salariatul si 45% statul. Adica, daca patronul scoate din buzunar 1000 lei, salariatul incaseaza 550 lei si statul 450 lei.
Privind din punctul de vedere al salariatului acesta este interesat cat anume incaseaza statul in comparatie cu venitul sau. In prezent, conform legislatiei actuale, in Romania proportiile sunt (cu aproximatie, pentru simplificare) de 80%. Adica, daca salariatul incaseaza 1000 lei net, statul incaseaza si el 800 lei. Salariul complet in acest caz este de 1800 lei.
In conditiile actuale reperul fata de care se calculeaza taxele catre stat si venitul net al salariatului este salariul brut. Acesta nu are nici o relevanta in fundamentarea politicilor economice ci are doar rolul de a masca adevaratele cheltuieli facute cu factorul munca si taxele percepute de stat, cotele procentuale fiind aplicate asupra altei sume, mai mica decat cea reala.
Cred ca pentru transparenta ar trebui sa promovam schimbarea legii in sensul ca pe statul de salarii sa apara astfel: salariul complet = 1000 lei (100%); impozite catre stat (eventual, dar nu obligatoriu, defalcate pe categorii) = 450 lei (45%); rest de plata pentru salariat = 550 lei (55%).