avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1070 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul familiei sau probleme ... Pensie alimentara !
Discuție deschisă în Dreptul familiei sau probleme juridice de familie

Pensie alimentara !

Sunt o adolescenta ce primesc pensie alimentara de la ambii parinti. Ei au divortat cand eu aveam doi ani, eu am fost incredintata spre crestere tatalui dar practic am fost crescuta si educata de bunicii din partea tatalui pana la decesul acestora in anul 1998. Am fost preluata de mama pana la terminarea liceului, apoi nici aceasta nu m-a mai gazduit, eu fiind nevoita sa apelez la instanta pentru a obtine pensie alimentara de la ambii parinti. Sunt studenta, pensia alimentara cumulata nu este suficienta pentru a ma intretine . Sunt ajutata acum finnciar de familia bunicilor, dar as vrea sa ma angajez part-time pentru a-mi suplimenta veniturile si a ma putea intretine singura. In acest caz eu mai primesc pensie alimentara? Care este legislatia in vigoare?
Va multumesc!
Ultima modificare: Miercuri, 21 Decembrie 2005
ligiamirica, utilizator
Doamna AVLIL, doamna anne_david,

Perfect de acord ca veniturile cu caracter permanent sa fie luate in calculul pensie de intretinere. Numai ca, exista cazuri in care angajatul primeste contravaloarea in bani a unor bonusuri, adica avantaje, pe care in mod normal ar trebui sa le primeasca in natura (ex: bani de chirie, bani de haine, bani pt telefon, bani pentru norma de hrana, bani pentru transport, diurna, etc.), adica acele forme de sprijin cu destinatie speciala.
Doamna anne_david mentioneaza ca paratul are salariul de 40 mil. in tara, si ca mai primeste 100 mil direct de afara, fara sa treaca prin contabilitatea romaneasca, dar nu specifica, sau nu cunoaste, daca cele 100 mil sunt contravaloarea unor astfel de avantaje sau sunt tot de natura salariala, cu caracter permanent. Ar fi indicat pentru dumneaei sa incerce sa demonstreze natura celor 100 de mil. pentru a vedea daca legea permite luarea lor in calcul la stabilirea pensiei.
Din practica judiciara: intr-un dosar aflat in stadiul de fond, printre altele, se cere stabilire pensie intretinere minor iar instanta, la stabilirea pensiei sa aiba in vedere ca paratul, pe langa salariu, mai beneficiaza si de contravaloarea unuia din bonusurile mai sus enumerate si se specifica suma. Judecatorul ia in calcul aceasta suma motivand "la stabilirea pensiei in favoarea minorului s-a luat in calcul si suma x reprezentand contravaloarea bonusului, chiar daca aceasta suma nu este inclusa in veniturile salariale si nu este impozabila in sensul impozitului pe venit, deoarece nu lasam la latitudinea angajatorului sa hotarasca ce venituri are paratul."
Paratul declara apel, motivand gresita calculare a pensiei in favoarea minorului, deoarece suma x reprezinta valoarea in bani a unui bonus care oricand ar putea fi acordat in natura de catre angajator, solicitand sa se ia in calcul veniturile salariale nete, cu caracter permanent. Apelul este admis si se modifica (micsoreaza) cuantumul pensiei de intretinere.
Mama minorului este nemultumita de solutia data de instanta de apel si declara recurs cerand mentinerea hotararii date la fond. Recursul este respins cu motivarea "dintr-o analiza judicioasa a art. 55 din OUG nr. 138 / 2004 de modificare si completare a Legii nr. 571 / 2003 rezulta ca sumele reprezentand contravaloarea folosintei locuintei de serviciu, tichetele de masa, norma de hrana, diurna, platile compensatorii, etc,nu sunt incluse in categoria veniturilor salariale si nu sunt impozabile in sensul impozitului pe venit, ele reprezentad forme de sprijin cu destinatie sepeciala ce nu se iau in considerare la stabilirea altor drepturi si obligatii si se supun executarii silite numai pentru recuperarea sumelor platite necuvenit cu acest titlu. In concluzie, corect a retinut instanta de apel sumele luate in calcul la stabilirea pensiei in vafoarea minorului."
pentru persoanele scutite de impozit , este un calcul special la calcularea pensiei alimentare?
Se poate lua in considerare ca suma bruta este si ceea neta ?

nu este scutit din cauza de handicap ci este scutire de impozit datorita postului si faptului ca a terminat informatica.
Ella_P a scris:

Am citit acest topic, si sunt revoltata de modul in care niste copiii sau adolescenti sunt nevoiti sa se descurce sau sa-si ceara drepturile in instanta.
Rusine pt aceasta legislatie care lasa niste copii la cheremul unei legi incorecte,necoroborate cu intreaga legistaltie si realitate , la cheremul unor "parinti inconstienti".
Daca parintii au decis sa se desparta , e treaba lor, dar legea ar trebuii sa se asigure ca acesti copii vor avea tot confortul si sprijinul material pt asi continua viata.
Da!. Chiar in defavoarea parintilor!!!! Daca tot vor sa divorteze macar sa se reponsabilizeze asupra deciziei lor!

O idee de moment, de ce de ex asa cum la pensionari, la mame cu copii, le acordam facilitati de la stat, de ce de ex automat la divort nu se impuna crearea unui cont la Banca (una de stat) in care , parintele/parintii sa fie obligati sa transfere pensia alimentara, si in functie de virsta sau alte elemente, Autoritatea Tutelara/Justitia/Politia sa fie instiintata automat in momentul in care nu intra lunar suma stabilita.
De ce trebuie sa se ajunga in istanta sa ceri pensie mai mare,ca urmare a mariri de salar, cind in mod normal prin decizie judecatoreasca ,departamentul financiar/contabil de la locul de munca al parintelui (ilor) ar trebuii obligat sa actioneze automat si sa retraga direct suma corecta (sau trimestrial sa se trimita o adeverinta de venit).
Si in caz de demisie sau schimbare de loc de munca ,un organ al politiei/judecatoriei sa fie instiintat si la noul loc de munca sa apara automat datoria pe care o are, si politia (sectoristul) sau alte organe abilitate sa il si viziteze pe parinte acasa pt a se asigura ca mai sta la aceea adresa si/sau nu a uitat ca are o datorie de onorat.

Veti spune ca visez si ca aberez ...tot ce este posibil....
dar copii care doresc sa faca o scoala, trebuie incurajati ,ei au o situatie relativ buna pina la divort, si ajung dupa divortul parintilor, sa fie marginalizati (sau ei sa se marginalizeze), sa renunte la societatea/anturajul/zona/locuinta in care au crescut , pt ca legea nu le da dreptul sa revendice nimic din ce au pina atunci.

Sunt mama, sunt in divort, si sunt revoltata cum o casnicie, la divort e atit de usor tratata si transformata in afacere de aceste legi, si copilul nu este protejat de nimeni si nimic si ajunge un milog la usa statului.

Sunt de acord cu tine, doar ca, desi solicitam in mod repetat ca PA sa fie depusa intr-un cont, instanta nu vrea acest lucru, si nici mama copilului.
O alta problema pe care o sesizati...Sotul, de ex, si-a schimbat locul de munca, iarcand si-a facut fisa de lichidare si mai stiu eu ce hartii pe acolo, pe una din ele ela precizat ca datoreaza lunar suma de x lei pentru minorul....conform sentintei. Deci la noul loc de munca ajunge acest lucru si se retine automat din salariu. Cel putin la noi asa e si credca in multe cazuri.

Si apoi, nu v-ati gandit ca daca pana la divort copiii, alaturi de parinti au avut o situatie normala din punct de vedere material, dupa divort, situatia copilului sa se schimbe in mai bine? Eu vorbesc din proprie experienta. Daca parintele caruia i-a fost incredintat minorul isi dezvolta o afacere, dar in instanta sustine mereu ca nu are venituri, iar pensia alimentara pe care o cere marita la fiecare 6 luni sa fie doar de-a dracului? Ca sa faca viata amara celuilalt parinte?
Ca sa il adanceasca si mai rau in datorii?
Nu spun ca toti procedeaza asa, dar sunt si asemenea cazuri, iar instanta da dreptate tot parintelui caruia i-a fost incredintat minorul, desi se vede dela o posta, si cu acte, ca situatia materiala e alta.
In ce priveste renuntarea la societatea/anturajul/zona/locuinta in care au crescut , pt ca legea nu le da dreptul sa revendice nimic din ce au pina atunci, aici depinde de parintele care primeste copilul. In plus, in mod normal copilul merge la aceeasi scoala, are aceiasi prieteni. Si apoi ce sa revednice copilul? El are doar bunurile personale care au fost cumparate de parinti. Pt ca restul se imparte intre parinti la partaj. Iar bunurile personale ale copilului, normal ca raman la el.
- Se prea poate ca in fisa de lichidare sa scrie ca are datorii, dar cine intreaba la angajare de fisa de lichidare?
Si daca se pleaca cu demisie la zi sau pur si simplu e dat afara ca nu vine la lucru? ...ce fisa de lichidare se mai face?
Numai eu stiu un caz, la o cunostinta, care s-a trezit ca nu mai primeste pensie si desi lucrau la aceiasi institutie, nici macar nu a aflat ca a lichidat. Si nu a mai auzit de el cel putin 1 an de zile.....saracu..s-a dus un pic prin Italia cu noua achizitie...si acolo a primit ce merita...a fost lasat balta .....si unde crezi ca a batut la usa ?...nu mai dezvolt...
si cind s-a angajat crezi ca l-a intrebat careva de PA? nici urma

- faptul ca nu se vrea sa fie folosit un cont pt PA, nu este decit o alta portita de scapare a celor care vreau sa ocoleasca legea si sa se foloseasca de ea . Folosirea unui cont ar trebuii impus. Pt ca nu sunt deacord nici ca cel care ramine cu copilul sa foloseasca banii pt eu stiu ce timpenii de lucruri.
Ori , daca cel care are tutela copilului , este si el responsabilizat/ obligat (la o adica ) sa spuna pe ce cheltuie banii , poate ca asa nici cu specimene de parinti profitori de pe urma copilului nu vom mai avea parte .

- Nu va suparati , dar exact acest gen de ex. ma revolta.....
Cum poti , daca te numesti parinte sa ai o asa atitudine...ce? folosesti PA ca arma de atac si razbunare?
Ce stil e asta , am salar sau nu in functie de miscarea lunii?
Eu ca mama , daca tatal se achita onorabil fata de copil.....si anume din ce am realizat in casnicie , ii acorda o cota parte din apartament (cum am spus cu acte, nu pe vorbe), si daca vad ca lunar ii depune la banca/asigurare de viata/alta forma, o suma acceptabila, sau vad ca pot sa comunic cu tatal si parte imi da pt hrana, imbracaminte si parte ii depune cum am spus, credeti ca ma duc sa cer marirea PA? sau ma duc sa cer PA? , mai ales daca eu am un venit decent si pot sa il sustin?
Ati gasit pe acest forum pe cineva , un copil /adoloescent care sa se plinga ca o duce mai bine dupa divort decit inainte?
scopul vietii mele nu este sa il ranesc sau sa gasesc moduri de atitare a fostului. si nu asta trebuie sa fie scopul celui care ramine cu copilul sau celui care pleaca.
Scopul unic de pe urma unui divort nu trebuie sa fie decit siguranta copilului. El trebuie sa fie macar asigurat financiar, ca mai apoi sa nu ajunga sa ceara un drept al lui....si de la cine? de la stat , cel care considera ca la partaj copilul nu intra in discutie.
Hai ca e fun.

- Eu vreau sa cred ca judecatorii vor ajunge sa fie judecatori.
Adica sa judece fiecare caz in parte si poate cel mai frumos , sa vezi ca pot fi obiectivi iar grija fata de copil sa primeze.
In plus, la ora asta , legea divortului nici macar nu te pune pe ginduri. Ba chiar incurajaza divortul si inalta la grad de desteptaciune, parintele sarlatan.

- Pai sanse sunt mari sa nu ajunga la aceiasi scoala....Adica din moment ce vinzi un aparatament , credeti ca veti gasi in aceiasi zona locuinta? E clar ca ajung la cel putin 1 zona mai jos!. Si daca zona aia e plina de rufe la geam, muzica la max de toate felurile si natiile, iar copiii la 2 vorbe injura ....nu cred ca este locul pe care il visati pt copil.
Ma rog...aici stiu ca am pretentii si nu voi renunta la ele, dar nici nu vreau sa jignesc pe nimeni .
Are aceiasi prieteni? Poate da, poate nu. Nici odata nu voi subestima cruzimea copiilor.
Oare cum infrunta copilul o abordare de genul :
Pai daca nu ai bani...stai acasa.
Tu ce mai vrei? Nu vezi ca nu esti la nivelul nostru?
Bai ..l-am vazut pe tatal tau cu una buna....nu ne faci cunostiinta cu ea? (o varianta soft a abordarii)

Chiar ati urmarit reactia si pshihologia copilului in timpul divortului?
Eu am simtit-o pe pielea mea, de la un copil de 16 ani . E una dura si plina de durere.
Si pe linga faptul ca trebuie sa infrunti un proces, mai trebuie sa infrunti si sa iti gasesti rabdarea si nervii de-a sti cum sa ii vorbesti si cum sa-l abordezi pe copil.
Te judeca, te intelege, te uraste, te iubeste, te ignora,te adora. acum e cu tine , acum il vezi ca nu mai e, acum crezi ca s-a maturizat, ca peste 5 minute sa vezi ca e doar un copil. Are maturitatea de-a te judeca dar nu are inca maturitatea de-a intelege complexitatea unei relatii . Acum incepe sa iti dezvaluie sentimentele lui, ca apoi sa se inchida in el . Incerci, dar nu poti sa intelegi ce simte , ce il raneste, ce ii este contradictoriu in comportammentul tau /parintilor.
La toate astea mai pune , ca afla ca tatal(mama) , e deja cu una/unul, ....cit accepta sau nu,nu stii....dar te surprinde aluzia lui, ca tu nu ai voie sa ai pe nimeni...ca esti a lui....evident ca e gresit sa il incurajezi in asa ceva , dar nici direct sa o spui nu poti.

Poate mai sunt multe de zis dar e un forum unde prioritare sunt legile (actuale) si nu aspectele sociale pe care aceste legi le influenteaza mai mult sau mai putin pozitiv.
sunt o sustinatoare a interesului in avantajul copilului si numai a lui de pe urma unui divort.

ok, am si eu o nedumerire...eu nu am mai primit pensia alimentara de la tatal meu cam de 6 ani, dupa ce acesta s-a mutat din orasul in care locuiesc cu mama.Eu am acum 18 ani si sunt la liceu.Ce pot face pentru a primi pensia sau daca mai primesc pensie din moment ce sunt majora?

Alte discuții în legătură

Bursa sociala sergiu2011 sergiu2011 Salut, Vin la voi cu niste nelamuriri care imi dau mari batai de cap.Imi pun speranta ca o sa imi dati un sfat bun si ca o sa ma puteti ajutati. ... (vezi toată discuția)
Pensia alimentara.. ajutor alexaaa90 alexaaa90 Buna ziua! Sunt studenta in anul II, la taxa si am niste probleme cu tatal meu legate de pensia alimentara. Tatal meu imi da pensie alimentara numai dupa cate ... (vezi toată discuția)
Pensie alimentara pe durata studiilor cristina.andreea cristina.andreea Sunt studenta in anul III, am 21 ani, parintii mei sunt divortati, iar pe durata anilor I si II, toate cheltuielile au fost suportate de mama mea cu exceptia a ... (vezi toată discuția)