latka a scris:
(art. 654 (2) cod civil):
Cu toate acestea, cheltuielile legate de părţile comune folosite exclusiv de către unii dintre coproprietari cad în sarcina acestora din urmă.
Art. 71 din legea 196/2018 nu indica expres modul exact de folosire a fondului de reparatii, ci doar ca el trebuie sa existe si ca trebuie depus in acel cont unic.
Fără să fi avut cunoștință de art. 654 (2) Cod Civil, pot să vă confirm că în asociația noastră așa se procedează de ani de zile:
- dacă se sparge o țeavă într-un apartament, își plătește proprietarul reparația;
- dacă este o intervenție la coloană (partea comună), se suportă de către cei de pe tronsonul respectiv;
- poate fi o intervenție în subsol, la o conductă care deservește două tronsoane de apartamente (de exemplu o pluvială) sau toată scara (asociația fiind compusă din 5 scări) - atunci se împarte cheltuiala la cei deserviți de acea utilitate (care poate fi lift, sau ghenă de gunoi sau hidroizolație, nu contează, principiul este același).
Deci @latka are dreptate (mă rog, nu el, ci Codul civil)!
În ceea ce privește fondul de reparații, văd că se fac niște confuzii între fondul de reparații și cel de rulment. Dacă acesta din urmă trebuie să conțină efectiv o sumă de bani care să fie la dispoziția administratorului pentru plata
facturilor de utilități având în vedere că pot interveni întârzieri la încasarea acestora de la proprietari, depășindu-se data scadenței, cu fondul de reparații lucrurile sunt diferite:
- fondul se constituie pentru efectuarea unor reparații sau îmbunătățiri planificate, propuse de Comitetul executiv și aprobate de Adunarea generală a proprietarilor sau pentru efectuarea unor reparații curente, defecțiuni neprevăzute;
- în primul caz, se propune Adunării generale constituirea fondului de reparații în valoare de X lei
pentru o anumită lucrare, în general lucrări de anvergură, a căror necesitate a fost constatată de către Comitetul executiv - de exemplu refacerea fațadei blocului sau înlocuirea conductei generale de apă potabilă. Când s-au strâns banii, se poate efectua lucrarea, banii se cheltuie, fondul este lichidat.
- Comitetul executiv poate constata necesitatea refacerii hidroizolației la o scară, atunci se constituie
fondul de reparație pentru refacere hidroizolație la scara X la care vor contribui proprietarii scării respective, conform cotei părți indivize a fiecăruia;
- în general, nu există fond de reparații (bani lichizi sau în cont) pentru reparații curente, neprevăzute (doar asociațiile care au venituri din chirii au constituite astfel de fonduri), astfel că, atunci când intervin, administratorii plătesc aceste reparații din ce au - dacă este constituit vreun fond pentru o anume reparație, iau de acolo, dacă nu, din fondul de rulment, că doar nu o să stea oamenii fără apă (sau lift) până se strâng banii necesari!
- în cazul de mai sus, fondul se va constitui ulterior efectuării reparației, prin colectarea sumei achitate de la cei deserviți, adică pe chitanța de plată se va menționa ”fond reparație conductă apă rece apartamente X, Y, Z” iar banii strânși vor fi puși la loc de unde au fost luați;
- indiferent că sunt sau nu sunt constituite fonduri de reparații, principiul de participare la acestea trebuie să fie conform articolului citat de @latka