avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 820 soluții astăzi
Forum Discuţii diverse Timp liber şi ocupaţii cu care ... Povesti cu talc / cu morala. Sfaturi pentru viata si ...
Discuție deschisă în Timp liber şi ocupaţii cu care îl putem umple

Povesti cu talc / cu morala. Sfaturi pentru viata si altele pe tema.


Învaţă de la ape să ai statornic drum;
Învaţă de la flăcări că totu-i numai scrum;
Învaţă de la umbra să taci şi să veghezi;
Învaţă de la stânca cum neclintit să crezi;
Învaţă de la soare cum trebuie s-apui;
Învaţă de la piatră cât trebuie să spui;
Învaţă de la vântul ce-adie pe poteci
Cum trebuie prin lume de liniştit să treci;
Învaţă de la toate, căci toate-ţi sunt surori
Cum treci frumos prin viaţă, cum poţi frumos să mori.
Învaţă de la vierme că nimeni nu-i uitat;
Învaţă de la nufăr să fii mereu curat;
Învaţă de la flăcări ce-avem de ars în noi;
Învaţă de la apă să nu dai înapoi;
Învaţă de la umbră să fii smerit ca ea;
Învaţă de la stâncă să-nduri furtuna grea;
Învaţă de la soare ca vremea să-ti cunoşti;
Învaţă de la stele că-n cer sunt multe oşti.
Învaţă de la greier, când singur eşti, să cânţi;
Învaţă de la lună să nu te înspăimânţi;
Învaţă de la vulturi când umerii ţi-s grei,
Si du-te la furnică şi vezi povara ei;
Învaţă de la floare să fii gingaş ca ea
Învaţă de la miel să ai blândeţea sa
Învaţă de la păsări să fii mai mult în zbor;
Învaţă de la toate că totu-i trecător;
Ia seamă, fiu al jertfei prin lumea-n care treci
Să-nveţi din tot ce piere cum să trăieşti în veci... :)
Cel mai recent răspuns: POPA GHEORGHE , Specialist in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca 16:48, 16 Noiembrie 2023

Să-nvăţăm de la furnici

de Florin Călinescu


Să-nvăţăm de la furnici
De când suntem foarte mici
Cea mai sfântă să ne fie
Lecţie de hărnicie !

Le-aţi privit , dar nu în joacă
Să aflaţi ce pot să facă ?
Toată ziua cât de mare ,
Cară hrană în spinare .


Greutatea cât un bloc ,
Dar nu zic nicicând : nu pot !
Aşa-s ele , muncitoare ,
Harnice , nevoie mare !
Deci , cât suntem noi de „ pici ”
Să-nvăţăm de la furnici !


Pune-ti, copile, capul pe perna,
Te-asteapta vise, prunc adormit,
În vise viata este eterna,
Cu ceruri blânde si fara sfârsit.

Ce stii tu-n lume câte se-ntâmpla,
Nici nu e bine tu sa le sti,
Lumea-ngenunche la a ta tâmpla,
Si, lânga suflet, cor de copii.

Astazi, copile, eu îti dau pâine,
Tu pâinea asta o musti firesc,
Ce-ti dau eu astazi tu-mi vei da mâine,
Eu, leganându-te, îmbatrânesc.

Trupul tau fraged ca un mesteacan
Sa se îndoaie gales în somn,
Ca sa cresti mare, plâng si te leagan,
Copile dulce, prea tinere domn.

La geam lumina lunii ti-o scapar
Luminii tale sa-i dau ecou,
Dormi, fericitule, ca eu te apar,
Ca eu în tine ma nasc din nou.

Capul pe perna pune-l, copile,
Totul e bine, ai tai sunt vii
Si mai au viata si mai au zile,
Sa crezi ca pururea ei vor trai.

Mama si tata tie-ti vor face
Leagan de stele si de ninsori,
Sa-ti fie bine, sa cresti în pace,
Sa ai lumina la ursitori.

Pune-ti, copile, capul pe perna,
Dormi si viseaza bunul tau vis,
Ca-n vise viata este eterna,
Visul e lumea ce eu ti-am promis.

Pat de rachita mirositoare,
Leagan albastru si-ncondeiat,
Pentru copilul care rasare
Si-ai carui ochi ritmul lumii îl bat.

Mama te leagana, vegheaza tata,
Somnul ti-l apara ochi parintesti,
Dormi si viseaza ca lumea-i gata
Si te asteapta numai sa cresti.

Mie-mi trec anii, tie-ti vin anii,
Poate ca mâine îti va fi greu,
S-accepti ca astazi eu ti-am spus nani,
Dar nani-nani, frumosul meu.

Adrian Paunescu
Jorge Luis Borges – Cu timpul…


Dupa un anumit timp, omul invata sa perceapa diferenta subtila intre a sustine o mana si a inlantui un suflet, si invata ca dragostea nu inseamna a te culca cu cineva, si a avea pe cineva alaturi nu e sinonim cu starea de siguranta, si asa, omul incepe sa invete…

Ca saruturile nu sunt contracte si cadourile nu sunt promisiuni, si asa omul incepe sa-si accepte caderile cu capul sus si ochii larg deschisi, si invata sa-si construiasca toate drumurile bazate pe astazi si acum pentru ca terenul lui “maine” este prea nesigur pentru a face planuri … si viitorul are mai mereu o multime de variante care se opresc insa la jumatatea drumului.

Si dupa un timp, omul invata ca – daca e prea mult – pana si caldura cea datatoare de viata a soarelui, arde si calcineaza. Asa ca incepe sa-si planteze propria gradina si-si impodobeste propriul suflet, in loc sa mai astepte ca altcineva sa-i aduca flori, si invata ca intr-adevar poate suporta, ca intr-adevar are forta, ca intr-adevar e valoros, si omul invata si invata … si cu fiece zi invata.

Cu timpul inveti ca a sta alaturi de cineva pentru ca iti ofera un viitor mai bun, inseamna ca mai devreme sau mai tarziu vei dori sa te intorci la trecut.

Cu timpul intelegi ca doar cel care e capabil sa te iubeasca cu defectele tale, fara a pretinde sa te schimbe, iti poate aduce toata fericirea pe care ti-o doresti.

Iti dai seama cu timpul ca daca esti alaturi de aceasta persoana doar pentru a-ti intovarasi singuratatea, in mod inexorabil vei ajunge sa nu mai vrei sa o vezi.

Ajungi cu timpul sa intelegi ca adevaratii prieteni sunt numarati, si ca cel care nu lupta pentru ei, mai devreme sau mai tarziu se va vedea inconjurat doar de false prietenii.

Cu timpul inveti ca vorbele spuse intr-un moment de manie, pot continua tot restul vietii sa faca rau celui ranit.

Cu timpul inveti ca a scuza e ceva ce poate face oricine, dar ca a ierta, de asta sunt capabile doar sufletele cu adevarat mari.

Cu timpul intelegi ca daca ai ranit grav un prieten, e foarte probabil ca niciodata prietenia nu va mai fi la aceeasi intensitate.

Cu timpul iti dai seama ca desi poti fi fericit cu prietenii tai, intr-o buna zi vei plange dupa cei pe care i-ai lasat sa plece.

Cu timpul iti dai seama ca fiecare experienta traita alaturi de fiecare fiinta nu se va mai repeta niciodata.

Cu timpul iti dai seama ca cel care umileste sau dispretuieste o fiinta umana, mai devreme sau mai tarziu va suferi aceleasi umilinte si dispret, dar multiplicate, ridicate la patrat.

Cu timpul inveti ca grabind sau fortand lucrurile sa se petreaca, asta va determina ca in final, ele sa nu mai fie asa cum sperai.

Cu timpul iti dai seama ca in realitate, cel mai bun nu era viitorul, ci momentul pe care-l traiai exact in acel moment.

Cu timpul vei vedea ca – desi te simti fericit cu cei care-ti sunt imprejur – iti vor lipsi teribil cei care mai ieri erau cu tine si acum s-au dus si nu mai sunt…

Cu timpul vei invata ca incercand sa ierti sau sa ceri iertare, sa spui ca iubesti, sa spui ca ti-e dor, sa spui ca ai nevoie, sa spui ca vrei sa fii prieten, dinaintea unui mormant, nu mai are nici un sens.

Dar din pacate, toate se invata doar cu timpul…


[ link extern ]


Nu e triumf pe lume, nici sprijin mai puternic, nici multumire mai deplina, ca o constiinta curata. ...


Sa traiesti Mimilica draga, si sa fii buna,
sa fii buna pentru ca sa poti fi fericita.

Cei rai nu pot fi fericiti.
Ei pot avea satisfactii, placeri, noroc chiar, dar fericire nu.

Nu, pentru ca, mai intai cei rai nu pot fi iubiti, si-al doilea, … al doilea … de!
norocul si celelalte “pere malaiete”, care se aseamana cu el, vin de-afara, de la oameni, de la imprejurari,
asupra carora n-ai nici o stapanire si nici o putere,
pe cand fericirea, adevarata fericire in tine rasare si-n tine infloreste si leaga rod,
cand ti-ai pregatit sufletul pentru ea.

Si pregatirea este o opera de arta de fiecare clipa,
- cand pierzi rabdarea, imprastii tot ce-ai insirat si iar trebuie sa o iei de la inceput.
De aceea si vezi asa de putini oameni fericiti…
Atati cati merita…

A, daca nu ne-am iubi pe noi asa fara de masura,
daca n-am face atata caz de persoana noastra si
daca ne-am dojeni de cate ori am mintit sau ne-am surprins asupra unei rautati ori asupra unei fapte urate,
daca, in sfarsit ne-am examina mai des si mai cu nepartinire (lesne-i de zis!),
am ajunge sa razuim din noi partea aceea de prostie fudula,
de rautate si de necinste murdara,
din care se ingrasa dobitocul ce se lafaieste in nobila noastra faptura.

Se stie ca durerea e un minunat sfatuitor.
Cine-i mai deschis la minte trage invatatura si din durerile altora.
Eu am mare incredere in vointa ta.
Ramane sa stii doar ce sa vrei.
Si vad c-ai inceput sa stii asta.

Doamne, ce bine-mi pare c-ai inceput sa te observi,
sa-ti faci singura mustrari si sa-ti cauti singura drumul cel adevarat!

Asa, Mimilica draga, cearta-te de cate ori te simti egoista,
de cate ori te musca de inima sarpele rautatii,
al invidiei sau al minciunii.

Fii aspra cu tine, dreapta cu prietenii si suflet larg cu cei rai.
Fa-te mica, fa-te neinsemnata de cate ori desertaciunea te indeamna sa strigi:
“Uitati-va la mine!”

Dar mai ales as vrea sa scriu de-a dreptul in sufletul tau aceasta:
Sa nu faci nici o fapta, a carei amintire te-ar putea face vreodta sa rosesti.

Nu e triumf pe lume, nici sprijin mai puternic,
nici multumire mai deplina, ca o constiinta curata.

Pastreaza scrisoarea asta.
Cand vei fi de 50 de ani ai s-o intelegi mai bine.
Sa dea Dumnezeu s-o citesti si atunci cu sufletul senin de azi.


Te imbratiseaza cu drag, Alexandru Vlahuta


Alexandru Vlahuta, Scrisoare adresata fiicei sale, Margareta

[ link extern ]
"Obiectiv - subiectiv relaţie duală în cadrul înţelegerii - formă speculativă de ameţit omenirea?"

de Nicolae Balaşa

"În viaţa de toate zilele ne punem, cel puţin periodic, întrebări de genul: „Ce este real şi ce este simplă aparenţă?", „Am fost obiectivi în tot ce am întreprins?" „În ce măsură mintea noastră colorează sau chiar distorsionează lucrurile?", sau „Poate mintea umană să ştie adevărul despre viaţă şi cosmos? Puse sub acest aspect, întrebările anterioare au caracter filosofic, însă, ele apar şi în mod obişnuit în cadrul interacţiunilor umane, acolo unde trebuie să distingem faptele de fantezie. Problema percepţiei sau cum formează mintea noastră impresii şi idei despre lumea naturală, a celorlalţi şi a sinelui, este foarte importantă pentru procesul înţelegerii. Pe tema percepţiei şi mai ales despre nevoia constantă de dovezi observabile pentru idei, a scris mult mai ales Francis Bacon (Amintiţi-vă problema idolilor !). Dincolo de spusele sale, din studiile suficient de variate, se detaşează ideile conform cărora, ceea ce se poate observa este, sau nu este tot timpul, exterior minţii umane. După cum se ştie, cele cinci simţuri majore ne informează despre înfăţişarea „lumii exterioare" sau despre senzaţiile, durerile şi plăcerile corpului, dar ele nu ne dau acces la tot ce putem „observa" despre noi înşine sau chiar despre realitate, în general. S-au întâmplat cazuri când chiar observatorii pregătiţi pot fi victime ale percepţiilor sau observaţiilor greşite. Mai mult, rezultatele fizicii şi astronomiei de azi ar fi de ajuns pentru a distruge orice iluzie conform căreia simţurile noastre ne înşeală atâta timp cât ele nu descoperă în anumite cazuri, mai nimic direct (este vorba despre natura realităţii la nivel microfizic, microbiologic sau macroastronomic). Metodele empirice ale ştiinţelor naturale, toate variantele metodei deductive generale, permanent consideră observaţia senzorială ca prim şi ultim pas şi criteriu de validitate. Aceasta, desigur, ajută la testarea obiectivităţii unei ipoteze. Ideea ştiinţifică clasică a obiectivitaţii este total neadecvată ca standard al adevărului, deoarece este fixată pe lumea obiectelor şi, în această „fixaţie naivă", pierde din vedere lumea subiectelor. Cel care vede este exclus în favoarea a ceea ce este văzut. Problema clasică a cunoaşterii este relaţia dintre subiect şi obiect, care poate fi considerată şi ca dilema „recepţie-proiecţie". Minţile umane pot fi comparate şi cu un aparat receptor ca radioul sau camerele de filmat şi în acelaşi timp cu aparatele reproducătoare, precum casetele de playback sau proiectorul de filme. Dilema care se creează constă în întrebarea: mintea umană funcţionează sau poate funcţiona simultan ca ambele tipuri de aparate? Pe scurt, mintea percepe ceea ce proiectează ea însaşi?

La această întrebare, pot fi formulate o mulţime de răspunsuri care au în general ceva în comun şi anume:
1. Mintea, în condiţii normale, percepe doar ce este ,,dat" obiectiv de la altceva, decât ea însăşi. (Adesea numit naturalism sau „realism naiv").
2. Mintea percepe ceea ce este dat obiectiv, dar mereu şi numai cu ajutorul formelor „subiective" sau „proiecţii" proprii, de cele mai multe ori ca interpretări personale şi/sau sociale (numit uneori interacţionism sau constructivism).
3. Mintea creează tot ceea ce percepe sau concepe unele reprezentări la nivelul conceptual-perceptual relativ conştient, altele subconştient sau „supraconştient". (numit uneori solipsism, uneori idealism ontologic, alteori „mentalism").
5. Mintea selectează pe larg şi respinge datele (fie conştient, fie în mod obişnuit), în funcţie de un model mintal dobândit şi/sau în funcţie de mediu (numit uneori gestaltism, un fel de relativism perceptual).
6. Mintea percepe mereu şi numai „fenomene", acestea însemnând „orice reprezentări care îi apar conştiinţei". Fenomenele sunt recunoscute ca fiind mai mult sau mai puţin de origine subiectivă sau obiectivă (numit fenomenalism sau fenomenism).

Dincolo de toate aceste formulări, atâta timp cât mintea individului exprimă sensuri care nu sunt conforme cu realitatea, acele sensuri sunt subiective. Din cercetările făcute, s-a observat faptul că, ,,cu cât este mai adevărată o abordare exprimată de minte, cu atât mai obiectiv, independent de mintea subiectivă, este sensul". În consecinţă, înţelegerea ar trebui mereu să înceapă de la fiecare din sferele noastre subiective de sensuri personale. Înţelegerea este produsul unui continuu joc între percepţii şi concepţii. Ca atare, noi nu creem sensuri formând idei originale pe care să le proiectăm asupra lucrurilor sau evenimentelor, ci înţelegem pe baza unor sensuri obiectiv formate care reprezintă percepţii reale şi concepţii adevărate. Pe scurt, se poate spune că mintea (subiectivă) oferă forma oricărei expresii de sens, în timp ce ceva, independent de minte sau ,,în afara" ei, oferă conţinutul (obiectiv) R. C. Priddy, Beyond Science. On the Nature of Human Understanding and Regeneration of Its Inherent Values, [ link extern ] .

Trebuie ţinut cont de faptul că înţelegerea umană (în structura sa holistică) nu poate fi separată de calităţi umane ideale, precum veridicitatea, simpatia şi empatia, deoarece ele sunt chiar motivaţia în căutarea înţelegerii. Orice formă de gândire care neagă dreptatea sub forma unei moşteniri comune şi a unui scop viitor al umanitaţii se separă ea însăşi de sensul cel mai profund şi mai sincer al „înţelegerii", care este esenţial orientată spre îndeplinirea scopurilor universale. Înţelegerea faptului de a fi obiectiv sau subiectiv stă la limita şi analiza tuturor factorilor care determină activitatea minţii noastre îndreptate spre îndeplinirea celor mai înalte idealuri ale omenirii. A „minţii noastre îndreptate spre îndeplinirea celor mai înalte idealuri ale omenirii" am spus anterior. Sunt oare obiectiv sau subiectiv în afirmaţie? Voi ce spuneţi? "

[ link extern ]

Alte discuții în legătură

Diferenta intre "a avea" o religie si "a nu avea" trope_doi trope_doi M-am gandit la acest subiect citind status-ul utilizatoarei [b]gi_jane2[/b] (pentru care am tot respectul) din 23 Septembrie a.c.: [i]Daca oamenii sunt atat de ... (vezi toată discuția)
Monologul lui dumnezeu MIHAI GRIGORE MIHAI GRIGORE [b]Monologul Lui Dumnezeu [/b]:) \"M-am uitat la tine cand te-ai trezit de dimineata. Asteptam sa-mi spui doua trei cuvinte, multumindu-Mi pentru cele ce ti ... (vezi toată discuția)
Despre ceea ce înseamnã o cale spiritualã.... rodica_post rodica_post Despre ceea ce înseamnă o cale spirituală.... Trecuse deja un timp de când Spiritul se afla printre oameni şi vorbea el în stânga – dreapta, ... (vezi toată discuția)