În cazul datoriilor ce vor fi prinse în eșalonarea simplificată la plată prevăzută de OUG 181/2020, executarea silită fie nu va fi începută, fie, dacă e începută, va fi suspendată din data comunicării deciziei de eșalonare. Regula va fi valabilă și pentru majoritatea sumelor de a căror plată va depinde menținerea valabilității eșalonării simplificate. Citește articolul
Mecanismul eșalonării simplificate la plată, pentru datoriile acumulate de contribuabili în timpul crizei coronavirusului, va putea fi accesat și în eventualitatea în care datornicii statului deja au în derulare o eșalonare clasică la plată. Așa prevede OUG 181/2020, actul care a introdus temporar eșalonarea simplificată în legislație. Citește articolul
Mecanismul simplificat al eșalonării la plată a fost stabilit prin OUG 181/2020 pentru datoriile acumulate de companii și persoanele fizice după intrarea României în starea de urgență. Deși vizează în principal bunii platnici, inclusiv cei care aveau deja datorii înainte de criză îl vor putea accesa, dacă le achită înainte să ceară eșalonarea simplificată. Citește articolul
Mecanismul simplificat de eșalonare la plată, pe care Guvernul l-a dat recent prin OUG 181/2020, prevede anumite condiții exprese pentru datornicii care-l vor accesa. Cei care le vor încălca vor pierde facilitatea și vor putea fi executați silit pentru datoriile prinse în graficul de eșalonare. Mecanismul încă nu-i funcțional, acesta fiind în așteptarea unui ordin al Fiscului cu normele de aplicare. Citește articolul
Pe de o parte, companiile și persoanele fizice care vor opta pentru eșalonarea simplificată a datoriilor acumulate de când a început criza coronavirusului vor trebui să achite o dobândă la stat. Pe de altă parte, contribuabilii vor scăpa de necesitatea constituirii de garanții. Aceste două aspecte fac ca mecanismul dat prin OUG 181/2020 să fie mai accesibil decât cel prevăzut de Codul de procedură fiscală. Citește articolul
Pentru contribuabilii (firme, PFA-uri și nu numai) care au adunat datorii la stat după momentul în care România a intrat în starea de urgență, autoritățile vor permite, în anumite condiții, plata eșalonată a acestora într-o perioadă de 12 luni, reiese dintr-o ordonanță de urgență publicată aseară în Monitorul Oficial. Deși mecanismul e oficial, acesta trebuie să primească norme de aplicare, prin ordin al Fiscului, înainte să devină accesibil. Citește articolul
Cu toate că Guvernul a aprobat joi seară o ordonanță de urgență care prevede, printre altele, prelungirea suspendării executărilor silite cu două luni, aceasta n-a fost publicată în timp util în Monitorul Oficial. Astfel, suspendarea a expirat la finele zilei de ieri și băncile deja anunță că reîncep popririle pentru datorii fiscale. Pentru a putea opri procesul, băncile au nevoie ca ordonanța să apară în Monitor, ceea ce încă nu s-a întâmplat până la acest moment. Citește articolul
La sfârșitul lunii octombrie 2020, Fiscul o să publice lista datornicilor din trimestrul al treilea al anului. Dacă vor să evite acest lucru, companiile trebuie să facă anumite demersuri în perioada următoare - fie să-și clarifice situația cu autoritățile, fie să-și achite dările. Citește articolul
O regulă nouă în materia inspecției fiscale a fost impusă zilele acestea de Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ): baza de calcul a impozitului pe profit se determină la momentul efectuării tranzacțiilor de către contribuabil, acesta fiind momentul de la care ar trebui să curgă termenul de prescripție pentru inspecția fiscală. Cu alte cuvinte, contribuabilii vor beneficia de anularea controlului pentru o perioadă anterioară, de un an. Avocații Radu și Asociații SPRL au contribuit la clarificarea speței/ cauzei, prin redactarea unui Memoriu amicus curiae, prin care și-au exprimat poziția în sensul celor reținute de ÎCCJ. Citește articolul
Organele fiscale au cinci ani la dispoziție pentru a stabili creanțe (dreptul organului fiscal de a pretinde plata datoriilor fiscale) contribuabililor, altfel nu vor mai putea să le impună acestora plata respectivelor datorii fiscale. Acest termen de cinci ani începe să curgă de la data de 1 iulie a anului următor celui în care ia nașterea obligația fiscală. Lucrurile erau mai puțin clare în ceea ce privește vechiul Cod de procedură fiscală (aplicabil până în 31 decembrie 2015, inclusiv) și, din această cauză, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a clarificat, recent, cum stau lucrurile conform acelui act normativ (cu relevanță, în prezent, pentru anumite situații specifice). Citește articolul