În cazul unui accident de circulație, șoferii implicați sunt obligați la unele acțiuni în funcție de natura evenimentului (cu victime sau fără), conform Codului penal. În cazul în care vehiculele implicate sunt doar avariate, șoferii trebuie să le scoată în afara șoselei și să aștepte organele de poliție, însă părăsirea locului accidentului în cazul în care acesta s-a soldat cu victime este interzisă și pedepsită cu închisoarea. Codul penal prevede însă câteva situații în care conducătorii auto pot pleca de la locul faptei, iar recent, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a stabilit încă o situație în care conducătorii auto pot pleca de la locul accidentului fără a fi pedepsiți de legislația în vigoare. Citește articolul
De-acum există o situație nouă în care șoferii au voie să părăsească locul unui accident rutier, fără să riște pedeapsa cu închisoarea, conform unei decizii a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ), care a apărut astăzi în Monitorul Oficial. Concret, este vorba de situația în care un șofer provoacă singur un accident rutier și este singurul rănit. Citește articolul
Un șofer poate fi condamnat la închisoare, pentru că a condus sub influența alcoolului sau a drogurilor, chiar dacă motorul mașinii n-a fost pornit efectiv, reiese dintr-o decizie a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ) care a fost publicată joi în Monitorul Oficial. Șoferii care se urcă beți sau drogați la volanul mașinii riscă să ajungă la închisoare pentru o perioadă de cinci ani. Citește articolul
Conducătorii auto care încalcă legislația rutieră nu vor avea posibilitatea de a plăti amenda contravențională primită direct la polițistul care a constatat abaterea. Posibilitatea de a plăti amenda direct la polițist a fost propusă cu mai puțin de o lună în urmă, dar deputații au eliminat-o recent dintr-un proiect legislativ ce a primit votul decisiv al acestora. Citește articolul
Șoferii nu vor mai putea fi sancționați de către polițiștii care folosesc radarul și care nu poartă uniformele specifice, nu folosesc o mașină cu însemnele poliției sau radarele nu sunt semnalizate corespunzător, cu ceva distanță înainte și, dacă nu se respectă aceste prevederi, procesul-verbal de constatare a contravenției devine nul. Aceste măsuri se regăsesc într-o propunere legislativă care a primit votul Parlamentului în vara lui 2018, declarată parțial neconstituțională de Curtea Constituțională a României (CCR) spre sfârșitul anului trecut și care ar putea fi supusă votului senatorilor chiar azi, având propunere de respingere. Citește articolul
Persoanele care fac evaluări psihologice pentru actualii sau viitorii șoferi au noi reguli de respectat, începând de joi, atunci când își desfășoară activitatea, conform unui act normativ al Ministerului Transporturilor (MT). Practic, autoritățile au intervenit pentru că domeniul nu era reglementat și pentru că era necesară stabilirea unor reguli clare, care să ducă la îmbunătățirea evaluărilor psihologice. Citește articolul
În cazul nefericit în care un șofer este implicat într-un accident cu victime, mașina nu trebuie mutată sub nicio formă, indiferent de faptul că persoana accidentată spune că se simte bine sau că trebuie dusă urgent la spital, dar există și alte mașini cu care poate fi transportată, deoarece conducătorul auto riscă, pe lângă suspendarea dreptului de a conduce, și pedepse cu închisoarea de până la șapte ani. Citește articolul
Orice amendă contravențională (deci, și o amendă rutieră) trebuie executată silit într-o anumită perioadă de timp. Dacă această perioadă de timp trece și nu sunteți executați silit, nu mai puteți fi. Astfel, nu va mai trebui să plătiți amenda primită. Cu alte cuvinte, s-a prescris dreptul statului de a cere executarea silită a amenzilor contravenționale. Citește articolul
Unii proprietari de mașini din zonele afectate de căderile de copaci au suferit pagube, în ultimele zile, conform presei centrale. Însă este acest risc acoperit de asigurarea mașinii sau proprietarii sunt nevoiți să suporte singuri cheltuielile de reparații? Iată ce spun reprezentanții Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR). Citește articolul
În 2018, au existat anumite schimbări privind reglementarea inspecției tehnice periodice (ITP) a mașinilor. Aceste schimbări variază de la condițiile care trebuie îndeplinite pentru ca mașinile să treacă de ITP la suspendarea înmatriculării mașinii la expirarea ITP și trebuie ținut cont de ele în anul 2019. Citește articolul