Interesul tot mai mare pentru criptomonede, din ultimii ani, a dus nu doar la creșterea numărului de persoane fizice care le folosesc, ci și a numărului de companii care „adoptă”, într-un fel sau altul, monede virtuale. Prăbușirea recentă a pieței criptomonedelor arată, însă, cât de mult se pot schimba lucrurile chiar și de la o săptămână la alta - câștigurile pot fi considerabile, dar la fel și pierderile. În acest context, am vrut să explicăm pentru ce se pot folosi criptomonedele în cadrul afacerilor, dar și avantajele și, mai ales, dezavantajele acestora. Citește articolul
Fiscaliștii atrag atenția că limitarea veniturilor din consultanță și management pentru plătitorii de impozit micro, stabilită prin OG 16/2022, este greu de pus în aplicare în lipsa unor clarificări suplimentare sau a unei liste cu codurile CAEN vizate concret, se arată într-o adresă a Camerei Consultanților Fiscali (CCF) pentru Ministerul Finanțelor. Citește articolul
Firmele care vor să aplice impozitul micro au voie să obțină din consultanță și management, începând din 2023, maximum 20% din veniturile totale, a stabilit Guvernul. Totuși, momentan nu există reguli pentru aplicarea acestei restricții, astfel că specialiștii explică ce analize interne pot face firmele pentru a începe pregătirile pentru schimbarea majoră de anul viitor. Citește articolul
Fiscaliștii recomandă, pentru microîntreprinderile care n-au salariați, încheierea unui contract de mandat pentru administrator. Asta în condițiile în care, din 2023, plătitorii de impozit micro sunt obligați să aibă cel puțin o persoană remunerată în cadrul firmei. Avantajul contractului de mandat, față de contractul individual de muncă, este că scapă compania de obligațiile specifice relațiilor de muncă și de eventualele controale ale inspectorilor muncii. Citește articolul
Una dintre condițiile obligatorii, din 2023, pentru a aplica impozitul micro va fi de a avea cel puțin un salariat, iar acesta va trebui să fie angajat cu normă întreagă. Cu toate acestea, există și alte modalități prin care firmele să bifeze legal condiția. Citește articolul
Până la 25 iulie trebuie declarat și achitat impozitul specific pentru primul semestru din 2022, conform legislației în vigoare. Tot această dată este termenul și pentru declararea și achitarea impozitului pe veniturile microîntreprinderilor și a impozitului pe profit pentru al doilea trimestru din 2022. Citește articolul
Din 2023, numărul de companii plătitoare de impozit micro pe care le poate deține un acționar sau un asociat va fi limitat la maximum trei, în anumite condiții. Cei care dețin mai multe microfirme vor trebui să aleagă trei care să rămână la regimul impozitului micro, celelalte urmând să fie trecute la regimul impozitării profitului. Citește articolul
Deoarece regimul impozitării micro va suferi modificări majore la 1 ianuarie 2023, regulile de ieșire din acesta în cursul anului vor fi extinse față de cele existente acum. De aceea, am explicat mai jos care sunt noile reguli de reținut. Citește articolul
Sponsorizările făcute de către microîntreprinderi trebuie declarate anual la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform Codului fiscal. Dacă termenul obligației este, de obicei, data de 25 ianuarie, Guvernul a decis recent să-l amâne temporar pentru 25 iunie, în perioada în care se aplică facilitățile fiscale pentru recapitalizare (OUG 153/2020). Noua regulă se va aplica abia din 2023. Citește articolul
De la 1 ianuarie 2023, regimul impozitării micro va avea o serie de restricții noi privind activitățile pe care pot să le desfășoare companiile. Principala restricție ține de activitățile de consultanță și management, dar autoritățile au introdus și alte restricții de care trebuie ținut cont. Citește articolul