Parchetele de pe lângă curțile de apel și tribunale vor căpăta, în curând, acces direct la registrul cu conturile bancare ale contribuabililor, pe care-l ține Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unei legi noi. În prezent, aceste entități n-au acces direct la registru, ci pot obține informații din el numai prin intermediul parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ). Citește articolul
OG-ul prin care autoritățile stabilesc exact instituțiile care pot utiliza informațiile din Registrul conturilor bancare ținut de Fisc - precum Poliția, Direcția Națională Anticorupție (DNA) și altele - și cum se poate face acest lucru a fost publicat marți în Monitorul Oficial. Prevederile acestuia vor intra în vigoare la trei zile de la data publicării, adică începând din 3 septembrie 2021. Prin acest OG, care cuprinde detaliile privind utilizarea informațiilor financiare și de alt tip cuprinse în registrul amintit, funcțional de la începutul acestui an, se are în vedere transpunerea în legislația națională a măsurilor stabilite la nivel european de facilitare a utilizării acestor tipuri de informații în scopul prevenirii, depistării, investigării sau urmăririi penale a anumitor infracțiuni. Citește articolul
Deși senatorii au vrut să respingă prin lege OUG 111/2020, adică acel act normativ ce a adus anul trecut o serie de modificări considerabile legislației din domeniul prevenirii spălării banilor, deputații au întors lucrurile și au decis, totuși, să aprobe ordonanța. Legea de aprobare a ordonanței a fost publicată în Monitorul Oficial aseară, astfel că acum există certitudinea că atât Registrul conturilor bancare, cât și restul noutăților reglementate prin OUG vor continua să se aplice. Citește articolul
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a operaționalizat, în 11 ianuarie 2021, un registru în care vor fi incluse informații despre conturile bancare și conturile de plăți ale persoanelor fizice și juridice. Măsura este fără precedent, din ce știm. Nu doar pentru că datele conturilor oricăror persoane fizice și juridice vor apărea în acel registru, ci și pentru că alte autorități vor avea acces la el - atât timp cât vor solicita informațiile respective, în vederea îndeplinirii atribuțiilor lor. Însă ce înseamnă acest lucru? Există vreo garanție pentru respectarea confidențialității persoanelor vizate? Citește articolul
După ce, în urmă cu câteva luni, a fost modificată legislația din sfera prevenirii spălării banilor, pentru a fi posibilă crearea unui registru cu conturile bancare și de plăți ale tuturor firmelor și persoanelor fizice, acesta devine operațional astăzi, potrivit unui comunicat al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), trimis, la final de decembrie, pe adresa redacției. De asemenea, tot de astăzi se intră în a doua fază a procesului, în care instituțiile raportoare au timp până în 20 ianuarie (inclusiv) pentru a trimite informațiile relevante pentru registru. Citește articolul
Recent, Fiscul a fost împuternicit să facă un registru al tuturor conturilor bancare și de plăți ale firmelor și persoanelor fizice din România. Însă acestea nu sunt singurele informații bancare pe care le va deține Fiscul, deoarece Codul de procedură fiscală deja prevedea că autoritățile au acces la listele persoanelor care deschid sau închid conturi bancare sau care folosesc casete de valori. Citește articolul
În ultima perioadă, a apărut o serie de schimbări importante pentru entitățile ce trebuie să respecte legislația privind prevenirea spălării banilor și a faptelor de terorism. Schimbările variază de la crearea mai multor instrumente prin care autoritățile să poată accesa informațiile bancare ale firmelor la modificări aduse obligațiilor de depunere a declarației privind beneficiarul real. Citește articolul
Ultimele modificări aduse legislației pentru prevenirea spălării banilor și a finanțării faptelor de terorism au introdus, printre altele, și „Registrul central electronic pentru conturi de plăți și conturi bancare”, care va fi operat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Registrul va conține informații despre datele bancare ale firmelor și persoanelor fizice din România. Pentru că vorbim de o stocare a unor date foarte importante pentru cei vizați, Ordonanța de urgență nr. 111/2020 (care a introdus și obligația implementării Registrului) a prevăzut o limită de timp în care pot fi păstrate datele: zece ani de la momentul încetării relației clientului cu instituția unde era deschis contul de plăți/bancar. Citește articolul
Informațiile despre conturile bancare și de plăți ale tuturor persoanelor (fie că vorbim de persoane juridice, fie că vorbim de persoane fizice) vor fi disponibile, în curând, într-un registru al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Registrul nu este, deocamdată, operațional. Însă, odată ce va fi, vor avea acces la el și la informațiile din el toate autoritățile care au competență pe prevenirea spălării banilor și prevenirea finanțării terorismului. Citește articolul