Persoanele care au atacat un act administrativ în instanță și sunt nemulțumite de soluția instanței de fond mai au câteva opțiuni limitate de a obține ceea ce au cerut. Mai exact, una din ele se referă la atacarea soluției instanței de fond cu recurs, însă există niște condiții pentru a se putea declara recurs. Oricum, astfel cum se va vedea, recursul este, în principiu, limitat la atacarea hotărârii pentru motive procedurale. Citește articolul
Pot exista cazuri când o persoană reușește să obțină, în contencios administrativ, o hotărâre de anulare a unui act administrativ, însă fără să obțină despăgubiri, din cauză că nu a cerut. Într-o astfel de situație, persoana respectivă poate, teoretic, să obțină despăgubiri, prin acțiune separată. Citește articolul
Dacă o persoană se consideră vătămată de un act administrativ, simpla cerere de revocare a acestuia, urmată de o acțiune în contencios administrativ pentru anularea actului, s-ar putea să nu fie suficiente. De multe ori, paguba poate fi produsă mult mai rapid decât ar apuca o instanță să dea o soluție. De aceea, există posibilitatea suspendării actului administrativ. Citește articolul
Chiar dacă poate părea normal ca în contencios administrativ să ataci doar acte administrative care te afectează direct (care, de regulă, sunt locale), ai posibilitatea să ataci până și ordonanțe sau dispoziții din ordonanțe - care e posibil să te afecteze doar indirect. În acest caz, nu vei cere anularea ordonanței respective, de către instanța de contencios administrativ, ci sesizarea Curții Constituționale, pentru a se pronunța asupra unei excepții de neconstituționalitate. Citește articolul
Dincolo de caracterul specific al procedurilor de contencios administrativ (precum necesitatea îndeplinirii unei proceduri prealabile sau faptul că litigiile se desfășoară împotriva administrației publice), există anumite caracterstici specifice și în ceea ce privește instanțele competente și modalitatea cum acestora le sunt alocate cauzele. Citește articolul
Persoanele care se simt nedreptățite din cauza unui act administrativ (putând fi vorba de acte precum o autorizație de construire în favoarea altcuiva sau de un act administrativ prin care se stabilesc anumite limite de circulație într-un oraș) pot să ceară anularea acestuia în instanță. Însă, cât timp au astfel de persoane la dispoziție și unde trebuie să introducă cererea respectivă? Citește articolul
Persoanele care vor să ceară anularea unui act administrativ (și, eventual, despăgubiri) trebuie să știe că nu pot ataca direct în instanță un astfel de act pe care îl consideră vătămător. Mai întâi, ei trebuie să se adreseze entității sau persoanei care e amis actul administrativ respectiv, pentru a fi revocat de către aceasta. Doar dacă administrația refuză sau ignoră solicitarea persoanei care se consideră vătămată de actul administrativ în cauză, poate aceasta să se adreseze unei instanțe. Citește articolul
Recent, a fost inițiat, în Camera Deputaților, un proiect de modificare a Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ. Printre schimbări, una din propuneri se referă la includerea expresă în Legea contenciosului administrativ a unui drept la bună administrare. Dacă acest drept va fi oficial adoptat și va fi implementat astfel cum a fost gândit în sursa de inspirație pentru modificare (Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene), schimbările ar putea fi considerabile. Citește articolul
Recent, o propunere de modificare a Legii contenciosului administrativ a fost înregistrată în Camera Deputaților. Printre schimbări, se dorește înlocuirea căii de atac a recursului (utilizată, în prezent, pentru atacarea hotărârilor pe fond ale instanțelor de contencios administrativ) cu calea de atac a apelului. Dacă acest lucru se va întâmpla, veți putea ataca o hotărâre a unei instanțe de contencios administrativ atât pe criterii de drept (interpretarea și aplicarea legii, de exemplu), cât și pentru chestiuni de fapt. Citește articolul
Recent, a fost inițiată, în Camera Deputaților, o propunere de modificare a Legii contenciosului administrativ. Schimbările vizate ar putea duce la limitarea abuzurilor administrației și la evitarea formalismului excesiv, pe cât posibil. În acest context, una din modificări se referă la informarea prealabilă a persoanelor vizate de măsuri administrative individuale. Cu alte cuvinte, astfel de persoane ar putea ajunge să cunoască măsurile care le vizează înainte ca aceste măsuri să producă efecte. Citește articolul