Regula ce stabilește că anularea actelor fiscale emise după încălcarea procedurilor este posibilă doar dacă firmele vizate dovedesc că au suferit un prejudiciu este constituțională. Așa reiese dintr-o decizie recent oficializată, de Curtea Constituțională a României (CCR), cu privire la controalele derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Practic, firmele nu pot obține anularea actelor fiscale pentru nereguli procedurale lipsite de prejudicii, dar asta nu înseamnă că se încalcă accesul la justiție și dreptul la apărare. Citește articolul
Mecanismul compensării a fost extins recent prin lege pentru a permite contribuabililor să compenseze sumele pe care le au de încasat de la autoritățile fiscale locale (restituiri obținute în instanță) cu sumele pe care le au de plătit la autoritățile fiscale centrale. Deși modificarea a fost dată, de principiu, pentru a ajuta contribuabilii, specialiștii și Guvernul atrag atenția că principalii „câștigători” ai măsurii sunt, de fapt, autoritățile locale, care pot încurca activitatea persoanelor fizice și juridice, dar și a Fiscului. Citește articolul
Fiscaliștii sunt de părere că o sancționare prea dură a funcționarilor din Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), atunci când în procese se consideră că legislația a fost aplicată greșit sau că a fost ignorată jurisprudența UE, ar putea fi problematică, nu utilă. Conform unui proiect de lege inițiat recent, funcționarii ar urma să răspundă solidar cu ANAF, în acele situații, pentru plata cheltuielilor de judecată ale firmelor (cel puțin). Citește articolul
După ce a obținut votul decisiv în noiembrie anul trecut și după o scurtă vizită la Curtea Constituțională, unde au fost respinse criticile de neconstituționalitate, o propunere legislativă care vizează, conform expunerii de motive, „un dezechilibru major în sectorul imobiliar”, cauzat de „organismele sociale interesate rău-intenționate”, care, prin acțiunile în justiție formulate, blochează proiecte imobiliare de sute de milioane de euro, a devenit recent lege și urmează să intre în vigoare vineri. Citește articolul
În condițiile în care contribuabilii câștigă mult mai des în instanță decât în faza de contestație fiscală, parlamentarii vor să responsabilizeze funcționarii din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) și Ministerului Finanțelor (MF). Astfel, dacă instanțele consideră că legislația a fost aplicată greșit sau că au fost ignorate deciziile Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), funcționarii vor răspunde solidar cu ANAF (cel puțin) pentru plata cheltuielilor de judecată ale firmelor. Citește articolul
Una dintre obligațiile ce se impun a fi respectate în vederea atacării actelor administrativ-fiscale emise de organele fiscale locale presupune parcurgerea în mod obligatoriu a unei proceduri prealabile, în fața organului fiscal local ce a emis actul respectiv. Astfel, firma care se consideră vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim, printr-un act administrativ-fiscal, trebuie să solicite, în scris, organului fiscal local emitent revocarea, în tot sau în parte, a acestuia. De reținut este faptul că plângerea se poate adresa în egală măsură organului ierarhic superior, dacă acesta există. Dacă în urma deciziei de soluționare a contestației firma este în continuare nemulțumită, aceasta se poate adresa instanței de contencios administrativ competente. Acțiunile în contencios pot fi utile în mai multe situații, inclusiv atunci când e vorba de taxe și impozite locale. Citește articolul
Cei cărora li se impun, în 2023, cotele majorate de impozitare locală a clădirilor nerezidențiale, fără a fi primit în toamnă o notificare despre reevaluare de la autoritățile locale, pot să conteste deciziile de impunere primite. Conform unei legi din 2022, cota majorată a impozitului local poate fi aplicată numai dacă s-a făcut notificarea, dacă proprietarul nu face reevaluarea periodică necesară. În lipsa notificării autorităților locale, se aplică cota obișnuită de impozitare locală, chiar dacă n-a fost făcută reevaluarea. Citește articolul
O lege apărută recent va extinde, din iulie 2023, măsurile de debirocratizare pe care instituțiile și autoritățile publice trebuie să le aplice în relația cu persoanele fizice și juridice. În acest context, amintim pașii procedurali pe care o persoană fizică sau juridică trebuie să îi parcurgă pentru a face o sesizare, atunci când o autoritate sau o instituție publică refuză să aplice măsurile de debirocratizare. Citește articolul
La un an de când Guvernul a stabilit că firmele declarate inactive trebuie reactivate de către Fisc atunci când măsura este suspendată în instanță, procedura pentru aplicarea noii reguli a apărut în Monitorul Oficial sub forma unui ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Deoarece Guvernul schimbă radical, din 2023, sistemul impozitării locale a clădirilor nerezidențiale, firmele nemulțumite de deciziile de impunere care vor fi emise de autoritățile locale vor putea să le conteste în baza legislației procedural-fiscale. Pe scurt, se renunță complet la obligația proprietarilor de a-și evalua, o dată la câțiva ani, clădirile pe care le dețin. Mai nou, valorile clădirilor vor fi luate din studiile de piață administrate de Uniunea Națională a Notarilor Publici, însă această măsură ar putea duce, uneori, la impozite majorate semnificativ. Citește articolul