Organul fiscal e obligat prin Codul de procedură fiscală să țină cont de opinia emisă anterior, în scris, prin intermediul serviciului de asistență pentru contribuabili atunci când apreciază dacă legea fiscală a fost aplicată sau nu cum trebuie. Opiniile emise în acest fel trebuie să vină în scris pentru a putea fi probate și trebuie să fie cerute organului fiscal competent. Citește articolul
Fiscul derulează un proiect cu fonduri europene prin care vrea să introducă, până la finele anului 2020, pentru toți contribuabilii din România, fișierul standard de audit de taxe (SAF-T). Totuși, având în vedere stadiul actual al proiectului și aprecierile specialiștilor, rezultă că, în cel mai bun caz, vom vedea SAF-T în 2020 numai în sistem-pilot la marii contribuabili. Citește articolul
Introducerea fișierului standard de audit de taxe (SAF-T) va avea un impact major asupra inspecțiilor fiscale derulate la companii și asupra rambursărilor de TVA, sunt de părere specialiștii EY România. Practic, din moment ce Fiscul va putea face verificări inclusiv electronic, durata inspecțiilor se va reduce simțitor, iar asta s-ar putea traduce și prin rambursări mai rapide ale TVA-ului. Citește articolul
În anul 2018, în inspecțiile fiscale derulate la firme de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), cele mai verificate chestiuni au ținut de zona impozitului pe profit și de zona TVA-ului, conform unei analize a celor de la PwC România. Conform datelor prezentate, anul trecut peste 22% dintre companiile din România au fost vizate de inspecții fiscale. Citește articolul
Activitatea de soluționare a contestațiilor fiscale ale contribuabililor este într-un amplu proces de optimizare, au subliniat specialiștii Deloitte România la o conferință de presă de miercuri. Practic, vorbim nu doar de activitatea Fiscului în sine, ci și de activitatea instanțelor judecătorești. În plus, în Parlament mai este pregătită o măsură importantă care ar ajuta și mai mult în acest proces de optimizare. Citește articolul
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) se află în plin proces de transparentizare. Astfel, în curând, orice contribuabil va putea afla ce proceduri de lucru folosesc inspectorii fiscali la verificări, dar și problemele identificate lunar în cele mai importante acțiuni de control. Citește articolul
În viața unei companii sau a unei persoane fizice vine un moment în care Fiscul “bate la ușă” și vrând-nevrând, trebuie să i se deschidă. Vizita organului fiscal poate surveni fie ca urmare a unei solicitări a companiei (de exemplu, în cazul unei solicitări de rambursare de TVA), fie ca urmare a unui control încrucișat (caz în care controlul este inopinat), fie pentru efectuarea unei inspecții fiscale generale (anunțată de autoritatea fiscală prin transmiterea către companie sau către persoană fizică a unui aviz de inspecție fiscală). Citește articolul
Scopul oricărei inspecții fiscale este verificarea legalității și conformității declarațiilor fiscale, a corectitudinii și exactității îndeplinirii obligațiilor în legătură cu stabilirea obligațiilor fiscale de către contribuabil/plătitor, a respectării prevederilor legislației fiscale și contabile, verificarea sau stabilirea, după caz, a bazelor de impozitare și a situațiilor de fapt aferente, stabilirea diferențelor de obligații fiscale principale. Citește articolul
În cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) se va înființa în curând o direcție specială pentru analiza riscului contribuabililor, iar mecanismul de încadrare în funcție de risc, existent acum doar pe hârtie va fi pus în sfârșit în funcțiune, a anunțat de curând noua conducere a ANAF. În funcție de încadrarea într-un profil de risc sau altul, organele fiscale vor notifica mai întâi contribuabilii cu privire la eventualele impozite și taxe neachitate, după care vor încerca o mediere și, în funcție de cooperarea contribuabilului, de intenția sa de conformare fiscală, vor trece la controale inopinate sau inspecții fiscale. Citește articolul
Verificarea situației fiscale a unei persoane se face numai în condițiile legii, de către inspectorii fiscali, în urma unor analize de risc. Cei ale căror venituri declarate sunt semnificativ mai mici decât cele reale, cu atât mai mult în situația în care nu pot produce justificări pentru diferențele pe care inspectorii le găsesc, sunt cei mai "vulnerabili" în fața unor astfel de controale. În contextul în care, prin declarația unică, contribuabilul își face singur și declararea și tranșarea obligațiilor de plată, iar eventualitatea unor controale pornind de la completarea declarației unice, începând din vară, este destul de mare, e cazul să ne gândim și la cum anume ajunge Fiscul la concluzia că cineva are mai mult decât declară și fiscalizează. Citește articolul