Atunci când o persoană fizică moare în timpul inspecției fiscale, aceasta va continua cu moștenitorii, potrivit celor mai recente modificări aduse Codului de procedură fiscală. Însă regulile procedural-fiscale prevedeau, oricum, că datoriile fiscale ale persoanei decedate vor ajunge la moștenitorii care au acceptat succesiunea, deci modificarea vizează exclusiv procedura de derulare a inspecției fiscale, în situații de genul acesta. Citește articolul
Numeroase lămuriri și completări în privința modului de desfășurare a inspecțiilor fiscale se regăsesc într-o lege apărută de curând în Monitorul Oficial și aplicabilă de joia aceasta. Pornită inițial ca proiect de OUG, legea aduce numeroase schimbări pe care contribuabilii și organele fiscale le vor aplica în următoarea perioadă în aspecte ce țin inclusiv de eșalonări, impozite, contestații, anularea unor acte și nu numai. Citește articolul
Două legi cu sute de modificări la codurile fiscale au fost publicate aseară în Monitorul Oficial. Schimbările proaspăt oficializate au fost discutate încă de prin 2018 cu mediul de afaceri și includ aspecte ce țin de inspecțiile fiscale, declarația unică, anularea unor acte ale Fiscului, competența de soluționare a contestațiilor contra actelor fiscale, regimul TVA-ului și nu numai. Citește articolul
Și în acest an, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a dat o serie de decizii cu privire la aspecte din diverse domenii, printre care și cel fiscal, multe dintre deciziile din această zonă vizând taxa pe valoarea adăugată (TVA). Citește articolul
Personalul de control care se ocupă de inspecția fiscală la contribuabili trebuie să motiveze temeinic constatările făcute prin raportul de inspecție fiscală, conform unei proceduri unice recente. Concret, vorbim de un set de reguli standard pe care inspectorii sunt obligați de-acum să le respecte, care includ chiar și validarea constatărilor de către superiorii lor. Citește articolul
Personalul de control trebuie să țină la curent contribuabilii, pe parcursul inspecției fiscale, cu problemele pe care le identifică. Așa stabilește, mai nou, o procedură unică pe care inspectorii Fiscului sunt obligați să o urmeze. Indiferent cum se proceda până recent, această regulă este obligatorie de acum înainte. Citește articolul
Începând de astăzi, inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) trebuie să aplice o procedură unică și transparentă la întocmirea raportului de inspecție fiscală, potrivit unui ordin apărut în Monitorul Oficial. În acest fel, ANAF transparentizează felul în care se procedează la întocmirea documentului care consfințește încheierea unei inspecții fiscale și stabilește un set unic de reguli pe care inspectorii trebuie să le respecte. Citește articolul
Unul dintre marile obiective ale strategiei de informatizare a activității Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) a fost dus la bun sfârșit în 2020: transferul electronic al informațiilor din deciziile de impunere direct în sistemul de administrare a creanțelor. Conform autorităților fiscale, asta înseamnă că procesul a fost automatizat și riscul apariției unor erori umane a fost eliminat. Citește articolul
Chiar dacă inspecțiile fiscale nu au trecut exclusiv în mediu online, autoritățile folosesc acum, în contextul restricțiilor impuse pe fondul pandemiei de coronavirus, mai multe instrumente digitale, în special de comunicare. Acest lucru are deja efect asupra contribuabililor, una dintre implicațiile noilor metode de comunicare fiind necesitatea de arhivare electronică a documentelor. Citește articolul
Unul dintre cei mai mari operatori în comerțul cu cereale din România și-a văzut anulate zilele acestea în instanță mai bine de 50% din obligațiile fiscale, după ce avocații Radu și Asociații au demonstrat că, de fapt, firma se încadra întocmai în prevederile Ordonanței de urgență nr. 44/2015, privind acordarea unor facilități fiscale. Contribuabilului i se respinsese inițial solicitarea de accesare a amnistiei, motivul invocat fiind acela că nu respecta una dintre cele două condiții principale introduse de ordonanță – să existe inspecție fiscală în derulare la momentul 21 octombrie 2015. Problema era că situația în care se afla venea tocmai din faptul că inspectorii fiscali au întârziat controlul, neîncadrându-se în termenul legal. Citește articolul