În cazul firmelor care aleg să deducă TVA-ul aferent unor facturi emise în urmă cu peste 3 ani, acestea au obligația de a notifica, în acest sens, Fiscul și de a înscrie suma respectivă în decontul de TVA, potrivit specialiștilor. De asemenea, firmele aflate într-o astfel de situație trebuie să fie pregătite și pentru o eventuală inspecție fiscală. În plus, situația specială a furnizorilor cu codul de TVA anulat, care aleg să se reînregistreze în scopuri de TVA, ar putea fi supusă, în egală măsură, obligației de notificare a Fiscului privind dreptul de deducere după mai bine de 3 ani. Citește articolul
Unul dintre cele mai mari grupuri multinaționale din industria auto a obținut recent o soluție favorabilă, pronunțată de Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ), care a respins recursul formulat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel, ICCJ a validat soluția instanței de fond care, într-o cauză complexă care a implicat 15 spețe și în urma administrării unui amplu probatoriu cuprinzând înscrisuri și un raport de expertiză în specialitatea fiscalitate întocmit de o comisie de trei experți, a cenzurat impunerea realizată de organele fiscale. Citește articolul
În ceea ce privește noutățile legislative pe care anul 2021 le-a adus în materia procedurii fiscale, una dintre acestea o reprezintă modificarea privind penalitatea de nedeclarare pe care contribuabilii o datorează pentru obligațiile fiscale principale, care ar trebui redusă de către autorități cu 75% din oficiu, și nu la cererea expresă a contribuabililor. Totuși, în practică încă se menționează în deciziile și în rapoartele de inspecție fiscală că această reducere se face doar la cerere, însă, dacă nu există nicio astfel de mențiune în raportul de inspecție, o eventuală decizie de impunere poate fi contestată, ea fiind nulă, spun specialiștii. Citește articolul
Când vine vorba despre inspecțiile fiscale, specialiștii au identificat, în ultima perioadă, că, în practică, inspectorii fiscali verifică, în mod recurent, anumite aspecte printre care se numără tichetele cadou, dosarul prețurilor de transfer, plățile fragmentate de dividende, dar și conectarea caselor de marcat la sistemul Fiscului. Astfel, trecem în continuare în revistă ce anume verifică Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în cadrul inspecțiilor efectuate în ultima vreme, dar și modul în care autoritățile fac analiza de risc fiscal pentru întocmirea unei liste de contribuabili care ar trebui verificați, precum și care ar fi recomandările practice ce se pot dovedi utile în cadrul pregătirii unei inspecții fiscale de către companii. Citește articolul
Firmelor care trec de la 1 ianuarie 2022 în categoria marilor contribuabili li se vor aplica unele reguli noi ce țin de organul fiscal cale le administrează, derularea inspecțiilor fiscale și gestionarea contestațiilor fiscale. Citește articolul
Acțiunile asumate de România în domeniul fiscal pentru următorii ani, inclusiv cele cuprinse în strategia Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) până la finalul anului 2024, ridică o serie de întrebări cu privire la impactul pe care implementarea lor îl va avea asupra mediului de afaceri. Doar modificările fiscale adoptate anul acesta indică iminența unor schimbări și în privința inspecțiilor fiscale, mai exact în frecvența acestora, eficiența și modul lor de desfășurare. Citește articolul
Ca în medicină, și în fiscalitate prevenția este mama înțelepciunii - dacă antreprenorul sau contribuabilul își face un bun obicei din a evalua periodic riscurile fiscale ale afacerii, momentul inspecției fiscale per se își va reduce semnificativ dramatismul, fie și numai pentru faptul că va fi apucat să corecteze sau măcar să reducă problemele existente. Citește articolul
Potrivit recentelor modificări ale legislației fiscale, în cazul desființării unui act administrativ fiscal, refacerea inspecției fiscale poate fi realizată, în mod excepțional, de către aceeași echipă care l-a încheiat, în cazul în care nu este posibil ca o altă echipă să facă acest lucru. În acest context, este de reținut că inspecția refăcută trebuie să se limiteze la situația inițială de fapt, fără a face noi impuneri, potrivit unor explicații recente ale reprezentanților Direcţiei Generale de Soluţionare a Contestaţiilor din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Totuși, pot fi administrate mijloace suplimentare de probă, care nu au fost prezentate la prima inspecție, dacă sunt apreciate ca fiind necesare. Citește articolul
Companiile se pot aștepta, pe final de 2021 și început de 2022, la controale fiscale care să vizeze, printre altele, deductibilitatea serviciilor și a bunurilor degradate, prețurile de transfer sau abandonarea investițiilor, au opinat specialiștii NNDKP la o conferință de fiscalitate organizată miercuri. Citește articolul
În timpul verii și pe început de toamnă, autoritățile au venit cu câteva modificări importante la legislația controalelor fiscale. În principal, este vorba de chestiuni ce țin de inspecțiile fiscale derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), dar și de alte tipuri de controale fiscale. Totodată, reamintim ce intenții de reglementare mai au autoritățile în plan, dar și cele mai recente tendințe în verificările ANAF. Citește articolul