În contextul în care inspectorii fiscali tind să conteste deciziile de afaceri ale contribuabililor atunci când analizează condițiile privind deductibilitatea cheltuielilor, o decizie recentă dată de Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) ar putea pune capăt acestei practici, conform unui comunicat remis azi redacției noastre de specialiștii Deloitte România. Judecătorii au stabilit că autoritățile fiscale pot să analizeze deductibilitatea cheltuielilor doar din perspectiva condițiilor legale, fără să emită opinii privind deciziile de afaceri ale firmei verificate. Citește articolul
Strategia pe termen mediu a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), până în 2024, vizează o schimbare de paradigmă atât în relația de zi cu zi cu contribuabilii, cât mai ales în abordarea inspecțiilor fiscale, scopul fiind o creștere a veniturilor din taxe și impozite prin urmărirea a patru obiective esențiale. Citește articolul
Când contribuabilul primește avizul de inspecție fiscală are posibilitatea de a cere motivat o amânare de la organul fiscal. Legea nu-i garantează dreptul la încuviințarea acestei cereri însă. Dacă motivul este unul întemeiat, contribuabilul ar trebui să și probeze susținerile sale. Citește articolul
Tematica prețurilor de transfer rămâne una dintre ariile de interes pentru organele de inspecție fiscală. Astfel, companiile se confruntă cu ajustări de prețuri de transfer generate de modificarea sau chiar înlocuirea de către organele fiscale a studiilor de comparabilitate prin includerea/excluderea unor comparabile, fără a avea la bază o justificare propriu-zisă bazată pe pretinse deficiențe din dosarul de prețuri de transfer pregătit de companii. Citește articolul
Campania de controale comune ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) cu Inspecția Muncii, pentru ”prevenirea” muncii nedeclarate, și proiectul-pilot pentru realizarea de controale în timp real, planificat să se deruleze în viitorul apropiat, pentru îmbunătățirea conformării voluntare, sunt două dintre cele mai recente proiecte anunțate de autoritatea fiscală română. De altfel, ANAF a vorbit și despre creșterea cu 10% a numărului de inspecții fiscale până la finele anului 2025, dar și despre majorarea colectării cu 2,5 puncte procentuale din PIB în același interval de timp și reducerea decalajului de colectare a TVA, priorități prevăzute, de altfel, de Planul Național de Redresare și Reziliență. Care sunt măsurile pe care se bazează Autoritatea să își realizeze obiectivele și pe care ar trebui să le cunoască și contribuabilii? Citește articolul
Modificările punctuale realizate în decursul ultimului an și jumătate asupra unor dispoziții ale Codului de procedură fiscală și a actelor normative conexe au condus la situația în care o autoritate fără atribuții de administrare, control și stabilire a creanțelor fiscale – Direcția Generală Antifraudă Fiscală (DGAF) – emite decizii de impunere, similar celor emise de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) la finalizarea inspecțiilor fiscale. Cu alte cuvinte, titluri de creanță pentru care neplata la scadență înseamnă executare silită, cu toate consecințele pe care un asemenea proces le aduce persoanelor fizice și juridice în cauză. Citește articolul
După ce la 1 februarie 2022 s-a permanentizat formal rambursarea TVA-ului cu control ulterior, ca regulă generală, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a venit cu o procedură nouă de rambursare a taxei. Cu ocazia asta, amintim că verificarea se face anticipat atunci când ANAF deține informații că pentru un solicitant există riscul de rambursare necuvenită, regulile de urmat în această situație fiind prinse în procedura nouă. Citește articolul
Verificarea documentară exista doar în teorie în legislația fiscală de la noi, până a fost operaționalizată în 2020, când Fiscul a decis, în sfârșit, cine anume se ocupă de acest tip de control. Din acest motiv, e mai puțin cunoscută în rândul contribuabililor. Numai în prima jumătate a anului 2021, Fiscul a derulat peste 2.700 de verificări documentare, iar intenția autorităților e de a-și schimba, în următorii ani, practica de controale. Și persoanele fizice, și firmele, și persoanele fizice autorizate, precum și profesiile liberale și alte categorii de contribuabili pot face obiectul acestor verificări. Citește articolul
Procedura veche de rambursare a TVA-ului a fost înlocuită azi cu una nouă, conform unui ordin publicat azi în Monitorul Oficial de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Măsura vine în contextul în care, de la 1 februarie 2022, s-a permanentizat formal rambursarea TVA-ului cu control ulterior, ca regulă generală, astfel că era necesară adaptarea procedurii de rambursare prin ordin al ANAF. Citește articolul
Prescripția dreptului de a stabili obligații fiscale a fost un subiect „fierbinte” în cadrul disputelor dintre contribuabili și autoritățile fiscale, legate de stabilirea datei de la care începe să curgă termenul de prescripție fiscală de 5 ani. Dacă acest aspect a fost clarificat începând cu anul 2016, prin prevederile Noului Cod (Legea 227/2015 privind Codul fiscal), Vechiul Cod (Ordonanța Guvernului 92/2003) a continuat să genereze confuzie pȃnă în anul 2020, când ICCJ a decis cu privire la modul de stabilire a prescripției fiscale. Astfel, datorită schimbărilor survenite, se pune problema identificării și stabilirii corecte a perioadei prescrise, luând în considerare atât modificările legislative, decizia ICCJ, precum și măsurile aplicate de autorități pe perioada stării de urgență generată de pandemia COVID-19.
Citește articolul