În domeniul fiscal, pe parcursul anului 2022 au venit mai multe decizii importante din partea instanțelor naționale, dar și din partea Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ), a Curții Constituționale și a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). De la deductibilitatea cheltuielilor la stabilirea TVA-ului, iată chestiunile pentru care s-au dat soluții de care ar trebui să țină cont firmele în activitatea lor și, mai ales, în relația directă/indirectă cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Recent, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a căpătat din nou acces la baza de date Orbis, care conține informații despre sute de milioane de firme, conform șefului instituției. În acest context, specialiștii se așteaptă la o înmulțire a controalelor legate de prețurile de transfer, din moment ce ANAF are la dispoziție acest instrument foarte puternic de care se pot ajuta inspectorii pentru a impune sume suplimentare de plată. Citește articolul
Pentru că autoritățile vor să încurajeze tot mai mult conformarea voluntară, companiile vor avea în curând două momente diferite în care vor putea să oprească începerea efectivă a unei inspecții fiscale. Măsura este prinsă într-un proiect de OUG de modificare a Codului de procedură fiscală, mecanismul fiind explicat recent de către șeful Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Cheltuielile cu serviciile prestate de entități afiliate este unul dintre subiectele principale abordate în cadrul inspecțiilor fiscale. Încadrarea, recurentă, a acestui tip de cheltuieli în categoria cheltuielilor nedeductibile este, așadar, un subiect foarte des disputat în instanță de către contribuabili. Ne propunem să abordăm acest aspect printr-o serie de materiale care să conțină cadrul legislativ aplicabil, practica autorităților fiscale din România și să încheiem printr-un sumar al deciziilor obținute în instanță de către contribuabil pe această tematică. Citește articolul
Conform prevederilor legale, selectarea contribuabililor ce urmează a fi supuși inspecției fiscale este efectuată de organul de inspecție fiscală competent, în funcție de nivelul riscului stabilit ca urmare a analizei de risc. Legislația nu prevede o definiție a gradului de risc, însă definește analiza de risc. Așadar, analiza de risc reprezintă activitatea efectuată de administrația fiscală, în funcție de procedurile și metodologia internă, în scopul de a identifica riscurile de nedeclarare a creanțelor fiscale, de a le evalua, precum și de a le gestiona. În practică, am identificat câțiva factori care pot influența gradul de risc și, așadar, includerea societății respective în planul de inspecție fiscală. Detaliem în cele ce urmează câțiva dintre acești factori. Citește articolul
O decizie de a popri conturile bancare ale unei firme, în timpul derulării inspecției fiscale, a fost anulată recent în instanță, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) fiind obligată ulterior la plata de despăgubiri, conform unui comunicat remis marți redacției noastre. Citește articolul
Printre cazurile prezentate recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în raportul cu inspecțiile finalizate în septembrie 2022, se numără mai multe situații de recalculări de taxe pentru firme și persoane fizice care și-au neglijat parțial sau integral obligațiile fiscale. Citește articolul
Raportul de activitate al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) aferent primei jumătăți a anului 2022 arată o intensificare a activității de control fiscal, numărul contribuabililor verificați crescând cu aproximativ 60% față de aceeași perioadă a anului trecut. De asemenea, comparativ cu anii trecuți, se observă și diversificarea tipurilor de controale fiscale utilizate: pe lângă inspecțiile fiscale parțiale/totale, tot mai des am asistat la controale inopinate, verificări documentare (controale desfășurate exclusiv de la distanță) sau verificări ale situației fiscale personale. Din experiența practică, modalitatea în care societățile se pregătesc pentru inspecția fiscală, precum și conduita pe parcursul inspecției, sunt elemente care pot influența în mod decisiv rezultatul inspecției fiscale. Citește articolul
Aproximativ 70% dintre contribuabilii chestionați în cadrul unui sondaj EY România despre controalele fiscale se plâng de volumul mare de documente solicitat de către inspectori și peste 57% consideră că acestea nu sunt analizate cu atenția necesară. Acest sondaj a inclus 75% mari contribuabili, 15% contribuabili mijlocii și 10% contribuabili mici. Controlul fiscal în România rămâne o temă de mare actualitate oricând. Anunțat sau nu, mai rar sau frecvent, cu o tematică anume sau fără, procedură de altfel absolut necesară și obligatorie în orice sistem fiscal, rămâne o „sperietoare” pentru contribuabil. Motivul este simplu și ține de premisa de la care pornesc autoritățile de control în verificarea contribuabilului român: este imposibil ca toate documentele, înregistrările, încasările și plățile acestuia să fie corecte, astfel că este inevitabilă impunerea de taxe și impozite suplimentare. Citește articolul
În plină criză pandemică, pe final de 2020, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a operaționalizat un tip de control care i-a permis să-și deruleze de la distanță verificările la contribuabili. Deși verificarea documentară (numită și desk audit) exista deja în Codul de procedură fiscală, aceasta nu mai fusese folosită anterior. Ulterior, însă, pe măsură ce aceste verificări s-au înmulțit, fiscaliștii au început să observe că desk audit-ul are câteva probleme deloc de neglijat. Citește articolul