Procedura veche de rambursare a TVA-ului a fost înlocuită azi cu una nouă, conform unui ordin publicat azi în Monitorul Oficial de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Măsura vine în contextul în care, de la 1 februarie 2022, s-a permanentizat formal rambursarea TVA-ului cu control ulterior, ca regulă generală, astfel că era necesară adaptarea procedurii de rambursare prin ordin al ANAF. Citește articolul
Prescripția dreptului de a stabili obligații fiscale a fost un subiect „fierbinte” în cadrul disputelor dintre contribuabili și autoritățile fiscale, legate de stabilirea datei de la care începe să curgă termenul de prescripție fiscală de 5 ani. Dacă acest aspect a fost clarificat începând cu anul 2016, prin prevederile Noului Cod (Legea 227/2015 privind Codul fiscal), Vechiul Cod (Ordonanța Guvernului 92/2003) a continuat să genereze confuzie pȃnă în anul 2020, când ICCJ a decis cu privire la modul de stabilire a prescripției fiscale. Astfel, datorită schimbărilor survenite, se pune problema identificării și stabilirii corecte a perioadei prescrise, luând în considerare atât modificările legislative, decizia ICCJ, precum și măsurile aplicate de autorități pe perioada stării de urgență generată de pandemia COVID-19.
Citește articolulO schimbare importantă privind regulile de procedură fiscală a fost introdusă de Guvern la începutul lunii februarie 2022, atrag atenția specialiștii. Pe scurt, prin ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) se vor putea stabili și alte organe fiscale, decât cele competente până acum, pentru a face inspecții fiscale și verificări documentare la contribuabili. Citește articolul
În condițiile care autoritățile fiscale întrerup o inspecție pentru a face o plângere penală ce vizează contribuabilul verificat, specialiștii avertizează că, în acest fel, pot fi afectate rambursările de TVA. Ne referim la o regulă de procedură fiscală implementată de câțiva ani pentru care fiscaliștii au putut evalua efectele apărute în practică. Citește articolul
Prețurile de transfer reprezintă o arie tot mai importantă în cadrul inspecțiilor fiscale, iar companiile trebuie să acorde o atenție sporită documentării tranzacțiilor cu părțile afiliate pentru că ajustările și obligațiile suplimentare de plată impuse de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în urma verificărilor pe această tematică sunt semnificative. Numărul verificărilor care vizează prețurile de transfer a fost în continuă creștere în utimii ani, iar 2022 nu va face excepție, această tematică de control fiind în continuare unul dintre principalele puncte de interes în cadrul inspecțiilor derulate de administrația fiscală. Citește articolul
Reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) spun că anul 2022 va aduce contribuabililor mai puține controale clasice decât în anii precedenți și mai multe controale făcute de la distanță, prin verificarea documentară. Totodată, implementarea fișierului standard de control fiscal (SAF-T) va elimina treptat necesitatea inspectorilor de a mai face verificări „pe teren”. Citește articolul
Prestarea de servicii intragrup este una dintre cele mai frecvente tranzacții derulate între persoane afiliate. În prezent, marea majoritate a companiilor multinaționale, în special subsidiarele marilor grupuri, achiziționează o gamă variată de servicii intragrup, în scopuri de eficientizare sau centralizare a activităților proprii (de exemplu: administrare, suport IT, management strategic, financiar sau comercial, resurse umane, servicii juridice etc.). Citește articolul
PFA-urile și profesioniștii sunt administrați, de la 1 ianuarie 2022, de organul fiscal din zona domiciliului fiscal al persoanelor fizice, astfel că tot de acolo pot veni în control și inspectorii cu atribuții de inspecție fiscală. Așa a stabilit recent Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Cu toate acestea, există posibilitatea ca verificările să fie făcute și de inspectori din alte zone, dacă se deleagă competența. Citește articolul
Majoritatea noutăților din anul 2021 din domeniul controalelor la companii vin din sfera fiscală. Pe de o parte, avem câteva ajustări la inspecția fiscală, iar, pe de altă parte, avem și schimbări importante ce țin de relația instituțională în contextul verificărilor fiscale. Însă mai sunt și noutăți legate de plata amenzilor. Citește articolul
Simularea internă a unei inspecții fiscale, prin analizarea concordanţei dintre datele incluse în declarațiile fiscale depuse şi informaţiile din evidenţele contabile, prin pregătirea în avans a documentelor justificative, analizarea tranzacţiilor atipice și prin alte asemenea demersuri, ajută, spun specialiștii, la un mai bun management al riscului apariției unor probleme semnificative pentru companie în timpul unei inspecții fiscale. Cum aceste tipuri de probleme ce ar putea să apară pot perturba grav fluxurile de numerar sau chiar activitatea companiei, prevenirea lor printr-o astfel de simulare a inspecției fiscale este cea mai bună opțiune. Vă prezentăm în continuare, concret, ce ar presupune o simulare internă a inspecției fiscale pentru firme. Citește articolul