Mai nou, regula de bază a inspecțiilor fiscale este că acestea se desfășoară în principal la sediile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), potrivit OUG 188/2022. Automat, registrul unic de control nu mai este completat de inspectori în aceste situații. Dar specialiștii atrag atenția că se emite, în schimb, un proces-verbal pe care contribuabilul îl păstrează ca o „dovadă înlocuitoare” pentru completarea care nu se mai face în registru. Citește articolul
În curând, companiile vor putea evita declanșarea unei inspecții fiscale dacă se conformează voluntar în urma primirii unei notificări de conformare de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Deși apariția notificării de conformare înainte de o potențială inspecție este considerată foarte bună de către autorități, specialiștii atrag atenția că măsura are unele probleme. Citește articolul
Domeniul TVA-ului, transporturile rutiere, grupurile de firme și cei care au încasat bani de la stat în perioada pandemiei de coronavirus se numără printre țintele controalelor ce vor fi derulate în 2023 de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unor declarații recente ale președintelui Lucian Heiuș. În același timp, nici persoanele fizice nu vor scăpa de atenția inspectorilor ANAF. Citește articolul
De câteva săptămâni, regulile de procedură pentru inspecția fiscală au fost modificate semnificativ, una dintre ele fiind că acest tip de control trebuie să se deruleze în principal la sediul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Practic, numai în anumite situații justificate se mai poate derula inspecția la sediul firmei vizate, dar, cel puțin în prezent, nu se știe ce motive pot fi invocate pentru un asemenea demers. Citește articolul
Cu toate că Guvernul a operat recent, prin OUG, o modificare majoră la inspecțiile fiscale, specialiștii se așteaptă la o tranziție lentă de la inspecții fiscale derulate în principal la sediile companiilor la inspecții derulate în principal la sediile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Anul 2023 este unul de tranziție, în care autoritățile accelerează digitalizarea controalelor fiscale. De ce? Pentru că, mai nou, inspecțiile fiscale trebuie să se desfășoare de obicei în birourile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), nu în birourile firmelor verificate. În aceste condiții, specialiștii avertizează că schimbarea de paradigmă va aduce probleme însemnate pentru contribuabili. Citește articolul
În conformitate cu prevederile articolului 7 din Codul de procedură fiscală, procedurile de administrare fiscală se realizează în funcție de clasa/subclasa de risc fiscal în care sunt încadrați contribuabilii ca urmare a analizei de risc efectuate de organul fiscal. Citește articolul
O măsură de debirocratizare oficializată recent prin lege poate să aducă mai degrabă probleme firmelor, consideră specialiștii consultați de redacția noastră. Este vorba de reducerea perioadei de arhivare pentru registrele obligatorii de contabilitate și documentele justificative în baza cărora se fac înregistrările în contabilitate. Deși actele contabile pot fi arhivate de-acum numai cinci ani, firmele ar trebui să analizeze cu atenție, de la caz la caz, dacă nu cumva ar trebui să le păstreze peste acest termen. Citește articolul
În perioada 2023 - 2025, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) intenționează să-și extindă semnificativ sursele de informare cu privire la veniturile independente obținute de persoanele fizice, pentru a crește numărul celor ce declară și achită impozitul pe venit. Printre alte măsuri, ANAF spune că își va extinde analizele inclusiv la veniturile membrilor de familie ai contribuabilului vizat și că toate tranzacțiile derulate de acesta vor fi folosite pentru a face estimări în baza stilului de viață. Citește articolul
În viitor, inspecțiile fiscale aleatorii și verificările aleatorii ale situației fiscale personale vor fi limitate drastic, astfel încât Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) să-și deruleze majoritatea controalelor în baza analizei de risc. Orice depășire a limitei va aduce sancționarea disciplinară a inspectorilor vinovați. Măsura este trecută într-o ordonanță recent oficializată, dar se va aplica efectiv abia din 2026. Citește articolul