- ANAF va folosi, în principal, analiza de risc pentru a face inspecții fiscale, începând din 2026, reducând drastic controalele aleatorii.
- Firmele trebuie să se pregătească în 2025 pentru noua paradigmă a inspecțiilor fiscale și trebuie să aibă în vedere notificările de conformare, pentru că acestea indică elementele de risc ce pot declanșa inspecții.
- Gestionarea riscului fiscal include trei mari componente: profilaxia, proactivitatea și precauția.
Pentru a „pune în gardă” contribuabilii, Călin Stan, Partener la Băncilă, Diaconu şi Asociații, a vorbit la evenimentul respectiv, în linii mari, de ce sunt atât de importante pregătirile pentru schimbarea din 2026. Citatele de mai jos sunt extrase din discuțiile de la conferință.
1. Ce le așteaptă pe firme, de la 1 ianuarie 2026, în materie de controale fiscale?
Călin Stan: „Este a treia conferință anuală în care discutăm despre această nouă paradigmă (sau schimbare de paradigmă sau nuanțare a paradigmei) în ceea ce privește modalitatea de selecție a contribuabililor pentru inspecția fiscală. Și, dacă la începutul lui 2023, când veneam către dumneavoastră și spuneam că mai e un pic până în 2026, când se va operaționaliza complet analiza de risc și tot ce înseamnă selecție pentru inspecția fiscală se va face pe baza analizei de risc, ei bine, 2026 nu mai e aproape, ci e chiar după ușă. Anul viitor, pe vremea aceasta, o să discutăm că deja suntem în (sau ar trebui să rămânem în) această situație în care nu vom mai discuta despre inspecții fiscale realizate aleatoriu, realizate poate punctual pentru a constrânge pe cineva sau poate pentru a evita inspecția la altcineva, ci vom discuta numai despre inspecții fiscale care se desfășoară pe baze, să spunem, 99% obiective, care pornesc din această analiză de risc.”
2. Cum s-au pregătit autoritățile fiscale pentru schimbarea de paradigmă?
Călin Stan: „Unde vrem să ajungem cu discuția și de ce am făcut această discuție despre analiza de risc și la această conferință? Pentru că, în toți acești ani care au trecut de la momentul când s-a modificat legislația la final de 2022 și când a apărut în Codul de procedură fiscală această premisă cu intrare în vigoare de la 1 ianuarie 2026 -- că inspecția fiscală se va face doar pe baza analizei de risc --, am putut să observăm în practică pașii premergători operaționalizării complete a analizei de risc, care sunt reprezentați de notificările de conformare.
Sunt convins că toți sau, mă rog, o mare parte dintre dumneavoastră ați văzut deja notificări de conformare, ați primit notificări de conformare din partea ANAF. Am dori să repetăm și anul acesta că notificările de conformare sunt (sau conțin), de fapt, elementele de risc ce au fost identificate în sistemul ANAF cu privire la activitatea societății pe care o reprezentați și care, în opinia organului fiscal, conduc la concluzia că dumneavoastră prezentați cel puțin un anumit grad de risc -- suficient de mare încât să merite investigații mai amănunțite --, iar, în funcție de răspunsul și de corecțiile pe care dumneavoastră le faceți sau nu le faceți, o să ajungeți în poziția de a fi supuși unei inspecții fiscale.”
3. Ce au în vedere autoritățile fiscale în cadrul analizei de risc?
Călin Stan: „Au trecut trei ani, am văzut, cred, mii de notificări de conformare, fără să exagerez când spun acest lucru. Am văzut care sunt elementele de risc pe care ANAF le ia în considerare când face analiza și o să vă spun cum am ajuns la concluzia că mai bine vorbim de analiza de risc la final, în această conferință, decât la început. Tot ce au spus colegele mele și colegii mei de mai înainte pe toate sferele (pe impozit pe profit, pe TVA, pe prețuri de transfer, pe mediu, pe contribuții sociale, pe impozit pe venit)... toate aceste elemente sunt avute în vedere în momentul în care se face analiza de risc.
Deci, din păcate, nu mai suntem în situația în care să putem să mergem «la ghici» (...). Ei bine, în momentul în care se pune problema dacă să se înceapă sau nu o inspecție fiscală la dumneavoastră și se pune problema analizării și stabilirii gradului dumneavoastră de risc, ANAF analizează absolut toate aceste chestiuni, toți indicatorii, toate datele disponibile -- care sunt enorm de multe la nivelul ANAF -- cu privire la activitatea dumneavoastră și trece prin absolut toate chestiunile despre care am discutat și discutăm de azi-dimineață, de fapt.”
4. Cum se poate gestiona riscul fiscal?
Călin Stan: „Este foarte important să aveți grijă ce documentați, cum documentați, cât documentați, cum arată documentația respectivă, pentru absolut toate tranzacțiile dumneavoastră, și, bineînțeles, cât de bine vă pregătiți și cât de bine pregătiți vă simțiți în eventualitatea unei inspecții fiscale. Am încercat să sistematizăm această problemă a gestionării riscului fiscal și i-am spus «cei trei P» - profilaxie, proactivitate și precauție. Profilaxia este tot ce s-a discutat până acum în materie de cum vă pregătiți în termen de documentare, de stabilire a tratamentului corect, cu toate analizele tehnice, juridice și fiscale din spate, când aveți de-a face cu operațiunile dumneavoastră.
Proactivitate înseamnă că, dacă descoperiți că sunteți descoperiți pe o anumită zonă sau pe alta sau că sunteți deficitari sau că mai degrabă ați aplicat un tratament greșit decât unul corect, bazându-vă pe informațiile pe care le aveți și pe analizele dumneavoastră, fiți proactivi și corectați-vă situațiile - pentru că o situație de genul acesta mai degrabă vă scoate de pe «radarul» ANAF, decât să vă pună pe «radarul» său, pentru o inspecție fiscală.
Și, nu în ultimul rând, precauție. Precauție care trebuie să fie demonstrată de către dumneavoastră atât la momentul când contractați servicii, când intrați în tranzacții cu parteneri contractuali noi, despre care poate că nu știți foarte multe, dar nu numai. Precauție inclusiv în ceea ce privește modalitatea în care aplicați tratamentul fiscal - agresivitatea e bună până la un punct. Și, nu în ultimul rând, inclusiv postfactum: în cazul în care ajungeți să fiți supuși unei inspecții fiscale, precauția trebuie demonstrată inclusiv în modalitatea în care interacționați cu inspectorii și cu persoanele care vin efectiv să vă controleze.”
5. Cum ar trebui să se comporte firmele în relația cu personalul de control?
Călin Stan: „Este foarte important să spuneți ce trebuie să spuneți și să nu spuneți mai mult. Am văzut în practică niște situații foarte ciudate în ultima vreme în care inspectorii ANAF au devenit dornici să afle mult mai multe chestiuni. Întreabă lucruri pe la țigară, mai văd una-alta și te poți trezi cu surprize că cineva s-a gândit că era într-o zi mai proastă și a început să vorbească despre nu știu ce tranzacții care i s-au părut lui dubioase (și poate că nici măcar n-ar trebui să fie în măsură să spună aceste lucruri). Dar consecințele pot fi foarte-foarte nefaste. Deci, precauție și profesionalism. E foarte important să vă asigurați că, în orice interacțiune cu ANAF, tratați lucrurile profesional și precaut.”
6. Pot apărea probleme inclusiv din cauza partenerilor de afaceri ai firmelor?
Călin Stan: „Nu în ultimul rând, există, din păcate, un risc fiscal prin «contagiune», așa cum îi spunem noi. Dumneavoastră poate că nu aveți un risc fiscal mare. Activitățile dumneavoastră, tranzacțiile și felul în care aplicați tratamentul fiscal sunt OK. În măsura în care aveți parteneri comerciali care poate că nu sunt neapărat în această situație [de a avea un risc scăzut]... Și nu vorbim doar de cazurile extreme de firme-fantomă înregistrate cine știe pe unde, cu administratori inexistenți, ci și de firme serioase, dar care, din anumite perspective, au un risc fiscal sau au un grad de risc, în ochii ANAF, un pic mai ridicat decât dumneavoastră. În momentul acela «năpasta» vine și asupra dumneavoastră, pentru că există, printre indicatorii de risc, și această chestiune - cu cine tratezi și ce tratezi cu acea persoană. Pentru că, în anumite situații, din păcate, obiceiurile proaste ale unuia se pot translata și la celălalt. Și, doi la mână, anumite comportamente ale unuia pot să aibă consecințe și asupra celuilalt.”
7. Care este cel mai important lucru pe care ar trebui să-l facă firmele în 2025?
Călin Stan: „Sunt multe lucruri pe care trebuie să le facă o companie. Însă cred că cel mai important lucru dintre toate ar fi ca toți stakeholderii din companie să se așeze la aceeași masă și să înțeleagă foarte clar că riscul de a avea o inspecție fiscală se traduce într-un risc foarte mare de impunere suplimentară, care atrage după sine toată pleiada de consecințe negative - și individual, și la nivelul societății. Deci, cred că cel mai important lucru este ca toată lumea din companie -- toți stakeholderii, începând cu echipa locală și terminând cu echipa globală, dacă există așa ceva -- să înțeleagă că, în această materie fiscală, riscurile sunt mari și cresc de la o zi la alta, din păcate. Anul 2024 a fost un an interesant, anul 2025 o să fie un an greu - adică cred că este evident pentru absolut toată lumea că așa stau lucrurile. Așa că toți trebuie să fie conștienți că trebuie să-și facă treaba, inclusiv din această perspectivă de a fi pregătiți pentru inspecția fiscală și de a înțelege exact ce presupune și ce consecințe pot să apară dacă lucrurile nu sunt făcute cum trebuie.”
Notă: Redacția avocatnet.ro acordă o atenție deosebită controalelor derulate de ANAF la contribuabili, motiv pentru care publicăm constant articole pe această temă. Toate materialele noastre legate de controalele ANAF pot fi găsite în secțiunea specială de aici.