Șoferii care vor încălca grav regulile circulației rutiere (de pildă, viteză excesivă sau șofatul sub influența alcoolului) și sunt sancționați într-o țară membră a Uniunii Europene (UE) cu suspendarea, restricționarea sau retragerea permisului auto nu vor mai putea conduce în niciuna dintre țările comunitare, potrivit unui proiect de directivă aflat pe masa legislativului european. Acum, de cele mai multe ori, dacă unui șofer îi este suspendat permisul auto într-o țară europeană, sancțiunea se aplică doar în respectiva țară, nu și în alte țări UE. Citește articolul
Din toamna acestui an, vânzătorul unei mașini va trebui să transmită cumpărătorului acesteia un certificat emis de Registrul Auto Român (RAR), în care să apară mai multe informații despre respectiva mașină, extrase dintr-un registru electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate în România. Pentru ca măsurile să fie aplicabile, Ministerul Transporturilor a stabilit acum, printr-un ordin publicat joi în Monitorul Oficial, atât informațiile ce vor fi introduse în registrul electronic al istoricului vehiculelor, cât și modelul certificatului ce va fi emis de RAR celor interesați să-și vândă mașina. Citește articolul
Mai multe modificări recente ale legislației privind aplicarea tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România, taxă cunoscută sub numele de rovinietă, se regăsesc într-o ordonanță ce se aplică începând din 29 ianuarie. Una dintre prevederile noului act normativ clarifică procesul de control al acestei taxe, precum și modul în care se face monitorizarea traficului. Conform normei, camerele video din punctele de trecere a frontierei și din proximitatea acestora nu pot fi folosite pentru identificarea celor care nu au rovinietă, ci doar pentru monitorizarea traficului rutier din acele zone. Citește articolul
Guvernul a modificat, printr-o ordonanță oficializată în această săptămână, legislația privind rovinieta și a detaliat responsabilitățile și metodele de control a achitării ei, diferite pentru utilizatorii români și străini. Citește articolul
Tractoarele agricole sau forestiere cu o viteză maximă constructivă de până la 40 de km/h pot fi conduse de-acum și de șoferii care au categoria B, potrivit unui proiect de ordonanță ce se aplică deja. În plus, șoferii mașinilor mici pot conduce și ansambluri formate dintr-un tractor din categoria celor amintite și una sau două remorci. Citește articolul
Legislația privind inspecția tehnică periodică (ITP) este actualizată printr-o ordonanță oficializată recent de Guvern. Mai precis, și autoturismele închiriate fără șofer trebuie să facă ITP-ul din șase în șase luni, începând din 17 februarie 2024. Obligația se aplica anterior numai pentru mașinile închiriate cu șofer. Citește articolul
Regulile transportului alternativ se vor modifica în următoarea perioadă, potrivit unui proiect de ordonanță pus recent în dezbatere la Ministerul Transporturilor, modificările vizând atât operatorii de transport alternativ, cât și șoferii care colaborează cu aceștia. Printre altele, șoferii vor trebui să afișeze două ecusoane cu datele de identificare, nu unul, așa cum stabilește legislația acum. În plus, aceste ecusoane vor putea fi amplasate și pe lateralul mașini, nu doar în față sau în spate, ca în prezent. Citește articolul
Plafonarea stabilită de câțiva ani în privința valorii punctului-amendă, în funcție de care se stabilesc toate amenzile rutiere de la noi, se aplică doar până la final de 2023, deoarece Guvernul nu a mai prelungit-o. Citește articolul
Ordonanța de urgență a Guvernului 115/2023 reduce semnificativ stimulentele pentru achiziționarea de vehicule electrice, hibride și pe hidrogen. Ecobonusurile sunt eliminate, iar valoarea ecotichetelor este redusă de la 51.000 la 25.500 lei pentru mașinile electrice și de la 26.000 la 13.000 lei pentru mașinile hibride. Limitarea ecotichetelor la un singur autovehicul reduce și mai mult valoarea stimulentelor, care putea ajunge la 54.000 lei pentru o mașină electrică. Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) susține că aceste modificări sunt necesare pentru a acoperi un număr mai mare de cereri, dar și pentru ca Guvernul să se ralieze mediei europene. Citește articolul
Mecanismul de calculare a valorii punctului-amendă s-a modificat, potrivit unei ordonanțe oficializate recent și care conține mai multe măsuri fiscal-bugetare, și reprezintă acum doar 5% din salariul minim brut, nu 10%, ca înainte. Totuși, chiar dacă vorbim despre o scădere procentuală, de anul viitor, valoarea în bani a punctului-amendă va crește la 165 de lei, deoarece se va renunța la plafonarea anuală a valorii punctului-amendă la 145 de lei (termenul pentru plafonare este 31 decembrie). Inițial, măsura se regăsea într-un proiect de OUG pus în dezbatere în octombrie, dar a fost preluată în ordonanța apărută recent. Citește articolul