Mai multe modificări recente ale legislației privind aplicarea tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România, taxă cunoscută sub numele de rovinietă, se regăsesc într-o ordonanță ce se aplică începând din 29 ianuarie. Una dintre prevederile noului act normativ clarifică procesul de control al acestei taxe, precum și modul în care se face monitorizarea traficului. Conform normei, camerele video din punctele de trecere a frontierei și din proximitatea acestora nu pot fi folosite pentru identificarea celor care nu au rovinietă, ci doar pentru monitorizarea traficului rutier din acele zone. Citește articolul
Guvernul a modificat, printr-o ordonanță oficializată în această săptămână, legislația privind rovinieta și a detaliat responsabilitățile și metodele de control a achitării ei, diferite pentru utilizatorii români și străini. Citește articolul
Tractoarele agricole sau forestiere cu o viteză maximă constructivă de până la 40 de km/h pot fi conduse de-acum și de șoferii care au categoria B, potrivit unui proiect de ordonanță ce se aplică deja. În plus, șoferii mașinilor mici pot conduce și ansambluri formate dintr-un tractor din categoria celor amintite și una sau două remorci. Citește articolul
Legislația privind inspecția tehnică periodică (ITP) este actualizată printr-o ordonanță oficializată recent de Guvern. Mai precis, și autoturismele închiriate fără șofer trebuie să facă ITP-ul din șase în șase luni, începând din 17 februarie 2024. Obligația se aplica anterior numai pentru mașinile închiriate cu șofer. Citește articolul
Regulile transportului alternativ se vor modifica în următoarea perioadă, potrivit unui proiect de ordonanță pus recent în dezbatere la Ministerul Transporturilor, modificările vizând atât operatorii de transport alternativ, cât și șoferii care colaborează cu aceștia. Printre altele, șoferii vor trebui să afișeze două ecusoane cu datele de identificare, nu unul, așa cum stabilește legislația acum. În plus, aceste ecusoane vor putea fi amplasate și pe lateralul mașini, nu doar în față sau în spate, ca în prezent. Citește articolul
Plafonarea stabilită de câțiva ani în privința valorii punctului-amendă, în funcție de care se stabilesc toate amenzile rutiere de la noi, se aplică doar până la final de 2023, deoarece Guvernul nu a mai prelungit-o. Citește articolul
Ordonanța de urgență a Guvernului 115/2023 reduce semnificativ stimulentele pentru achiziționarea de vehicule electrice, hibride și pe hidrogen. Ecobonusurile sunt eliminate, iar valoarea ecotichetelor este redusă de la 51.000 la 25.500 lei pentru mașinile electrice și de la 26.000 la 13.000 lei pentru mașinile hibride. Limitarea ecotichetelor la un singur autovehicul reduce și mai mult valoarea stimulentelor, care putea ajunge la 54.000 lei pentru o mașină electrică. Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) susține că aceste modificări sunt necesare pentru a acoperi un număr mai mare de cereri, dar și pentru ca Guvernul să se ralieze mediei europene. Citește articolul
Mecanismul de calculare a valorii punctului-amendă s-a modificat, potrivit unei ordonanțe oficializate recent și care conține mai multe măsuri fiscal-bugetare, și reprezintă acum doar 5% din salariul minim brut, nu 10%, ca înainte. Totuși, chiar dacă vorbim despre o scădere procentuală, de anul viitor, valoarea în bani a punctului-amendă va crește la 165 de lei, deoarece se va renunța la plafonarea anuală a valorii punctului-amendă la 145 de lei (termenul pentru plafonare este 31 decembrie). Inițial, măsura se regăsea într-un proiect de OUG pus în dezbatere în octombrie, dar a fost preluată în ordonanța apărută recent. Citește articolul
Motocicliștii din România, la fel ca în multe alte țări, aduc cu ei o practică distinctă în peisajul deplasării urbane: ”filtrarea” traficului. Aceasta presupune continuarea deplasării între benzi atunci când toți ceilalți sunt opriți. Avocatnet.ro a solicitat punctul de vedere al Inspectoratului General al Poliției Române (IGPR) cu privire la această tehnică comună în rândul motocicliștilor și bicicliștilor, dar și al unor cunoscuți specialiști ai deplasării urbane: Titi Aur și Tibi Troia, foști campioni la sporturi cu motor. Citește articolul
Abaterile conducătorilor de trotinete electrice de la legislația rutieră au intrat în vizorul Legislativului. O modificare a normelor în vigoare permite polițistilor locali să constate contravențiile făcute de aceștia și să îi amendeze, conform unei legi recent oficializate. Asta înseamnă că nu doar polițiștii rutieri le pot da amenzi celor care încalcă regulile de circulație, ci și polițiștii locali, astfel că sunt șanse mai mari ca neregulile trotinetiștilor să fie sancționate. Citește articolul