Recent, Direcția Generală a Vămilor (DGV) din cadrul Fiscului a pus la dispoziția contribuabililor un ghid al procedurilor simplificate de vămuire. Documentul face referire atât la avantajele acestor proceduri, cât și la cum pot fi accesate.
Citește articolulProcedura de înregistrare a unei companii în scopuri de TVA în România a intrat într-un proces de simplificare începând din 2019, când, în Codul fiscal, pentru anumite companii s-a introdus posibilitatea obținerii codului de TVA în ziua solicitării, sub rezerva efectuării ulterioare a unei analize de risc. Din luna mai a acestui an, regula ar trebui să se aplice tuturor companiilor care se înregistrează, indiferent dacă solicită codul de TVA la înființare sau pe parcursul derulării activității. Însă reglementările adoptate recent cu scopul declarat de a ajuta societățile comerciale în acest demers par să fi complicat lucrurile. Citește articolul
Autoritățile introduc, de luna viitoare, în domeniul achizițiilor și lucrărilor publice, standardul european de facturare electronică, potrivit unei legi apărute miercuri în Monitorul Oficial. Astfel, firmele care au contracte cu statul vor avea mai puțin de lucru și costuri mai mici când se implică în comerțul transfrontalier. Citește articolul
Deducerea TVA-ului aferent serviciilor achiziționate de la firmele afiliate începe să fie acceptată de către reprezentanții Fiscului, după ce practica judecătorească a stabilit că așa ar trebui să procedeze autoritățile. Noutatea a fost anunțată de cei de la D&B David și Baias. Citește articolul
În octombrie, firmele vor trebui să bifeze în declarația fiscală 394 dacă în luna anterioară au derulat tranzacții cu persoane afiliate, conform unei recente modificări legislative. Pentru că în unele cazuri noțiunea de persoană afiliată, așa cum e definită în Codul fiscal, poate pune probleme contribuabililor în sensul că își dau seama prea târziu că se derulaseră astfel de tranzacții, am întrebat un specialist care ar fi riscul unei neglijențe în semnalizarea acestor tranzacții prin formular. Un risc este aplicarea de către inspectori a unei amenzi de peste 12.000 de lei. Citește articolul
Pentru majoritatea românilor interacțiunea cu autoritățile fiscale a reprezentat cel puțin o dată în viață un stres asociat cu timp îndelungat petrecut la cozi fără garanția rezolvării problemei. Pandemia a revoluționat forțat munca la distanță și în acest context și interacțiunea cu ANAF, care a îmbunătățit în câteva luni platforma Spațiul Virtual Privat (SPV) cât nu a reușit să o facă în toți cei șase ani de la lansare. Îmbunătățirile aduse facilitează și relaxează de ambele părți interacțiunile între autorități și contribuabili, reprezentând cu siguranță un pas important în digitalizarea ANAF. Citește articolul
În curând, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va avea o procedură unică pentru întocmirea raportului de inspecție fiscală, care va fi publică. Astfel, orice firmă controlată, care va considera că inspectorii s-au abătut de la procedură, vor putea să conteste raportul de inspecție fiscală, sunt de părere specialiștii de la Deloitte România. Citește articolul
Cu toate că nu este prevăzută de legislație obligația firmelor cu capital privat de a folosi Sistemul Informatic de Compensare (SIC), cei care-l gestionează le spun firmelor că au această obligație pentru că nu reiese de nicăieri expres că sunt scutite (dar în legislație scrie că "pot" să-l folosească). În încercarea de a curma discuții în contradictoriu și interpretări pretins eronate, cei de la Camera Consultanților Fiscali (CCF) încearcă, de la începutul anului, să discute cu ministerul pentru a clarifica odată pentru totdeauna că firmele private nu sunt obligate să dea bani în plus pentru a folosi sistemul, ci că sunt libere să facă operațiunile din compensare așa cum prevede Codul civil, fără formalismul SIC. Chestiunea pare însă departe de a fi rezolvată. Citește articolul
Administratorul unei societăți cu comportament de tip firmă-fantomă poate fi condamnat la până la 15 ani de închisoare, dacă prejudiciul adus statului este unul consistent, potrivit legislației în vigoare. Prezentăm aceste informații în contextul în care Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție a anunțat azi trimiterea în judecată a unui administrator acuzat de evaziune fiscală pentru activitatea făcută la o firmă-fantomă. Citește articolul
Tranzacțiile cu persoanele afiliate vor trebui semnalate Fiscului, începând din septembrie 2020, prin formularul 394 (depunere în octombrie) de către toți cei care sunt obligați să completeze această declarație. Măsura este trecută într-un ordin apărut de puțină vreme în Monitorul Oficial. Citește articolul