Conectarea caselor de marcat electronice la sistemul informatic al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pare a intra în linie dreaptă, după adoptarea celui mai recent ordin care prevede procedura și termenele până la care contribuabilii sunt obligați să se conecteze. În același timp, se dorește și schimbarea tratamentului fiscal pentru costurile cu casele de marcat electronice, pe care contribuabilii au fost obligați să le achiziționeze încă din 2018 - costul cu casele de marcat urmează să fie recuperat direct din impozitul pe profit datorat. Măsura este una benefică pentru cele mai multe companii, dar în mod deosebit pentru cele care sunt obligate, prin natura activității, să dețină multe case de marcat: marii comercianți, benzinării, farmacii etc. Este neclar, însă, cum se va corela noua prevedere cu cele deja existente, atât din punct de vedere contabil cât și fiscal. Citește articolul
Comisia Europeană a agreat, în cele din urmă, ca statele membre să amâne cu până la șase luni termenele de raportare pentru DAC6. Decizia finală aparține însă statelor membre, amânarea fiind opțională. Până în acest moment, 21 de state membre au ales să amâne raportarea, majoritatea pentru șase luni, inclusiv România. Citește articolul
Despre situația celor care au fost în șomaj tehnic și care s-au trezit fără asigurare la sănătate (nu toți angajații însă), pe care am prezentat-o și noi săptămâna trecută, s-a vorbit deja destul de mult în rândul firmelor, în special, pentru că instituțiile statului, așa cum ne-au obișnuit, nu par să vină cu soluții reale și asumate la problemele pe care legiuitorul le creează adesea. Am întrebat recent câțiva specialiști din domeniul fiscal-contabil cum văd toată această situație și ce ar trebui să se întâmple cu cei care, fără vina lor, s-au trezit fără servicii medicale de la stat. Citește articolul
Mecanismul de restructurare dat de Guvern prin OG nr. 6/2019 pentru marii datornici ai statului, extins apoi și la micii datornici, a fost modificat de Parlament încă o dată și urmează să vizeze, în curând, obligaţiile bugetare principale restante la 31 iulie 2020 și neachitate. Legea care cuprinde aceste modificări a apărut miercuri în Monitorul Oficial și intră pe 11 iulie în vigoare. Citește articolul
Un stat membru al Uniunii Europene (UE) nu poate exclude de la dreptul la rambursarea TVA-ului o persoană impozabilă stabilită în alt stat membru pentru simplul motiv că această persoană impozabilă este sau ar trebui să fie înregistrată în scopuri de TVA în primul stat membru, a concluzionat Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) într-o speță care a vizat în mod direct statul român. CJUE a confirmat astfel că legislația națională pe acest subiect este contrară Directivei 2008/9 și trebuie modificată în acest sens. Citește articolul
Companiile care sunt supuse unei inspecții fiscale în această perioadă ar trebui să aibă o relație corectă cu inspectorii de stat. În esență, Mircea Dumitrașcu, partener la Darian DRS Tax, recomandă ca firmele să pună la dispoziție numai ceea ce li se cere, să includă în discuțiile cu autoritățile numai persoane competente și să facă tot posibilul să fie mereu la curent cu derularea inspecției fiscale. În plus, în partea a doua a articolul am indicat și câteva dintre direcțiile de control pe care le au autoritățile în prezent. Citește articolul
Din moment ce am trecut de jumătatea anului curent, companiile care au înregistrat profit în trimestrele I și II pot începe demersurile pentru împărțirea dividendelor interimare, conform Legii societăților. Dar, având în vedere criza generată de epidemia de coronavirus și efectele ei pe termen lung, specialiștii de la Radu și Asociații sfătuiesc ca o eventuală împărțire a profitului să se facă numai după o analiză atentă. Deși sfatul specialiștilor a venit chiar după primul trimestru, acesta rămâne valabil mai departe, din moment ce situația economică nu este cu mult mai bună în România. Citește articolul
Din cauza crizei generate de epidemia de coronavirus, multe companii pot avea dificultăți financiare în perioada asta. De aceea, pentru a-și asigura supraviețuirea, firmele pot face diverse reduceri de cheltuieli, conform specialiștilor de la Deloitte România. Citește articolul
Luna asta trebuie declarate și achitate impozitul pe veniturile microîntreprinderilor și impozitul pe profit pentru trimestrul al doilea din 2020, în baza legislației în vigoare. Spre deosebire de anul trecut, de data asta se acordă bonificații pentru companiile care-și achită la timp impozitele, iar declararea și plata impozitului specific pe semestrul I nu se face acum, așa cum era normal. Citește articolul
Anumite companii care fac importuri pot obține, la cerere, un certificat de amânare a plății TVA-ului în vamă. Conform unui ordin recent al Ministerului Finanțelor, firmele care în ultimul an au făcut importuri de cel puțin 100 de milioane de lei trebuie să aștepte mai mult decât până acum pentru a primi acest certificat. Citește articolul