Filtrează articole după
Explicăm Legislația

Contabil și fiscal

ACCES PREMIUM

După aproape doi ani de la implementarea trasabilității la țigarete, este așteptată o intensificare a controalelor pentru combaterea evaziunii fiscale

PwC România
31 August 2021 | 1190 | Timp de citire: 2 min.

După aproape doi de la implementarea sistemului de trasabilitate a produselor din tutun, conceput de Uniunea Europeană (UE) în vederea combaterii evaziunii fiscale, este de așteptat să se intensifice controalele în acest domeniu, autoritățile având ca punct de plecare informațiile introduse în sistem. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cheltuielile pe care le face angajatorul pentru a asigura vaccinarea la sediul său pot fi scutite de taxe, spun specialiștii

Alexandru Boiciuc, Redactor-șef, avocatnet.ro
30 August 2021 | 2919 | Timp de citire: 3 min.

Chiar dacă n-au costuri cu obținerea vaccinurilor în sine (pentru că statul le dă gratuit), angajatorii care asigură la propriul sediu vaccinarea salariaților au alte cheltuieli de acoperit. Într-o asemenea situație, specialiștii NNDKP apreciază că aceste cheltuieli „auxiliare” intră pe o facilitate fiscală introdusă în ianuarie 2021, fiind scutite de impozit pe venit și contribuții pentru pensii și sănătate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Te muți în sediu nou și vrei să-l amenajezi? Ce implicații fiscale sunt dacă modernizarea depășește 20% din valoarea spațiului

Anca Cernat, Redactor, avocatnet.ro
26 August 2021 | 1 | 4637 | Timp de citire: 4 min.

În cazul firmelor plătitoare de TVA care își mută sediul, prin închirierea sau achiziționarea unui spațiu într-o clădire, modernizarea respectivului spațiu reprezintă, de cele mai multe ori, o decizie firească de business, în scopul amenajării noului sediu potrivit nevoilor companiei. Cu toate acestea, este important de reținut că, în cazul în care valoarea amenajărilor depășește 20% din valoarea spațiului închiriat sau cumpărat, potrivit legislației fiscale, se consideră că acea amenajare se asimilează bunurilor de capital, care trebuie utilizate 20 de ani. În cazul în care spațiul modernizat este folosit pentru o durată mai mică, pentru intervalul de timp rămas până la perioada minimă de utilizare de 20 de ani prevăzută de lege trebuie făcută, spun specialiștii, ajustare de TVA, sumă care nu mai poate fi recuperată de la stat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE CC vrea ca firmele de contabilitate să poată fi înființate și administrate și de alte persoane, nu doar de profesioniști. CECCAR nu e de acord

Alexandru Boiciuc, Redactor-șef, avocatnet.ro
26 August 2021 | 5 | 7746 | Timp de citire: 4 min.

În prezent, firmele de contabilitate trebuie să fie deținute și administrate (majoritar) de către contabili pentru a putea funcționa legal. În acest context, Consiliul Concurenței (CC) a făcut un studiu (publicat miercuri) din care reiese că aceste restricții legale afectează concurența de pe piață și, prin urmare, propune modificarea legislației. Răspunsul Corpului Experților Contabili și al Contabililor Autorizați din România (CECCAR) a fost prompt: reprezentanții contabililor spun că sunt împotriva propunerii CC, considerând că nu vorbim de o concurență afectată de restricțiile legale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Contingente tarifare: Reguli noi pentru a obține reducerea sau exceptarea de taxele vamale la importul mărfurilor

Alexandru Boiciuc, Redactor-șef, avocatnet.ro
25 August 2021 | 2390 | Timp de citire: 3 min.

Prin intermediul contingentelor tarifare, companiile pot obține reducerea sau exceptarea de taxele vamale pentru importul anumitor mărfuri în România, regulile fiscale în acest sens fiind înnoite marți prin ordin al Fiscului. Aceste contingente tarifare sunt stabilite de autoritățile europene și sunt valabile temporar, iar importatorii pot afla despre ele folosind două aplicații online. Citește articolul

ACCES PREMIUM

ANAF a oficializat noi proceduri de digitalizare a sistemului vamal pentru transportatorii de marfă

Anca Cernat, Redactor, avocatnet.ro
24 August 2021 | 1653 | Timp de citire: 1 min.

Autoritățile au făcut noi demersuri pentru digitalizarea sistemului vamal pentru transportatorii de marfă, astfel că anumite documente, precum cererea pentru autorizația de plasare a mărfurilor, în mod regulat, sub un regim vamal ori unele informări se vor putea transmite, mai nou, online, și nu tipărite sau prin fax, cum se întâmpla până acum. Măsura se regăsește într-un ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) publicat luni în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Soluționarea contestațiilor importatorilor și antrepozitarilor autorizați se face, mai nou, după o procedură unitară

Anca Cernat, Redactor, avocatnet.ro
23 August 2021 | 1428 | Timp de citire: 1 min.

În contextul multiplelor modificări ale Codului fiscal, inclusiv privind dispozițiile ce reglementează competența autorizării operatorilor de produse supuse accizelor armonizate precum antrepozitarii autorizați, destinatarii înregistrați, expeditorii înregistrați și importatorii autorizați, s-a stabilit o procedură unitară de soluționare a contestațiilor operatorilor menționați, de către direcția de specialitate aferentă, potrivit unui ordin al Ministerului Finanțelor (MF) publicat vineri în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Mai nou, ANAF stabilește din oficiu impozitul pe indemnizațiile de pandemie pentru cei care au evitat declararea și plata

Anca Cernat, Redactor, avocatnet.ro
20 August 2021 | 4179 | Timp de citire: 2 min.

Impozitul aferent veniturilor obținute din indemnizațiile de pandemie acordate PFA-urilor și altor profesioniști pentru întreruperea sau reducerea activității se stabilește, mai nou, din oficiu, de către autorități, dacă beneficiarii acestora nu l-au declarat la timp prin intermediul declarației unice (formularul 212), potrivit unui ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) publicat vineri în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Opinie

Ministerul Finanțelor Publice vrea să evite emiterea unor decizii contrare în cazul contestațiilor în domeniul accizelor

Deloitte România
19 August 2021 | 1342 | Timp de citire: 3 min.

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) modifică procedura de soluționare a contestațiilor în materie de autorizații în domeniul accizabil. Potrivit unui proiect de ordin al MFP publicat recent, în situația în care, pe aceeași cauză, instituțiile responsabile cu soluționarea contestațiilor au puncte de vedere contradictorii sau contrare punctului de vedere exprimat de direcția de specialitate, respectiva cauză poate fi supusă dezbaterii Comisiei Fiscale Centrale din cadrul MFP. Care sunt implicațiile acestei modificări asupra contribuabililor? Citește articolul

ACCES PREMIUM

Repartizarea profitului: Aspecte legale și contabile de reținut

CIEL Romania
18 August 2021 | 3946 | Timp de citire: 3 min.

Intrarea în domeniul antreprenoriatului este guvernată de scopul principal al obținerii de profit. Profitul este deci rațiunea existenței oricărei forme de inițiativă privată, de la cea mai simplă afacere de tipul freelancing-ului sau întrprinderilor individuale ori a PFA-urilor și până la SRL-uri sau SA-uri, firme cu anvergură națională sau internațională. Citește articolul