Contabil și fiscal
ACCES PREMIUM
De câte ori pe trimestru/an poți împărți dividende? Regulile sunt neclare, spun specialiștii, iar firmele pot risca încadrarea mai multor distribuiri la plăți fragmentate
Dividendele se pot distribui, conform legii, trimestrial și anual. Însă nu reiese foarte clar din lege dacă acest lucru înseamnă o dată pe an sau pe trimestru ori în fiecare an sau trimestru, prin oricâte tranzacții ar fi considerate necesare. Recent, instanța a dat dreptate Fiscului într-o speță în care acesta a aplicat o amendă unei firme care a distribuit dividende, în baza a unsprezece decizii ale asociatului unic, prin unsprezece tranzacții efectuate în mai puțin de o lună. Însă acest lucru, spun specialiștii, nu reiese cu exactitate din lege, iar, din interpretarea prevederilor legale, s-ar putea ajunge fie la concluzia instanței, fie la concluzia că demersul ar putea fi, la fel de bine, apreciat ca fiind legal, efectuat prin tranzacții separate care nu constituie, conform legii, plăți fragmentate. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Prețuri de transfer: ANAF verifică în detaliu modelul de afaceri al firmei, pentru a-și da seama dacă ce s-a declarat reflectă realitatea
Digitalizarea rapidă în mediul public și privat din ultimul an și jumătate a schimbat modul de lucru și a dus, totodată, la accelerarea utilizării unor surse de informare tot mai variate. Vom aborda, în acest articol, impactul pe care aceste schimbări îl au asupra modului în care autoritățile fiscale analizează modelele de afaceri utilizate istoric de multinaționale, ce înseamnă un model de afaceri sustenabil fiscal și care a fost impactul pandemiei asupra acestor modele. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Ce trebuie să știi despre situațiile financiare când pornești o afacere
Pe lângă multe alte responsabilități, ca deținător al unei afaceri, trebuie să te asiguri că efectuezi situațiile financiare ale firmei tale și să le depui la timp. Fiind la început de drum, te poți simți copleșit de multitudinea de informații referitoare la acestea. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Anul 2015 se prescrie curând
Sunt ultimele săptămâni în care contribuabilii mai pot cere de la stat banii pentru care au obținut dreptul de restituire în 2015
În contextul în care anul fiscal 2015 urmează să se prescrie la mijlocul lunii septembrie 2021, contribuabilii trebuie să știe că ne aflăm în ultimele săptămâni în care mai pot cere de la stat banii pentru care dreptul de restituire s-a născut în anul 2015. De ce nu s-a prescris 2015 la 1 ianuarie 2021, așa cum ar fi trebuit? Pentru că termenele de prescripție au fost suspendate mai multe luni, în 2020, din cauza pandemiei de coronavirus. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Opinie Obligația legală de diminuare a risipei alimentare poate aduce și beneficii fiscale
Risipa alimentară reprezintă o preocupare din ce în ce mai mare la nivel global, fiind în atenția principalelor organizații mondiale, dar și a autorităților naționale, care monitorizează fenomenul și caută soluții pentru optimizarea consumului de alimente și accesul echitabil la hrană pentru țările care se confruntă cu dificultăți în această privință. Pandemia de COVID-19 a accentuat fenomenul, din cauza panicii care a indus un comportament irațional în rândul populației, respectiv constituirea de provizii exagerate care, în scurt timp, s-au transformat în deșeuri alimentare. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Cât timp se păstrează în arhivă cele mai folosite documente financiar-contabile
Cele mai folosite documente financiar-contabile sunt, potrivit unui ghid al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), factura, fișa mijlocului fix, avizul de însoțire a mărfii, chitanța, lista de inventariere și dispoziția de plată sau de încasare către casierie. Dintre acestea, doar chitanțele, listele de inventar și dispozițiile de plată sau încasare fac parte din categoria documentelor care se păstrează în arhivă timp de 5 ani. Celelalte, potrivit legii contabilității, se păstrează timp de 10 ani. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Reminder Impozitul micro și cel pe profit pentru trimestrul al doilea din 2021 trebuie declarate și plătite până azi
Până la 26 iulie trebuie declarate și achitate impozitul pe veniturile microîntreprinderilor și impozitul pe profit pentru trimestrul al doilea din 2021, în baza legislației fiscale. De reținut că declararea și plata impozitului specific pe semestrul I nu se face acum, așa cum era normal. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Opinie Raportarea SAF-T, obligatorie pentru marii contribuabili de la 1 ianuarie 2022. Ce presupune implementarea?
Implementarea SAF-T (Standard Audit File for Taxation – Fișierul Standard de Audit pentru Taxe), ca parte a procesului de digitalizare a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), prinde contur și în România. Marii contribuabili care, potrivit celor mai recente informații venite din partea autorităților, vor fi obligați să realizeze raportările către ANAF prin intermediul noului sistem, începând cu 1 ianuarie 2022, au la dispoziție detaliile tehnice actualizate pe baza cărora trebuie să înceapă implementarea SAF-T. Citește articolul
ACCES PREMIUM
Noile reguli de TVA
Completarea numărului EORI în declarația vamală cu set redus de date nu este obligatorie dacă se depune prin reprezentare indirectă
Numărul EORI nu trebuie completat în declarația vamală cu set redus de date în situația în care aceasta se depune prin intermediul unui reprezentant, adică prin reprezentare indirectă, potrivit unei informări publicate miercuri pe site-ul Direcției Generale a Vămilor (DGV). Pe de altă parte, dacă declarația se depune prin reprezentare directă, numărul EORI devine obligatoriu pentru persoana care primește mărfurile, aceasta fiind, astfel, importator ce are totodată calitatea de declarant. Clarificarea vine în contextul apariției noilor reguli de TVA privind comerțul electronic în cadrul Uniunii Europene (UE). Citește articolul
ACCES PREMIUM
Ministrul economiei: Abia în 2022 va putea fi eliminată din nou declarația anuală cu beneficiarii reali ai firmelor
Declarația anuală cu beneficiarii reali ai firmelor, care pentru 2021 trebuie depusă până la 1 octombrie, va putea fi eliminată din nou abia din 2022, a declarat marți Claudiu Năsui, ministrul economiei. Astfel, avem o confirmare că documentul trebuie depus neapărat de firme în 2021 și că orice discuție despre eliminarea obligației se amână pentru anul viitor. Citește articolul










