Joi, 20 martie, are loc evenimentul: Impozitul minim global de 15%: Cadrul de implementare a Directivei Pillar 2 în România. Participă →
Poate că actualul context economic face mai atractivă pentru unii ideea de a înlocui raportul de muncă cu unul de colaborare, de prestări servicii, însă avantajele se pot termina atunci când Fiscul "dibuiește" schema și cere dările din urmă. Codul fiscal prevede criteriile prin care o activitate este calificată drept independentă și dă dreptul organului fiscal de a reîncadra forma unei tranzacții/activități pentru a reflecta conținutul economic al acesteia - aici, un raport de muncă mascat. Citește articolul
Regulile justificării scutirilor de TVA pentru livrările intracomunitare de bunuri au fost ajustate vineri, potrivit unui ordin al Ministerului Finanțelor. Aceste schimbări procedurale au fost făcute în contextul unor modificări operate în februarie 2020 la Codul fiscal. Citește articolul
Notificările depuse până acum pentru a beneficia de noua amnistie fiscală, adică ieri, când a apărut procedura în Monitorul Oficial, sunt valabile, așa cum anunța și redacția noastră luna trecută, urmând să fie analizate în următoarele cinci zile. Citește articolul
Timpul continuă să treacă nu doar implicabil, ci se pare că și destul de repede, chiar și în perioada de pandemie pe care o traversăm, apropiindu-ne, astfel, de următoarea scadență trimestrială de plată a impozitelor și taxelor, ceea ce aduce în discuție din nou problema bonificațiilor fiscale aplicabile în privința impozitului pe profit. Citește articolul
Declarația privind beneficiarii reali poate fi depusă, de către firme, în mai multe feluri, așa cum reiese dintr-o recentă ordonanță de urgență dată de Guvern. Concret, declarația se poate depune și fără a mai face o deplasare specială la un oficiu al Registrului Comerțului. Citește articolul
Conectarea caselor de marcat electronice la sistemul informatic al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pare a intra în linie dreaptă, după adoptarea celui mai recent ordin care prevede procedura și termenele până la care contribuabilii sunt obligați să se conecteze. În același timp, se dorește și schimbarea tratamentului fiscal pentru costurile cu casele de marcat electronice, pe care contribuabilii au fost obligați să le achiziționeze încă din 2018 - costul cu casele de marcat urmează să fie recuperat direct din impozitul pe profit datorat. Măsura este una benefică pentru cele mai multe companii, dar în mod deosebit pentru cele care sunt obligate, prin natura activității, să dețină multe case de marcat: marii comercianți, benzinării, farmacii etc. Este neclar, însă, cum se va corela noua prevedere cu cele deja existente, atât din punct de vedere contabil cât și fiscal. Citește articolul
Comisia Europeană a agreat, în cele din urmă, ca statele membre să amâne cu până la șase luni termenele de raportare pentru DAC6. Decizia finală aparține însă statelor membre, amânarea fiind opțională. Până în acest moment, 21 de state membre au ales să amâne raportarea, majoritatea pentru șase luni, inclusiv România. Citește articolul
Despre situația celor care au fost în șomaj tehnic și care s-au trezit fără asigurare la sănătate (nu toți angajații însă), pe care am prezentat-o și noi săptămâna trecută, s-a vorbit deja destul de mult în rândul firmelor, în special, pentru că instituțiile statului, așa cum ne-au obișnuit, nu par să vină cu soluții reale și asumate la problemele pe care legiuitorul le creează adesea. Am întrebat recent câțiva specialiști din domeniul fiscal-contabil cum văd toată această situație și ce ar trebui să se întâmple cu cei care, fără vina lor, s-au trezit fără servicii medicale de la stat. Citește articolul
Mecanismul de restructurare dat de Guvern prin OG nr. 6/2019 pentru marii datornici ai statului, extins apoi și la micii datornici, a fost modificat de Parlament încă o dată și urmează să vizeze, în curând, obligaţiile bugetare principale restante la 31 iulie 2020 și neachitate. Legea care cuprinde aceste modificări a apărut miercuri în Monitorul Oficial și intră pe 11 iulie în vigoare. Citește articolul
Un stat membru al Uniunii Europene (UE) nu poate exclude de la dreptul la rambursarea TVA-ului o persoană impozabilă stabilită în alt stat membru pentru simplul motiv că această persoană impozabilă este sau ar trebui să fie înregistrată în scopuri de TVA în primul stat membru, a concluzionat Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) într-o speță care a vizat în mod direct statul român. CJUE a confirmat astfel că legislația națională pe acest subiect este contrară Directivei 2008/9 și trebuie modificată în acest sens. Citește articolul