Departamentele financiare au o activitate tot mai complexă pe fondul creșterii cerințelor de raportare din ultimul an, atât locale, cât internaționale, precum și al digitalizării Fiscului, iar neconformarea poate atrage, pe lângă amenzi semnificative, consecințe directe pentru companii. Prin urmare, este importantă o planificare riguroasă a încheierii anului financiar încă de acum, chiar dacă mai sunt câteva luni până la termenele de depunere din 2025. Citește articolul
Comisia Europeană (CE) a stabilit recent formatul necesar pentru îndeplinirea obligației multinaționalelor de a publica un raport privind impozitul pe profit plătit în fiecare stat membru al UE. Deoarece obligația se aplică în România începând cu 2023, iar formatul publicat de CE se aplică abia începând cu 2025, Ministerul Finanțelor (MF) a venit cu recomandări pentru companii. Citește articolul
Impozitul suplimentar pe cifra de afaceri (ICAS), în cotă de 0,5%, este extins în 2025 la toate firmele active în sectoarele petrol și gaze naturale, conform unei legi noi. În 2024, ICAS este datorat doar de companiile cu o cifră de afaceri, în anul precedent, de peste 50 milioane euro. Totuși, Guvernul a intervenit recent cu o corectură la această măsură, pentru a evita o situație problematică - firmele cu cifra de afaceri de peste 50 milioane euro din sectoarele petrol și gaze naturale riscau să datoreze, în 2025, atât ICAS, cât și impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA, în cotă de 1%), de care au fost scutite în 2024. Citește articolul
Reprezentanții Comisiei Europene au inițiat, în septembrie 2023, un proiect de directivă pentru a stabili, pentru prima oară la nivelul Uniunii Europene, un set comun de reguli pentru prețurile de transfer. Totuși, șansele ca acest document să fie aprobat și pus în aplicare sunt minime, în condițiile în care statele membre ale UE și-au exprimat opoziția față de demers, informează Federația Europeană a Consultanților Fiscali. Citește articolul
Una dintre solicitările mediului de afaceri în legătură cu impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) a fost identificarea clară a entităților care pot să scadă accizele din veniturile totale. În acest sens, Guvernul a introdus recent o listă a celor vizați în normele Codului fiscal, dar fiscaliștii spun că aceasta creează și probleme practice. Citește articolul
Bonificația pe care Guvernul a stabilit recent să o acorde contribuabililor bun-platnici va fi majorată de Parlament de la 3% la 5% din impozitele anului 2024, conform unui proiect care a primit luni votul decisiv al deputaților. Citește articolul
Digitalizarea economiei globale și adoptarea accelerată a muncii la distanță au determinat Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) să inițieze „The Base Erosion and Profit Shifting”, cunoscut deja ca BEPS 2.0 - un set de reguli de planificare fiscală menite să împiedice companiile să exploateze lacunele din legile fiscale naționale ca modalitate de a evita plata taxelor. În timp ce conceptul de bază permanentă („permanent establishment” - PE) rămâne un aspect important, munca la distanță introduce noi straturi de complexitate fiscală, care necesită o atenție sporită din partea companiilor. Citește articolul
Normele Codului fiscal au fost modificate la părțile legate de impozitul pe profit (cu referire la impozitul minim pe cifra de afaceri, IMCA, și impozitul suplimentar pentru firmele mari din sectoarele petrol și gaze, ICAS), de impozitul micro și de accize, potrivit unei hotărâri recent oficializate de Guvern. Citește articolul
În octombrie 2024 au apărut noi schimbări atât în privința listei țărilor riscante din punct de vedere al spălării banilor, cât și în privința listei țărilor necooperante din punct de vedere fiscal. Ambele liste pot duce la obligativitatea firmelor din România de a depune declarația anuală de beneficiar real, însă, în același timp, a doua listă poate influența și rezultatul fiscal al plătitorilor de impozit pe profit. Citește articolul
Creșterea gradului de colectare a impozitelor și, implicit, a veniturilor la bugetul de stat, este unul dintre obiectivele principale ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), pe care instituția îl are în vedere constant și prioritar. În plus, numărul de inspecții fiscale în România a crescut semnificativ în ultimii ani, ceea ce subliniază importanța conformării fiscale proactive. În acest context, companiile din România, parte a grupurilor multinaționale, au posibilitatea de a efectua ajustări voluntare de prețuri de transfer, pentru a alinia prețurile practicate la principiul valorii de piață, în situațiile în care nu sunt stabilite potrivit acestuia. Ajustările voluntare de prețuri de transfer nu doar că ajută companiile să se alinieze la cerințele fiscale, dar reprezintă și un instrument esențial pentru gestionarea riscurilor fiscale. Citește articolul