Deductibilitatea cheltuielilor cu asistența juridică, la impozitul pe profit, pentru obținerea unui credit bancar a fost refuzată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) unei firme care, în realitate, nici măcar nu solicitase (darămite să obțină) un credit. Citește articolul
Tendința de scădere rapidă a numărului de plătitori de impozit micro, care a început în 2023, a continuat și pe parcursul anului 2024, reiese din cel mai recent buletin statistic trimestrial publicat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Automat, numărul de plătitori de impozit pe profit și-a continuat creșterea în aceeași perioadă. Motivul principal? Modificările aplicabile regimului micro de la 1 ianuarie 2024. Citește articolul
Procedura de acordare a unei bonificații de 3% pentru contribuabilii bun-platnici, pentru impozitul pe profit și impozitul micro, a fost oficializată recent de Ministerul Finanțelor (MF). Vorbim de o măsură introdusă anul trecut prin Ordonanța amnistiei fiscale generale și care este valabilă o sigură dată, strict pentru impozitele aferente anului 2024. Citește articolul
Impozitul minim global de 15% (Directiva Pilonului 2), care se aplică în România începând din 2024, are o legislație foarte complexă și greu de asimilat. Din moment ce acesta vizează grupurile de companii mari, discuțiile legate de implementarea sa practică se pot împotmoli uneori, explică specialiștii. Citește articolul
La peste un an de la introducerea sa, controversatul impozit minim pe cifra de afaceri (IMCA), ce vizează firmele cu afaceri de peste 50 milioane euro, își arată efectele practice nocive. Conform unui studiu recent al specialiștilor de la The Tax Institute, IMCA nu doar că erodează profitul multor companii, ci pe unele le duce de pe profit pe pierdere, iar la altele adâncește pierderea deja existentă. Practic, singura soluție pentru a stopa efectele sale negative este abrogarea. Citește articolul
În condițiile în care facilitățile fiscale pot fi „responsabile” de obligația de a achita suplimentar pentru impozitul minim global (Pilonul 2), ce rost ar mai avea ca firmele să le aplice în continuare la impozitul pe profit? Potrivit specialiștilor de la PwC România, aplicarea facilităților este recomandată pentru că cel puțin vorbim de o sumă plătită mai târziu în baza Pilonului 2. Citește articolul
Una dintre marile neclarități legate de impozitul minim global de 15% (introdus în baza Directivei europene „Pilonul 2”) este cum interacționează acesta cu impozitele pe cifra de afaceri stabilite local de autoritățile naționale. Potrivit fiscaliștilor, cu toate că impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) este inclus în calculul impozitului minim global, nu același lucru se întâmplă atunci când vine vorba de impozitul suplimentar pentru firmele de petrol și gaze naturale (ICAS) și de impozitul suplimentar pentru bănci. Citește articolul
Cu toate că Statele Unite ale Americii (SUA) au anunțat recent retragerea din acordul privind implementarea impozitului minim global de 15%, specialiștii de la PwC România spun că nu se așteaptă ca Uniunea Europeană (UE) să suspende sau să elimine legislația specifică. O parte dintre țările UE, printre care și România, deja au transpus la nivel național regulile așa-zisului Pilon 2. Citește articolul
Cazul unui contribuabil care a confundat, la calculul rezultatului fiscal, donația cu sponsorizarea a fost prezentat recent în raportul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) cu controalele fiscale terminate în decembrie 2024. Citește articolul
Societățile care respectă reglementările contabile emise de către Banca Națională a României (BNR) și Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), precum băncile și asigurătorii, trebuie să declare și achite impozitul pe profit conform regulilor normale (până la 25 martie). Concret, aceste entități nu pot beneficia de facilitățile fiscale pentru recapitalizare, astfel că nu li se aplică termenul unic din 25 iunie. Citește articolul