albertokurtyan a scris:
Faptul ca accesul la hotararile judecatoresti este interzis cetatenilor, conform CEDO are efecte neasteptate.
Avand in vedere:
1. Orice hotarare judecatoreasca este opozabila erga omnes, nu doar fata de parti.
Toti cetatenii au obligatia sa respecte hot jud. in calitatea lor de acte ale autoritatii publice nu doar partile.
2. Hot jud au putere de LEGE si devin LEGE.
3. Principiul transparentei si al publicitatii justitiei ca premiza sine qua non a respectarii legii (nu poti respecta o lege nepublicata)
4. Principiul accesibilitatii legii si hotararilor(nu poti respecta o hot jud. la care accesul este interzis)
...
Stimat forumist,
Din start, achiesez la expunerea domnului @themis, inclusiv la partea cu modestia...:D
În cele ce urmează, mă rezum să o completez.
Astfel, sunt de părere, domnule @albertokurtyan că, din exces de interpretare, calificați eronat puterea/atributul de lege a unei hotărâri judecătorești, aducând în mod greșit argumente din jurisprudența CEDO.
1. Expunerile CEDO arătate se referă la lege. Este binecunoscută poziția Curții Europene atunci când analizează legea internă, inclusiv prin mecanismele specifice: existența prevederii legale, completată de cântărirea factorilor de accesibilitate și previzibilitate - vezi Cauza (Mare Cameră) Rotaru contra României, Hotărârea din 4 mai 2000, Cererea nr 28341/95, para 48.
2. Constatările CEDO referitoare la jurisprudență sunt diferite, însă.
Referitor la hotărârile judecătorești, Curtea Europeană nu aplică mecanismul arătat anterior, ci, în temeiul Art. 6.1 al Convenției, poate constata încălcarea acestui drept în cazul incertitudinii jurisprudențiale, care va exista nu în cazul simplelor
,,divergențe de jurisprudență,, pe care Instanța din Strasbourg le consideră
,,o consecinta inerenta a oricarui sistem judiciar care se bazeaza pe un ansamblu de instante de fond,, - ci doar în situația unor ,
,divergente profunde si persistente in timp.,, Acestea sunt considerentele Cauzei Beian v. România, Hotărârea din 6 decembrie 2007, Cererea nr. 30658/05, para. 37 și urm.
3. Deși constatările Curții Europene au putere de lege, jurisprudența CEDO întărind pilonul - cadru numit Convenție, iar modul de lucru al Curții Europene fiind similar dreptului anglo-saxon, în care judecătorul se află la granița dintre puterea legislativă cu cea judecătorească,
în
România nu funcționează acest sistem de drept, țara noastră nefiind raliată la acesta.
În acest sens, Constituția României prevede:
Art. 1:
(4) Statul se organizează potrivit principiului separaţiei şi echilibrului puterilor - legislativă, executivă şi judecătorească - în cadrul democraţiei constituţionale.
Chiar și Noul Cod de procedură civilă, mai modern, prevede, ca motiv de recurs, situația în care:
4. când instanţa a depăşit atribuţiile puterii judecătoreşti;
În concluzie, nimeni nu califică, reportat la dreptul român, hotărârea judecătorească drept lege, nici măcar CEDO.
La proces poate asista oricine, datorită principiului publicității. Nefiind, însă, lege, o hotărâre judecătorească nu trebuie să se supună cerințelor Curții Europene privitoare la accesibilitate, acestea fiind obligatorii exclusiv în cazul legii.
Pe de altă parte, art. 6.1 al Convenției Europene, incident în cauză, prevede doar că :
Hotarirea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de sedinte poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a procesului sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al oridinii publice ori al securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cind interesele minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun, sau in masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cind, in imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere intereselor justitiei.
Ceea ce trebuie evitat este jurisprudența incertă, dar aceasta este o altă temă de conversație.
Cu stimă.