Discuții privitoare la sistemul plății defalcate a taxei pe valoarea adăugată (split TVA) nu-și găsesc locul în cazul avocaților decât dacă ne referim la cei înregistrați în scopuri de TVA, desigur. Am stat de vorbă cu un specialist care se ocupă de contabilitatea avocaților, iar concluzia este următoarea: split TVA și implicațiile sale nu diferă mult în cazul avocaților de situația altor contribuabili plătitori de TVA. Contabilul ne-a descris, pe scurt, problematicile atât în cazul societăților de avocatură, cât și în cazul cabinetelor ce lucrează mai mult cu clienți persoane fizice și în cazul avocaților colaboratori. Citește articolul
Sistemul privind plata diferențiată a TVA poate fi adoptat opțional începând de la 1 octombrie, urmând a fi obligatoriu de la anul unui număr mai larg de contribuabili. Utilizarea substitutelor de numerar în cazul tranzacțiilor econonomice între doi agenți economici sau între un agent economic și persoanele fizice va crește suplimentar birocrația suportată de contribuabili, simultan cu scăderea lichidității lor. Primirea unor substitute de numerar (cum ar fi voucherele) îi va obliga pe contribuabili să transfere, în termen de șapte zile de la încsarea contravalorii lor, a TVA-ului aferent serviciilor prestate sau a bunurilor livrate. Citește articolul
Începând din această lună, contribuabilii înregistrați în scopuri de TVA pot alege să aplice voluntar măsurile privind plata defalcată a TVA, ceea ce presupune deschiderea unui cont special prin intermediul căruia să fie derulate încasările și plățile de TVA. În anumite situații, contribuabilul are dreptul de a tranfera banii din contul de TVA în contul curent, iar acest lucru presupune obținerea unui acord din partea Fiscului. Termenul prevăzut pentru aprobarea cererii de transfer este de trei zile, însă contribuabilii se așteaptă la întârzieri și blocarea fluxurilor de numerar. Citește articolul
Firmele pot alege de la începutul acestei luni să aplice în mod opțional split TVA, sistemul urmând să se aplice obligatoriu din ianuarie 2018, conform prevederilor Ordonanței Split TVA. Deschiderea și utilizarea conturilor speciale de TVA va crește birocrația companiilor, care vor fi nevoite să țină o evidență a tuturor tranzacțiilor efectuate. Agenții economici se pot confrunta cu penalizări importante în cazul în care înregistrează și plătesc greșit TVA-ul, iar corecțiile necesare nu sunt întotdeauna ușor de făcut, având în vedere restricțiile impuse asupra disponibilului existent în contul de TVA. Citește articolul
Recentele modificări propuse sistemului de plată defalcată a TVA obligă doar firmele cu capital de stat și cele care derulează afaceri cu statul să implementeze split TVA, în timp ce restul companiilor vor putea opta pentru trecerea la noul sistem. Noile prevederi diferă în mod esențial de forma actuală a Ordonanței split TVA, care obligă toți plătitorii de TVA să aplice sistemul din 2018. În acest context, există cel puțin patru lucruri pe care antreprenorii, managerii și contabilii le pot implementa pentru a asigura o adaptare rapidă la noile cerințe. Citește articolul
Amendamentele votate marți în cadrul Comisiei de buget finanțe a Senatului schimbă profund condițiile în care plata defalcată a TVA-ului ar trebui aplicată în mod obligatoriu. Printre altele, senatorii au propus ca sistemul split TVA să fie implementat doar de către firmele care încheie contracte cu statul, urmând ca restul firmelor să aplice mecanismul în mod opțional. Senatul este prima Cameră ce va vota aprobarea Ordonanței Split TVA prin lege, Camera Deputaților fiind Forul decizional, astfel că și alte modificări vor putea interveni în viitorul apropiat. Citește articolul
Implementarea sistemului de split TVA reprezintă principala provocare a mediului de afaceri în această perioadă. Conform unui sondaj derulat de către Price Waterhouse Coopers (PwC) România, aproape trei sferturi dintre companii au declarat că estimează că au nevoie de un termen de cel puțin șase luni pentru implementarea plății defalcate a TVA și doar 2% consideră că vor reuși să o facă până la 1 ianuarie 2018, termenul la care sistemul de split TVA va deveni obligatoriu. Citește articolul
Implementarea sistemului de plată defalcată a TVA-ului și posibilele efecte negative pe care această măsură le-ar avea asupra persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA reprezintă principala temă de discuție a mediului de afaceri din această perioadă. Cu trei luni înainte ca măsura să devină obligatorie, întreprinderile ar trebui să fie preocupate de adaptarea sistemelor informatice și rezolvarea dificultăților de lichidități, după cum reiese dintr-un studiu efectuat de PricewaterhouseCoopers (PwC) la solicitarea Comisiei Europene. De asemenea, companiile ar trebui să se preocupe de identificarea unor surse de finanțare a TVA-ului pe termen scurt, în contextul în care ANAF ar putea întârzia decontările. Citește articolul
Aplicarea obligatorie a sistemului de plată defalcată a taxei pe valoarea adăugată (denumită și split TVA) reprezintă principala preocupare a mediului de afaceri în această perioadă. Atât antreprenorii, cât și consultanții fiscali, contabilii și alți specialiști reclamă că implementarea acestui mecanism de plată va avea efecte negative asupra întreprinderilor mici și mijlocii, generând o pierdere a lichidității și o creștere a birocrației. Totuși, există soluții pentru evitarea (cel puțin parțială a) aplicării split TVA, iar în articolul de astăzi vă prezentăm cinci dintre acestea. Citește articolul
Implementarea sistemului split TVA reprezintă o măsură primită cu foarte multă reticiență de către mediul de afaceri, antreprenorii reclamând, printre altele, o creștere excesivă a birocrației și o pierdere a lichidității. Deși a fost gândită drept o măsură de combatere a evaziunii și de creșterea gradului de colectare a TVA-ului la bugetul statului, split TVA va afecta, în primul rând, companiile mici care nu vor dispune de resursele umane și materiale necesare implementării măsurilor cerute. Citește articolul