Pentru că mai multe oficii ale registrului comerțului din țară refuzau înregistrarea unor societăți pe codul CAEN 6920 care aveau exclusiv consultanța fiscală dintre cele trei tipuri de activități ce se regăsesc în această clasificare, în urma unui dialog interinstituțional, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) a informat toate oficiile din țară să accepte și aceste tipuri de înregistrări, dar cu o condiție. Citește articolul
Regulile actuale în funcție de care firmele și persoanele fizice interacționează cu Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) urmează să fie simplificate și introduse într-o lege complet nouă, așa cum reiese dintr-un proiect care a fost propus recent pentru adoptare la Senat. Citește articolul
Deși astăzi a „expirat” starea de alertă, firmele și persoanele fizice vor relaționa cu Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), online sau prin intermediari, până în martie 2023. Citește articolul
Cele mai multe noutăți legislative din sfera relației companiilor cu statul țin de activitatea autorităților fiscale, însă anul 2021 a venit cu modificări și în relația cu alte entități publice. De la contul obligatoriu în Spațiul Privat Virtual (SPV) și verificarea identității prin video, iată reperele anului ce stă să se încheie. Citește articolul
Atunci când își stabilesc venitul net anual din activități independente, persoanele fizice autorizate (PFA) au dreptul să scadă anumite cheltuieli din venitul brut, conform Codului fiscal. În funcție de legea fiscală, PFA-urile trebuie să verifice în ce categorie se încadrează cheltuielile pe care vor să le scadă: deductibile ori nedeductibile. Dar și în cazul cheltuielilor deductibile avem două subcategorii: cele ce se pot deduce integral și cele sunt deductibile doar parțial. Citește articolul
Cei care folosesc aparatele de marcat cu jurnal electronic au de îndeplinit anumite obligații fiscale în privința acestora atunci când sunt radiați de la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), indiferent ce decid să facă cu respectivul aparat după radiere - îl înstrăinează sau nu. Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a oferit în mai multe rânduri lămuriri cu privire la situația de radiere a persoanelor fizice autorizate (PFA). Citește articolul
Nerespectarea termenului de depunere a declarației obligatorii privind beneficiarul real poate atrage amenzi de mii de lei, pe care inclusiv Fiscul le poate aplica, deși vorbim de o chestiune care ar putea fi văzută doar în raport cu Oficiul contra spălării banilor. Sancțiunea ultimă este însă dizolvarea firmei în instanță. Citește articolul
În condițiile în care, mai nou, firmele folosesc, în relația cu registrul comerțului, noi modele pentru declarația privind beneficiarii reali, reamintim că formularul nr. 6 se folosește pentru depunerea la ghișeu sau prin poștă, iar formularul nr. 6A este destinat depunerii online, cu semnătură electronică. Declarațiile anuale aferente lui 2021 au termen de depunere până pe 1 octombrie 2021. Citește articolul
După ce Legea nr. 101/2021 a reintrodus declarația anuală privind beneficiarii reali pentru toate firmele, Guvernul a venit cu o amânare a termenului de depunere, care se împlinea la începutul verii. Noul termen, 1 octombrie, este obligatoriu chiar și pentru companiile care au numai asociați persoane fizice. În acest context, reamintim societăților câteva aspecte importante legate de completarea și depunerea declarației cu beneficiarii reali, pe care le-am învățat în aceste ultime luni: Citește articolul
Obligația de a depune declarația anuală privind beneficiarii reali are termenul stabilit, ca regulă generală, în funcție de depunerea situațiilor financiare. Anul acesta, termenul a fost amânat și ne apropiem cu pași repezi de acesta - 1 octombrie. Chiar dacă e stabilit prin raportare la situațiile financiare, ca regulă, și firmele care nu au avut deloc activitate trebuie să o depună - pentru că nu există nicio exceptare care să-i vizeze direct. Citește articolul