Potrivit OUG 36/2021, care se aplică deja de aseară, angajatorul și salariatul pot opta să folosească, la încheierea contractului individual de muncă sau a actelor adiționale la acesta, fie semnătura electronică avansată, fie semnătura electronică calificată. Același lucru va fi valabil, pe partea de securitate și sănătate în muncă, în cazul dovezii instruirii salariaților (aici va fi necesară și modificarea normelor metodologice ale Legii securității și sănătății în muncă, în perioada imediat următoare).
Ba mai mult, angajatorul poate opta să folosească semnătura electronică avansată sau calificată la întocmirea tuturor documentelor din sfera relațiilor de muncă, ce rezultă din încheierea contractelor individuale de muncă, executarea și încetarea acestora. Acest lucru se poate face, însă, numai în condițiile stabilite prin regulamentul intern și/sau contractul colectiv de muncă aplicabil.
„Părțile pot opta să utilizeze la încheierea contractului individual de muncă/actului adițional la contract, după caz, semnătura electronică avansată sau semnătura electronică calificată, însoțită de marca temporală electronică sau marca temporală electronică calificată și sigiliul electronic calificat al angajatorului.
Angajatorul poate opta pentru utilizarea semnăturii electronice avansate sau semnăturii electronice calificate, însoțită de marca temporală electronică sau marca temporală electronică calificată și sigiliul electronic calificat al angajatorului, pentru întocmirea tuturor înscrisurilor/documentelor din domeniul relațiilor de muncă rezultate la încheierea contractului individual de muncă, pe parcursul executării acestuia sau la încetarea contractului individual de muncă, în condițiile stabilite prin regulamentul intern și/sau contractul colectiv de muncă aplicabil, potrivit legii”, prevede, mai exact, OUG 36/2021.
Altă precizare importantă este că, pentru orice document pentru care Codul muncii stabilește că forma scrisă este obligatorie, autoritățile acceptă inclusiv forma electronică semnată avansat sau calificat. „Forma scrisă a înscrisurilor cerute de prezenta lege (Codul muncii - n. red.) se consideră îndeplinită și dacă înscrisul este întocmit în formă electronică și este semnat cu semnătură electronică avansată sau semnătură electronică calificată, însoțită de marca temporală electronică sau marca temporală electronică calificată și sigiliul electronic calificat al angajatorului, în condițiile legii”, e menționat în actul normativ.
Automat, angajatorii pot să arhiveze direct în format electronic documentele semnate cu semnătura avansată sau semnătura calificată. Iar cele două tipuri de semnături pot fi folosite inclusiv în relația angajatorului cu instituțiile publice, atunci când este vorba de documente din sfera relațiilor de muncă sau a securității și sănătății în muncă.
Important! Angajatorul nu poate să oblige un salariat să folosească semnătura electronică avansată sau semnătura electronică calificată. Deși costurile aferente folosirii semnăturii electronice pot fi acoperite de angajator, acest lucru nu este obligatoriu. În plus, este subliniat că părțile trebuie să folosească același tip de semnătură (fie semnătura de mână, fie cea electronică avansată, fie cea electronică calificată) la încheierea actelor de muncă.
Sunt schimbări și în zona telemuncii. Documentul mai conține și măsuri referitoare la telemuncă. Astfel, a dispărut condiția ca telesalariații să fie prezenți cel puțin o zi pe lună la sediul angajatorului, iar activitatea acestora poate fi verificată cu ajutorul tehnologiei (online, telefonic etc.). Altă schimbare majoră este eliminarea locului sau a locurilor convenite de părți pentru desfășurarea telemuncii ca element specific al contractului de telemuncă.
În fine, deși proiectul care ulterior a devenit OUG 36/2021 mai prevedea că accidentul de traseu nu va mai fi considerat accident de muncă, Guvernul a renunțat până la urmă la această măsură. Totuși, măsura este prinsă într-un proiect ajuns recent la Parlament și încă are șanse să devină realitate.
Comentarii articol (4)