Dacă la întocmirea regulamentului intern, prevederile lui trebuie stabilite în urma consultării cu reprezentanţii salariaţilor, chiar dacă este vorba de un act unilateral al angajatorului, pentru renunţarea la acest regulament intern angajatorul nu mai are nevoie de consultarea sau acordul salariaţilor.
„Regulamentul intern nu are o durată predeterminată. O dată ce a fost adoptat rămâne în vigoare ori până la încetarea existenţei angajatorului, ori până când este abrogat în mod unilateral de către angajator”, a explicat Alexandru Nuță, avocat, R&R Partners, în cadrul conferinţei avocatnet.ro „Regulament intern – între obligaţie şi utilitate”, care a avut loc pe 20 mai.
Cu alte cuvinte, microfirmele care vor să renunţe la regulamentul intern o pot face direct, fără a fi nevoie de acordul sau consultarea salariaţilor.
Reamintim că prevederile OUG 37/2021 legate de eliminarea regulamentului intern şi a fişei postului se aplică şi persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor individuale şi întreprinderilor familiale.
Totuşi, specialiştii în dreptul muncii atrag atenţia asupra faptului că, o dată ce renunţă la regulamentul intern, microfirmele nu vor mai avea la îndemână o serie de pârghii asupra salariaţilor. Mai exact, în lipsa unui regulament intern, angajatorul nu poate:
- constata abaterile disciplinare şi aplica sancţiunile aferente;
- concedia salariaţii pe motiv de necorespundere profesională;
- stabili un program de lucru inegal;
- stabili condiţiile în care se acordă pauza de masă sau alte pauze zilnice;
- stabili repaus săptămânal în alte zile decât sâmbăta şi duminica;
- stabili ce zile libere plătite primesc salariaţii la evenimentele familiale deosebite;
- stabili durata concediului fără plată;
- introduce semnătura electronică în relaţiile de muncă.
Dacă CCR va găsi neconstituționale prevederile criticate de Avocatul Poporului, în urma deciziei de neconstituționalitate aplicarea acestora va fi suspendată.